کد مطلب: ۷۰۲۸۱۳

جدیدترین اخبار اربعین/ انحراف از مسیر قطار کربلا ـ بصره

جدیدترین اخبار اربعین/ انحراف از مسیر قطار کربلا ـ بصره

پرواز زائران اربعین به شماره ۴۸۰۲ شرکت هواپیمایی معراج تقریبا ۱۶ ساعت تاخیر داشته است. گفته می‌شود سه وزیر میهمان این پرواز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ با پایان یافتن روز اربعین حجم بازگشت مسافران نیز شدت گرفته است.

به نقل از اقتصادآنلاین، شب گذشته قطار حامل زائران در مسیر کربلا-بصره در منطقه الرمیله دچار حادثه و از مسیر خود منحرف شد.

جزئیات جدید از درگیری در پرواز نجف ـ تهران

به نقل از مهر، در حالی که اکثر پروازهای روز گذشته فرودگاه نجف منظم و طبق برنامه انجام شد، پرواز ۴۸۰۲ معراج، ساعت ۱۶:۵۵ شنبه ۲۶ شهریور، با وجود اعلام اولیه پرواز به موقع و سوار نمودن مسافرانی که آماده بازگشت به تهران بودند، پس از ۱:۳۰ ساعت انتظار در داخل هواپیما با اعلام وجود تاخیر بیشتر در این پرواز به‌علت نقص فنی، به داخل ترمینال فرودگاه نجف راهنمایی شدند.

نکته عجیب این پرواز، تکرار این سوار و پیاده شدن و عدم اطلاع‌رسانی آینده نامشخص این پرواز بود که بر خستگی مسافران پس از نزدیک به یک هفته زیارت اربعین و درحالی که آماده برگشت به خانه بودند، افزود.

حدود ۱۶ ساعت از زمان اولیه پرواز می‌گذرد، اما هنوز خبری از نقطه پایانی انتظار بر این پرواز و عدم پاسخگویی مسئولین شرکت هواپیمایی معراج نیست.

درگیری در پرواز نجف ـ تهران

به نقل از چندثانیه، این تاخیر باعث درگیری میان برخی مسافران و کادر عراقی فرودگاه شد که بنابر گفته برخی مسافران تعدادی از آنان دستگیر شدند.

در این میان یک خانوم ایرانی مسن نیز به دلیل تاخیر زیاد و بسته بودن فضای هواپیما از حال رفت که توسط کادر درمان و امبولانس به مرکز درمانی منتقل شد.

به گفته برخی مسافران سه وزیر نیز مهمان این پرواز بودند!

مرز خسروی بعد از اربعین هم باز است

به نقل از تحلیل بازار، استاندار کرمانشاه گفت: با هماهنگی مسئولان عراقی، از این پس مرز خسروی برای تردد زائران حسینی در قالب کاروان بازخواهد بود.

بهمن امیری مقدم افزود: تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار نفر از مرز رسمی خسروی به عراق خروج پیدا کردند و افزون بر۱۲۰ هزار نفر نیز به کشور بازگشتند و این ورود به کشور تداوم دارد که در چند روز آینده هم تعداد ورودی‌ها بیشتر خواهد شد و در این زمینه استان کرمانشاه آمادگی کامل دارد.

امیری مقدم بیان کرد: وسیله نقلیه هم در مرز خسروی فراهم است و این آمادگی در استان وجود دارد تا زواری که از مرز خسروی وارد کشور می‌شوند به سرعت به سمت شهرهای مبدا حرکت کنند.

وی افزود: زائران بعد از ورود به پایانه با اتوبوس‌ها به قصرشیرین منتقل می‌شوند که بعضا اتوبوس‌ها تا تهران نیز افراد را منتقل کرده و یا در برخی موارد نیز به صورت رایگان به مرکز کرمانشاه منتقل می‌شوند.

او اضافه کرد: در خود شهر قصرشیرین هم پایانه‌های ما فعال هستند و زائران می‌توانند به سمت استان‌های خود جابجا شوند.

آماده‌سازی ۱۰هزار اتوبوس برای انتقال زائران اربعین

به نقل از همشهری آنلاین، میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امکانات حمل‌ونقل برای انتقال رایگان زائران فراهم شده است. میزان ماندگاری زائران در مرزها به کمتر از نیم ساعت تقلیل یافته است.

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از آماده‌باش تمام دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به زائران برای بازگشت و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی خبر می‌دهد. به‌ گفته او، با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده زمینی و هوایی، شرایط مساعد است و آمادگی لازم در تمام نهادهای امدادی ازجمله جمعیت هلال‌احمر برای ارائه خدمات به مردم وجود دارد.

