کد مطلب: ۳۹۰۷۰۶

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه دوم مرداد ماه ۱۳۹۸

ثبات اقتصادی در دوره تورم ۴۰ درصدی!

ثبات اقتصادی در دوره تورم 40 درصدی!

امروز (چهار‌شنبه دوم مرداد ماه 1398) روزنامه اطلاعات به نقل از جهانگیری نوشته است که پیچیده‌ترین گره‌های دنیا را می‌توانیم با گفتگو باز كنیم. همچنین روزنامه مردم سالاری نوشته است که معاون اول رئیس جمهور گفت: مردم ایران در سال‌های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم. روزنامه خراسان هم نوشته است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده مرکز آمار طی 15 سال اخیر ثبت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (چهار‌شنبه دوم مرداد ماه 1398) روزنامه اطلاعات به نقل از جهانگیری نوشته است که پیچیده‌ترین گره‌های دنیا را می‌توانیم با گفتگو باز كنیم. همچنین روزنامه مردم سالاری نوشته است که معاون اول رئیس جمهور گفت: مردم ایران در سال‌های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم. روزنامه خراسان هم نوشته است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده مرکز آمار طی 15 سال اخیر ثبت شد.

شوک‌های بزرگ را از سرگذرانده‌ایم كشور به ثبات رسیده است

روزنامه اطلاعات با تیتر «شوک‌های بزرگ را از سرگذرانده‌ایم كشور به ثبات رسیده است» به نقل از جهانگیری نوشته است که پیچیده‌ترین گره‌های دنیا را می‌توانیم با گفتگو باز كنیم.

این روزنامه نوشته است: اسحاق جهانگیری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز با اعلام اینکه نفت یکی از منابع درآمد بودجه‌ای ما است که باید اتکا به آن را کاهش داد، اظهار داشت: دشمنان فکر می‌کردند با صفر شدن درآمدهای نفتی اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود و جنگ‌های روانی و رسانه‌ای نیز در این زمینه انجام شد، اگرچه علاوه بر آمریکا پنج کشور باقی مانده در جام نیز همراهی لازم مورد انتظار را نداشتند، اما در چنین شرایطی در اقتصاد کشور به درجه‌ای از ثبات رسیده‌ایم.

جهانگیری گفت: در کنار تحریم‌ها فرصت‌های جدیدی نمایان شد که نسلی جوان در اقتصاد کشور با شرکت‌های استارت آپ شکل گرفت، بنابراین باید از این ظرفیت بهره هرچه بیشتر را برد و نگذاشت این نسل در پیچ و خم‌ها معطل بماند.

وی تاکید کرد: نحوه استفاده از درآمد نفت به توسعه منجر نشده و آثار آن چندان مثبت نیست، بنابراین باید اقتصاد بدون نفت را آزمایش کنیم.

جهانگیری اظهار داشت: ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای است که مجلس شورای اسلامی برای امسال تصویب کرده که 150 هزار میلیارد آن از محل درآمد فروش نفت است، بنابراین باید با کاهش هزینه‌ها جبران‌های لازم را در این زمینه داشت.

معاون اول رئیس جمهوری خطاب به مسئولان تاکید کرد که مساله اصلی ما کاهش هزینه‌ها است و با هردستگاهی که هزینه اضافه داشته باشد بصورت جدی برخورد می‌شود.

او گفت: بزرگراه همت امسال باید به اتمام برسد تا بار ترافیکی کمتری را در استان البرز داشته باشیم، بنابراین تلاش‌های بیشتری برای اتمام طرح های اجرا شده باید صورت گیرد.

جهانگیری افزود: یارانه‌های پنهانی هزاران میلیارد تومانی داریم و کشور ظرفیت‌های بالایی برای پیشرفت دارد، بنابراین باید در این مقطع زمانی با همت و انسجام مسئولان تصمیمات درستی گرفته شود.

شرمنده مردم هستیم

همچنین روزنامه مردم سالاری با تیتر «شرمنده مردم هستیم» نوشته است که معاون اول رئیس جمهور گفت: مردم ایران در سال‌های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم.

این روزنامه نوشته است: به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه بازدید از مزرعه ماهی سرای کرج و نمایشگاه دستاوردهای عشایری و کشاورزی استان البرز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه در ارتباط با ایران گفت: اتفاقات اخیر این پیام را به دنیا منتقل کرد که با منطق، گفتگو، استدلال و ادب می‌توان با ایران تعامل و مسایل را حل و فصل کرد و اگر از مسیر دیگری با ایران وارد گفتگو شوند حتماً بازنده خواهند بود و منطقه آسیب خواهد دید.

