کد مطلب: ۶۳۵۹۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به توقف مذاکرات وین/ زنگ خطر برای توافق وین

واکنش‌ها به توقف مذاکرات وین/ زنگ خطر برای توافق وین

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس گفت: مسائل بیرونی باید ظرف چند روز آینده حل شوند وگرنه ممکن است توافق دچار فروپاشی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از مذاکرات وین چیست؟ دلیل توقف مذاکرات چیست و واکنش‌ها نسبت به توقف مذاکرات وین چه بود؟ آیا سرنوشت مذاکرات وین به روسیه گره خورده است؟

«استفنی القاق»، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس گفت: به شدت از وقفه در مذاکرات وین متأسفم. توافق جامع و منصفانه روی میز قرار دارد. ایران و آمریکا برای حل مسائل نهایی سخت تلاش کرده‌اند.

وی ادامه داد: تروئیکای اروپا آماده‌اند این گفتگوها را همین حالا به سرانجام برسانند. مسائل بیرونی باید ظرف چند روز آینده حل شوند وگرنه ممکن است توافق دچار فروپاشی شود.

پس از اعلام وقفه در مذاکرات وین، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان وین را ترک و به تهران بازگشت.

چندی پیش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام خبر توقف مذاکرات وین ، عوامل خارجی را دلیل وقفه در وین قلمداد کرد. بسیاری از کارشناسان منظور از عوامل خارجی را تقاضای اخیر روسیه می‌دانند.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی پیرامون این وقفه گفت: وقفه اعلام‌شده در مذاکرات به پیشنهاد هماهنگ‌کننده برجام انجام می‌شود. طرفها در نظر دارند بعد از این وقفه، روند را ادامه دهند.

پیش از شروع این دور از مذاکرات و بعد از بازگشت باقری به تهران، هیأت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌‌های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس است.

ایران جمع‌بندی نهایی خود را پیرامون مذاکرات انجام و آنرا به طرف مقابل ارائه داده است و انجام توافق در گرو تصمیم طرف‌های مقابل و به ویژه آمریکا است.

آمریکا در پاسخ‌ها خود با طرح مسائل جدید، چالش‌هایی را در مرحله نهایی مذاکرات ایجاد کرده است.

در این بین برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت آیا این مسائل بر روند نتیجه‌گیری تاثیری دارد یا خیر؟

پیش‌بینی می‌شود پس از بازگشت تیم‌ها به پایتخت، رایزنی‌ها برای حل مسائل باقی مانده به صورت فعال ادامه پیدا کند.

واکنش‌ها به توقف مذاکرات وین

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین عنوان کرد که نتیجه مذاکرات وین تنها به روسیه وابسته نیست و دیگر مشارکت‌کنندگان نگرانی‌های دیگری دارند.

همچنین نماینده چین در مذاکرات وین ادامه داد: متن نهایی توافق هسته‌ای نیاز به بررسی نهایی دارد و کار برای تکمیل آن ادامه خواهد داشت.

یک مقام اروپایی نیز با بیان اینکه دو یا سه مسأله همچنان در پیش نویس توافق هسته‌ای باقی مانده، به خبرگزاری رویترز گفت: در حال حاضر در مذاکرات وین بحثی درباره اینکه کدام تحریم‌ها علیه ایران بایستی رفع شوند وجود ندارد، بلکه بحث‌ها در خصوص چگونگی رفع آن است.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین گفت: مذاکرات به جایی رسیده است که بایستی متوقف شده و هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌هایشان بازگردند. ما تقریبا اینجا هستیم. من در حال کار با تمامی هیئت‌ها به منظور غلبه به این وضعیت هستم. امیدواریم به زودی بازگشته و این مذاکرات را با موفقیت پایان دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    توافق برای مردم هیچ تاثیری نداره

  • ناشناس

    باسلام.به نظرم،مقام معظم رهبری‌ بهترین تصمیمات را در طول نزدیک به،پنج دهه اخیر را برای کشور گرفته اند.این بار هم ایشان بهترین تصمیم را خواهند گرفت و فصل الخطاب،تصمیمات نهایی ایشان میباشد.باتشکر

    • ناشناس

      ??

    • ناشناس

      واقعا بهترین تصمیمات رو گرفتند به خصوص ولنگاری دنیای مجازی و طرح صیانت

  • ناشناس

    چرا مسئولین اینچنین سکوت کرده اند!

  • ناشناس

    امیدوارم بهبودی حاصل بشه ما از تحریم ها بشدت اسیب. دیدیم و هنوز هم تحت فشار تورم و گرانی هستیم.

  • چامسکی

    روسیه با داشتن بیشترین کلاهک اتمی در جهان چند سال دیگه نابود میشه ما تازه میخایم اولیش رو بسازیم.

  • ناشناس

    ??

  • ناشناس

    ?????????

  • علی

    خخخخخ واقعا دیگه حالم از مذاکره خوب میشه.. چون بیشتر میخندم