کد مطلب: ۱۸۱۳۵۸

جای خالی بازار نرخ ارز در ایران

جای خالی بازار نرخ ارز در ایران

عضو اتاق بازرگانی بیان داشت: عموما به علت آنکه بازار نرخ ارز در کشور تشکیل نشده نمی‌توان نرخ ارز را بدست بازار سپرد لذا شناسایی فاکتور اصلی آن نیازمند طرح پرسش‌های فراوان است.

دکتر حمیدرضا قاسمی، عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: اصولاً قیمت دلار در بودجه بطور مستقیم تعیین نمی‌شود بلکه نرخ دلار براساس برآورد فروش نفت و آنچه که در بودجه پیش‌بینی می‌کنند محاسبه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پژوهشگر حوزه اقتصاد با بیان اینکه نرخ دلار رقم‌هایی نیست که بتوان بطور مستقیم در بودجه ذکر نمود تصریح کرد: درخصوص اینکه نرخ دلار باید بر اساس سیاست‌های تجاری تعیین گردد بنده در جایگاه یک کارشناس اقتصادی معتقدم صرفاً به این دلیل که در طرف عرضه و تقاضای اقتصاد ایران، بازار نرخ ارز شکل نگرفته عموماً نمی‌توانیم نرخ ارز را بدست بازار بسپاریم.

وی خاطر نشان کرد: اصلاً در ایران بازاری در این زمینه وجود ندارد که طرفین تجاری تعیین کننده نرخ ارز برای کشورمان باشند.

دکتر قاسمی تصریح کرد: وقتی صحبت از نرخ ارز به میان می‌آید در واقع سخن از کلیدی‌ترین متغیّر اقتصادی است که کوچک‌ترین تغییر در آن می‌تواند تمام فاکتورهای اقتصاد کلان ایران را دستخوش دگرگونی سازد.

عضو اتاق بازرگانی افزود: به منظور رسیدن به پاسخی در خور، طرح این پرسش ضروری است که آیا افزایش یا کاهش نرخ ارز باید در دست بازار باشد؟ یا اینکه این امر با مداخلهٔ دولت تحقق یابد؟ و دیگر اینکه به منظور تشکیل بازار، چه بسترهایی باید فراهم گردد؟

وی در پاسخ به این سوال که آبا با حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر و اختصاص مبالغ آن به صندوق ذخیره در جهت ایجاد اشتغال، می‌توان شاهد تولید ثروت در کشور بود؟ اذعان کرد: بیانات ریاست محترم جمهور در این زمینه خوب بود اما به شرطی که محملی برای توزیع رانت و نیز پوششی در جهت تأمین هزینه‌های جاری دیگر نشود ضمن آنکه باید به سمت اقتصادی تولید محور و نیز بازارهای جهانی حرکت کرد تا سهم دلار در زندگی مردم کاهش یابد.

پژوهشگر اقتصادی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر قریب ۸۵ درصد تولید ایران وابسته به واردات کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه می‌باشد لذا طبیعی است که چنین تولید و اقتصادی نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس باشد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.