جهانگیری با بیان اینکه ایران در طول تاریخ همواره حافظ امنیت منطقه و خلیج فارس بوده است، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از امنیت منطقه نیاز به تشکیل ائتلاف نیست. کسانی که به دنبال ائتلاف هستند هر گاه از مناطق خود خارج شده‌اند جز دامن زدن به ناامنی دستاورد دیگری به همراه نیاورده‌اند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز در شرایط بسیار خطیری قرار داریم، گفت: آمریکایی‌ها بر اساس خوی دشمنی با جمهوری اسلامی ایران فشارهای خود را به خصوص در بخش اقتصادی بر ملت ایران افزایش داده‌اند و مردم ایران در سال‌های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این نوید را می‌توانیم به مردم بدهیم که به فضل الهی از شوک‌های مهمی عبور کرده ایم و در شرایط باثبات قرار گرفته ایم و امیدوارم شرایط پیش رو از نظر اقتصادی بهبود یافته و بتوانیم موانع را پشت سر گذاشته و در زمینه اشتغال، معیشت مردم و توسعه کشور گام‌های بلندتری برداریم.

تورم سالانه از 40 درصد فراتر رفت

همچنین روزنامه خراسان با تیتر «تورم سالانه از 40 درصد فراتر رفت» نوشته است که مرکز آمار ایران، دیروز نتایج بررسی‌ها و محاسبات خود درخصوص شاخص قیمت مصرف کننده در تیرماه امسال را منتشر کرد و از رسیدن تورم کل 12 ماهه (12 ماهه اخیر نسبت به 12 ماه قبل از آن)به 40.4 درصد خبرداد. این شاخص در پایان خردادماه 37.6 درصد بود که در پایان تیرماه 2.8 درصد رشد کرده است.

این روزنامه نوشته است: بررسی تاریخچه نرخ تورم در کشور از سال 1383 تاکنون نشان می‌دهد این نرخ بی‌سابقه بوده است. پیش از این، بیشترین تورم 12 ماهه در مهرماه 92 و به میزان حدود 36 درصد رقم خورده بود.

اما بررسی تغییرات ماهانه شاخص قیمت (متوسط قیمت سبد کالایی مصرف کننده)، حکایت از آن دارد که شاخص قیمت‌ها در تیرماه امسال نسبت به تیرماه 97 (تورم نقطه به نقطه) به میزان 48 درصد رشد کرده است. این شاخص بیشترین مقدار خود را در اردیبهشت ماه امسال در سطح 52.1 درصد ثبت کرد و بعد از آن وارد روند نزولی شد تا این که در تیرماه به 48 درصد رسید.

گفتنی است، متوسط قیمت‌ها در تیرماه امسال نسبت به خردادماه، 2.8 درصد رشد کرده است. این شاخص ( که به آن تورم ماهانه می‌گویند) در اردیبهشت و خرداد به 1.5 و 0.8 درصد افت کرده بود. اما در تیرماه، به نسبت ماه قبل، رشد بیشتری را ثبت کرده است.

دست‌اندازهای فصلی کاهش تورم

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «دست‌اندازهای فصلی کاهش تورم» نوشته است که گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده در تیرماه نشان می‌دهد بالا بودن نرخ تورم در دو بخش «اجاره» و «بهداشت و درمان» مانع تداوم کاهش تورم ماهانه شده است.

این روزنامه نوشته است: نرخ تورم ماهانه در تیرماه به سطح 2.8 درصد رسیده و میزان افزایش ماهانه بخش اجاره معادل 4.1 درصد و بخش بهداشت و درمان 5.9 درصد ثبت شده است.

مطابق بررسی‌ها به‌طور فصلی در تیرماه افزایش تورم این دو گروه رقم می‌خورد؛ اما این روند در ماه‌های بعد تعدیل خواهد شد تا نرخ تورم از این دو دست‌انداز فصلی عبور کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه نیز ادامه داشته و با کاهش ۲ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به سطح ۴۸ درصد رسیده است.

اما نرخ تورم ماهانه برای کاهش سطح با دو مانع روبه‌رو بوده است. نرخ تورم ماهانه در تیرماه 2.8 درصد بوده که ۲ واحد درصد نسبت به خرداد ماه بیشتر بوده است.

بالا بودن نرخ تورم ماهانه «اجاره» و «بهداشت و درمان» باعث شده که این افزایش در ماه نخست تابستان ثبت شود، هر چند روند سال‌های قبل نشان می‌دهد این افزایش به شکل اثر فصلی وجود داشته و احتمال کاهش نرخ تورم در این گروه‌ها طی ماه‌های آتی وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.