او جدی‌ترین نگرانی برای بازگشت زائران را خستگی آن‌ها و عجله‌ برای بازگشت به شهرشان عنوان می‌کند: «زائرانی که با خودروی شخصی سفر کرده‌اند، حتما برای بازگشت استراحت و خواب کافی داشته باشند و به ازای هر ۲ساعت رانندگی نیز حداقل یک‌ربع با توقف در حاشیه امن راه کمی استراحت کنند و بعد به مسیر ادامه دهند. رانندگان حتما حین رانندگی از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند دوغ یا غذاهای پرچرب پرهیز کنند. درصورتی که رانندگان با بی‌خوابی پشت فرمان قرار بگیرند، دچار رخوت و سستی می‌شوند و ممکن است دچار حادثه‌هایی مانند خروج از جاده و واژگونی خودرو شوند.»

به‌گفته مرادی‌پور، ممکن است برخی مسیریاب‌ها مسیرهای اشتباهی به رانندگان پیشنهاد کنند و آنها را به مسیرهای ناایمن هدایت کنند. از این رو، بهتر است رانندگان از راه‌های اصلی تردد کنند. همچنین درصورتی که رانندگان قصد رانندگی در ساعات شب را دارند، باید توجه بیشتری به محیط اطراف داشته باشند. ممکن است در پایانه‌های مرزی برخی از زائران با لباس تیره خود تردد کنند.

احتمال توقف فعالیت ۷۰درصد موکب‌ها

رضا غلامی، مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق، به همشهری می‌گوید که با پایان مراسم اربعین، فعالیت موکب‌ها کاهش پیدا می‌کند اما با توجه به اینکه ممکن است زائران تا دو سه روز پس از مراسم همچنان در محل حضور داشته باشند، برخی از این موکب‌ها همچنان به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ۷۰درصد موکب‌ها تعطیل می‌شوند و تنها ۳۰درصد فعال خواهند بود.

به‌گفته او، تیم‌های بهداشت محیط هم تا یکی دو روز بعد از مراسم، در محل حضور خواهند داشت تا اقدامات بعدی صورت گیرد. براساس اعلام غلامی، تا روز چهارشنبه ۸۴۹مورد بازدید از موکب‌ها صورت گرفت، یک هزار و ۶۹۸مورد کلرسنجی انجام شد و ۵هزار و ۸۶۴مورد آموزش به خادمان موکب‌ها داده شد. البته در این مدت سنجش پرتابل دمای غذا و نگهداری مواد غذایی و همچنین نظارت بر پخت‌وپزها هم صورت گرفت که در گزارش‌های بعدی آمارهای تکمیلی داده می‌شود.

براساس اعلام غلامی، به‌طور کلی، ۹۰درصد موکب‌های اربعین برای تهیه غذا، بهداشت را رعایت می‌کنند و بخش قابل‌توجهی هم تهویه مناسب دارند. پیش از این، غلامی اعلام کرده بود که تیم مهندسی بهداشت محیط در قالب ۲۸کارشناس‌ برای مراسم اربعین اعزام شده بودند. این تیم‌ها در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و بین راه نجف و کربلا حضور دارند و از ۱۶شهریور ماه اعزام شده‌اند.

سفرهای ارزان‌ به عتبات

حالا با پایان یافتن مراسم اربعین، رئیس سازمان حج و زیارت خبرهایی برای زائران دارد. براساس اعلام صادق حسینی، قرار است از این پس، سفرهای ارزان‌قیمتی به عتبات با حدود قیمتی ۳میلیون تومان راه‌اندازی شود: این برنامه پیش از اربعین در نظر گرفته شده بود و اعزام‌ها پس از اربعین حسینی به‌صورت کامل صورت می‌گیرد.

به‌گفته او، این نخستین‌باری است که با چنین قیمت و اسکان مناسبی زائران به عتبات مشرف می‌شوند. این اعزام‌ها به‌صورت زمینی انجام می‌گیرد و به‌زودی جزئیات آن نیز از دفاتر استان‌ها اعلام می‌شود.

مهران پرترددترین مرز در اربعین

به نقل از مشرق، دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس آماری که در ساعت ۷ صبح امروز دریافت کردیم سه میلیون و ۴۶۱هزار نفر زائر از مرزهای کشور خارج و ۳میلیون و ۶هزار نفر وارد کشور شدند.

مجید میر احمدی ضمن اشاره به اینکه بسیج ظرفیت شرکت‌های اتوبس‌رانی بخش خصوصی، نیروهای مسلح، سپاه و بخشی از وزارتخانه‌ها قریب به ۱۰هزار دستگاه اتوبوس در حال انتقال زائرین هستند، ادامه داد: برای اولین سالی است که میزان ماندگاری زائرین به کمتر از نیم ساعت تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: پرترددترین مرز مهران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.