کد مطلب: ۴۹۷۶۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صف مردم، این بار برای ثبت نوزادان تازه متولد / شناسنامه به شرط کرونا؟

صف مردم، این بار برای ثبت نوزادان تازه متولد / شناسنامه به شرط کرونا؟

در این دوران کرونا که اصل بر رفت و آمد کمتر مردم است، ثبت احوال جایی است که مردم برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود صف کشیده‌اند. صفی که موجب انتقاد پدر ومادرها از ضعف دولت الکترونیک در دوران کرونایی شده است. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات می‌گوید ثبت احوال نمره ضعیف و زیر 50 درصد از دولت الکترونیک می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همه طبقات ساختمان شلوغ است. یکی ماسکش را پایین چانه‌اش نگه داشته و آن یکی دو تا ماسک زده است. آنچه میان غلغله جمعیت در ثبت احوال و بین صحبت‌های مراجعان مشخص است، نگرانی برای کروناست. آمده‌اند برای نوزاد خود شناسنامه بگیرند اما باید در صف بمانند تا نوبت شماره آنها برسد. قدم نورسیده‌شان مبارک اما سهم آنها از عصر دیجیتال و دولت الکترونیک چقدر است؟ در عصری که با چند کلیلک ساده مي‌توان خريد و فروش، ثبت‌نام و هزاران كار ديگر را در کمتر از یک ساعت انجام داد.

اين روزها كه كرونا پاي آرامش را از زندگي بريده، اهمیت دولت الکترونیکی بیشتر از پیش شده است. حالا دیگر علاوه بر کم شدن هزینه‌های دولت و مردم و امتیازهای دیگرش، پای مرگ و زندگی هم در میان است. اگر کارهای اداری الکترونیکی باشد دیگر نیازی به حضور مردم در ادارات نیست و خطر ابتلا به کرونا و شیوع آن نیز کمتر می‌شود.

یکی از این ادارات ثبت‌احوال است که برای گرفتن یک شناسنامه هم باید در صف طولانی ماند. ابتدای هفته جاری شعبه‌های ثبت احوال شلوغ بود. پدر و مادرها اگرچه برای تولد نوزاد خود شادمان‌اند اما در این دوران کرونایی برای انجام کارهای اداری و در صف ماندن برای شناسنامه گرفتن استرس دارند. حالا نوزاد هم بی‌آنکه بداند در میدان خطر کروناست. سوال اینجاست که چرا ثبت احوال با بودجه سالانه ۷۴۴ میلیاردی (در سال 99) نمی‌تواند یک شناسنامه را غیرحضوری صادر کند؟

نمره ضعیف ثبت احوال در دولت الکترونیک

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره الکترونیکی شدن خدمات دولتی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «60 تا 70 درصد خدمات دولتی به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. مرحله پیشرفت این خدمات الکترونیکی هم متفاوت است. برای برخی از خدمات نیاز به یک بار حضور برای احراز هویت است.»

او می‌گوید: «ثبت احوال نمره ضعیف و زیر 50 درصد می‌گیرد زیرا هنوز 10 میلیون نفر کارت هوشمند ملی نگرفته‌اند، سایر کسانی که کارت هوشمند گرفتند هم نمی‌توانند از کارت هوشمند خود در درگاه‌ها استفاده کنند.»

این در حالی است که پرونده کارت هوشمند ملی هنوز بعد از چند سال بسته نشده است. این موضوع موجب انتقاد بسیاری از پدر و مادرها شده که چرا وقتی همه اطلاعات خانواده‌ها را دارند، باید برای این کارها حضوری مراجعه کنند؟

یکی از کسانی که برای گرفتن شناسنامه نوزادش به ثبت ‌احوال آمده، می‌گوید: « ابتدای هفته برای گرفتن شناسنامه به ثبت احوال رفتم ولی به اندازه‌ای شلوغ بود که منصرف شدم. با این وضعیت کرونا نگران سلامتی همسر و نوزاد تازه به دنیا آمده‌ام هستم. ممکن است در همین صف و شلوغی مبتلا شوم. هر شعبه‌ای رفتم همین وضع بود.»

طبق آمارهای منتشر شده فقط ظرف مدت ۳ ماه نخست امسال، ۲۸۰ هزار و ۵۴۷ تولد ثبت شده است. این یعنی به همین تعداد هم پدر و مادر برای گرفتن شناسنامه در دوران کرونایی به ثبت احوال مراجعه کردند در حالی که می‌توانستند غیرحضوری شناسنامه را تحویل بگیرند. حالا تعداد تولدهای دوران کرونا را در نظر بگیرید؛ در ثبت‌احوال‌ها سایه شوم کرونا به چند خانواده نزدیک شده و چه خطراتی برای آنها ایجاد کرده است؟

شلوغی صف شناسنامه برای ثبت تاریخ رُند

شلوغی روزهای اخیر ثبت احوال اما یک دلیل دیگر هم داشت و آن هم ثبت تاریخ تولد در 99/9/9 بود. برخی‌ که تولد فرزندشان از تاریخ رند امسال جا مانده بود از راه دیگری وارد شدند تا این تاریخ را به شناسنامه فرزند خود وارد کنند. مرد جوانی به متصدی ثبت احوال می‌گوید: « تلوزیون اعلام کرده بود اگر 15 روز اول آذر صاحب فرزند شدیم می‌توانیم تاریخش را در 9 آذر ثبت کنیم. شما چرا انجام نمی‌دهید؟» آن سوی باجه اما متصدی می‌گوید: «امکان چنین چیزی وجود ندارد.»

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور پیش‌تر با تاکید بر لزوم توجه والدین به سلامت فرزندان خود به جای توجه به تاریخ تولد رُند در این زمینه گفته بود: «امکان صدور شناسنامه متولدین ۱۵روز اول آذر به تاریخ رُند وجود دارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر سیروس پور

    متاسفانه در دوران کرونا آمار زاد و ولد هم شدیدا رشد داشته. شش ماهه اول امسال آمار تولد صعودی بوده.
    بعد عده ای ادعا دارن تورم و گرونیه و نمیتونن بچه دار بشن!

    • ناشناس

      مگه سر سفره تو میخوان بشینن که ناراحتی

    • امیر سیروس پور

      نه. ولی وقتی مردم اینهمه‌ زاد و ولد میکنن نشون میدن از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارن و حق‌ ندارن از صبح تا شب ناله کنن‌و به زمین و زمان الکی فحش بدن

    • هادی

      خدا شفات بده با این تحلیل‌های آبدوغ خیاریت

  • ناشناس

    ازه یه طرف ثبت تولد از طرف دیگه صف وشلوغی مردم برای ثبت نام سهام عدالت درسجام توی پست بانک‌ها تو این ایام کرونا کجا ست الکترونیک

  • جعفرمشهد

    چرا دفاتر خدمتتی این کار را انجام نمی دهند مثل تعویض شناسنامه که انجام می دهند وشناسنامه درب منزل توسط پست می اید

  • ناشناس

    درباره برنامه نه ولی تا گوگل یه خبر سرج میکنم از همه جا تبلیغات میریزه تا جایی که خبر وعنوان گم میشن اینم که نوشتم به زور بود

  • ناشناس

    سلام چرابه نوزادان که سال 99به دنیاآمده اندیارانه نمیدهندچهارماه نوزادم به دنیاامده یارانش واریزنشده ماکه روستای هستیم