کد مطلب: ۶۵۳۴۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطر چگونه ثروتمند شد؟/ پیامدهای اقتصادی میزبانی جام جهانی

قطر چگونه ثروتمند شد؟/ پیامدهای اقتصادی میزبانی جام جهانی

قطر به عنوان ثروتمندترین کشور جهان میزبانی جام جهانی را بر عهده دارد و امیدوار است این میزبانی سرمایه خارجی زیادی را وارد کشور کند. اما قطر چگونه به چنین کشور ثروتمندی تبدیل شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی امسال مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این کشور در سال ۱۹۷۱ استقلال خود را از بریتانیا اعلام کرد. منابع سرشار نفت قطر منبع اصلی ثروت این کشور هستند. قطر از سال ۱۹۴۹ شروع به برداشت نفت و درآمدزایی از آن کرد. پیش از آن مروارید منبع اصلی درآمد این کشور بود. درآمدهای حاصل برای بهبود ساختار زیربنایی قطر و توسعه فعالیت‌های آن مورد استفاده قرار گرفت.

قطر به لطف منابع نفت و گاز بالای خود یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و ذخایر نفت آن ۱۳ درصد از کل ذخایر نفت جهان را تشکیل می‌دهد. درجه بالای بهره‌وری این کشور با وجود جمعیت کم دلیل ثروت زیاد آن است. ملاک ثروتمند بودن یک کشور میزان تولید ناخالص داخلی آن است که در مورد قطر این میزان ۱۹۳ میلیارد دلار است. در دهه ۱۹۷۰ تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از هزار درصد رشد کرد و رکورد جهانی رشد تولید را شکست.

دوحه ثروتمندترین شهر قطر و بندر پورتو عربیا ثروتمندترین منطقه دوحه و البته جهان است. سرمایه گذاری و داشتن صبر بهترین راه ثروتمند شدن در قطر است. به گفته بانک جهانی شهروندان قطری اکنون ثروتمندترین افراد جهان هستند.

پیش از این لوکزامبورگ از تمام کشورهای جهان ثروتمندتر بود اما اکنون جای خود را به قطر داده است. امیر قطر در حال حاضر تمیم بن حمد آل ثانی است که از سال ۲۰۱۳ اداره این کشور را بر عهده دارد.

۸۵ درصد از درآمد صادرات قطر را صنعت نفت و گاز طبیعی فراهم می‌کند. ۶۰ درصد از درآمد کل این دولت و ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی هم از نفت و گاز است. حجم منابع گاز قطر رتبه سوم را در جهان دارد.

چرا قطر میزبان جام جهانی شد؟

به نقل از اینوستمنت مانیتور طبق پیش‌بینی مقامات قطر برگزاری جام جهانی بیش از ۱٫۵ میلیون شغل به ویژه در زمینه ساخت و ساز پیش از مسابقه، گردشگری و مهمانداری ایجاد می‌کند. همچنین میزبانی این مسابقات می‌تواند فرصت بسیاری خوبی برای جذب سرمایه مستقیم خارجی باشد. اما با توجه به رابطه جذب سرمایه خارجی با میزبانی جام جهانی اینطور به نظر می‌رسد که سرمایه خارجی در نزدیکی زمان برگزاری وارد کشور میزبان می‌شود اما پس از اتمام مسابقات این روند نزولی می‌شود.

قطر امیدوار است با این اتفاق درزمینه خدمات پزشکی و بهداشتی ورزشی که در سطح بین‌المللی شناخته شده باشند و در زمینه افزایش پایدار گردشگری پیشرفت‌هایی حاصل شود. این کشور برنامه دارد صنعت گردشگری خود را نیز مانند توسعه زیرساختی رونق ببخشد. در سال ۲۰۱۸ که روسیه میزبانی جام جهانی را بر عهده داشت ۱۴ میلیارد دلار نقدینگی به این کشور وارد شد. قطر نیز امید دارد این نقدینگی را از آن خود کند.

میزبانی جام جهانی سودی برای قطر دارد؟

جام جهانی روسیه پرهزینه‌ترین جام جهانی در طول تاریخ بود که ۱۴ میلیارد دلار برای آن هزینه شد. بر خلاف روسیه قطر پیش از اینکه به میزبانی انتخاب شود حتی هیچ استادیومی برای برگزاری آن نداشت و باید هفت استادیوم برای آن می‌ساخت.

میزبانی جام جهانی با توجه به احتمال به خطر افتادن اعتبار و اقتصاد کشور یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. ارزیابی هر گونه منافع اقتصادی بعد از این مسابقات دشوار خواهد بود و بیشتر به چگونگی برگزاری آن بستگی خواهد داشت . اگر مسابقات به طور موثری سازمان‌دهی شود می‌تواند اعتبار بین المللی خود را بالا ببرد. تنها در طی چند سال آینده است که مشخص خواهد شد آیا سود حاصله برای کشور ارزش نمایش برای یک میلیارد نفر را داشته است یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مایه تاسف فراوان است اونوقت ما تبدیل به گداهایی شدیم که دولت قراره بهمون صدقه بده

  • ناشناس

    از ما یاد گرفت ما برنامه دادیم بهشون که چطور ثروتمند بشن .