کد مطلب: ۶۲۲۵۶۴

بارش‌های اخیر کمبود آب زیرزمینی را جبران کرد؟

بارش‌های اخیر کمبود آب زیرزمینی را جبران کرد؟

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، بارش نرمال اخیر تاثیری در جبران کسری آب زیرزمینی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وظیفه گفت: با توجه به برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی طی ۲ تا ۳ دهه گذشته، بارش نرمال در یک فصل نمی تواند کسری را جبران کند.

به گفته وظیفه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون مجموع بارش کشور ۱۰۱ میلی متر و در دوره بلندمدت ۱۰۵ میلی متر است که این امر کاهش ۴ میلی متری نسبت به سال دوره نرمال نشان می‌دهد.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: توزیع بارش در تمامی استان‌ها یکسان نیست به طوریکه هرمزگان بیش از مقدار متوسط سالانه و استان‌های سمنان، کرمانشاه و ایلام ۵۰ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که از ابتدای زمستان ۶۱ میلی متر بارندگی داشتیم که این میزان فراتر از نرمال بوده است.

بنابر پیش بینی‌های سازمان هواشناسی تا پایان بهمن بارش چندانی نداریم و انتظار می‌رود که از لحاظ بارش در اسفند شرایط مطلوب تری داشته باشیم.

وظیفه گفت: هم‌اکنون فصل کشت و کار در نوار جنوبی کشور است که به سبب بارش‌های مناسب اواخر دی مشکلی در کشت وجود ندارد.

طبق گفته مسئولان سازمان هواشناسی برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی منجر به فرونشست دشت‌ها بویژه فلات مرکزی ایران شده است که با این وجود یک تا ۲ دهه زمان نیاز است که کسری‌ها جبران شود، اما با استمرار شرایط مساعد بارندگی در ادامه زمستان و بهار به دوره نرمال نزدیک می‌شویم.

نقشه‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی دمای هوا روزانه یک درجه گرمتر بوده، هر چند در هفته گذشته در مناطق شمال، شمال غرب و سواحل شمالی دمای هوا کمتر از نرمال بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اشتباه نکنید وقتی بیش از حد مجاز آب زیر زمینی برداشته شود
    صفحات بین آب در زیر زمین جمع میشود و با اندک پر میشود مثل سراب میماند

  • ناشناس

    از ابتدای خلقت تاکنون اب کم نشد حالا که شما ها تشنه پول ومالیات شده اید کم میشه. …..نگران نباشید اب اصلا کم نمیشه فقط از جایی بجایی منتقل میشه