کد مطلب: ۶۹۳۷۳۲

ایران از مواضع خود در برجام کوتاه می‌آید؟

ایران از مواضع خود در برجام کوتاه می‌آید؟

پس از چندین سال بالاخره برجام در آستانه احیاء شدن قرار گرفته و احتمالا باید در روزهای آتی منتظر خبری خوش از توافق باشیم تا دوباره خون در رگ‌های اقتصاد کشورمان به جریان بیافتد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تائید کرد اکثر کشورهای عضو مذاکرات هسته ای با ایران با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافق هستند.

به نقل از اکوایران ، بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت، اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (موسوم به برجام) است، موافق هستند.

بورل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ملی اسپانیا گفت: «بیش‌تر آن‌ها موافق هستند، اما من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده دریافت نکرده‌ام، می‌دانم باید در مورد آن بحث کنند و ما انتظار داریم در این هفته پاسخ خود را دریافت کنیم».

بورل، بدون اشاره به جزئیات گفت که ایران خواهان چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا شده است - پیشنهادی که پس از ۱۶ ماه مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران و با وساطت اتحادیه اروپا ارائه شده است. او روز دوشنبه گفته بود که پاسخ تهران را «معقول» می‌داند.

این در حالی است که ساعاتی پیش از این ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دستیابی به توافق برای احیای برجا رام نزدیک‌تر از دو هفته پیش دانسته و گفته بود: «ما در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به پاسخ ایران بدهیم. این فرآیندی است که می‌خواهیم اطمینان یابیم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به مهمی این ضروری بوده، انجام داده‌ایم. من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم«.

پرایس در کنفرانس خبری شب گذشته خود ادعا کرده عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های خود، از جمله خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا مایه امیدواری است.

درحالی که اسرائیل تلاش‌های ضدبرجامی خود را شدت بخشیده است، اظهارنظرهای مقامات دخیل در مذاکرات حکایت از افزایش امیدها به حصول توافق طی روزهای آینده دارد.

به نقل از قرن‌نو ، یک هفته پس از ارسال دیدگاه تهران نسبت به پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای احیای برجام، امیدها برای حصول توافقی بر سر متنی که هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات آن را «نهایی» می‌خواند، بار دیگر زنده شد.

امکان برگزاری نشست احیای برجام طی همین هفته

روز گذشته، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد پاسخ ایران به پیش نویس اروپا را «معقول» ارزیابی می‌کند و اذعان داشت که برگزاری نشستی برای توافق هسته ای در این هفته امکان پذیر است. این در حالی است که پیش از این خبرگزاری بلومبرگ هم از قول یک مقام اروپایی نقل کرده بود که تهران پاسخی سازنده را ارسال کرده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در سخنانی ضمن اذعان به این که تلاش‌ها برای احیای برجام در مقطع حساسی قرار دارد، اعلام کرد نشست احتمالی در ارتباط با احیای مجدد توافق هسته ای ایران ممکن است «این هفته» پس از ارائه پاسخ تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برگزار شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در شهر سانتاندر در اسپانیا گفت: «قرار بود نشستی در پایان هفته گذشته در وین برگزار شود، اما چنین امکانی فراهم نشد. این امکان وجود دارد که این نشست این هفته برگزار شود». او افزود: «مذاکرات تا جای ممکن پیش رفت و این یک نقطه عطف است».

به گفته بورل «ایران پاسخ خود را ارائه کرد که از نظر من برای انتقال به آمریکا معقول بود. آمریکا هنوز به طور رسمی پاسخ خود را ارائه نکرده است. ما منتظر پاسخ آنها هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را به پایان برسانیم. امیدوارم این گونه باشد، اما نمی‌توانم در این باره به شما اطمینان دهم».

توافق نزدیکتر از دو هفته پیش؛ شکاف‌هایی که باید پر شوند

ساعاتی پس از انتشار اظهارات بورل، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی تائید کرده که مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت داشته و به ادعای او ایران از برخی خواسته‌های خود عقب نشینی کرده است، با این حال همچنان شکاف‌هایی وجود دارد. این مقام آمریکایی در مورد این شکاف‌ها توضیحی نداده اما گفته واشینگتن در زمان مناسب به پیشنهادهای ایران پاسخ خواهد داد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به تعلل واشنگتن در اعلام موضع نسبت به پاسخ تهران ادعا کرده: «ایران چندین ماه مذاکرات را به تاخیر انداخت و این گمانه‌زنی که آمریکا اکنون در پروسه پاسخ‌دهی به پیشنهادات ایران تعلل می‌کند، درست نیست و ایالات متحده همچنان در حال مطالعه متن اصلاح شده است». این مقام آمریکایی گفت که توافق نزدیک‌تر از دو هفته پیش است، اما نتیجه نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده و برخی از مسائل باقی مانده هنوز باید حل شوند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شب گذشته دستیابی به توافق برای احیای برجام نزدیک‌تر از دو هفته پیش دانسته و گفته: «ما در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به پاسخ ایران بدهیم. این فرآیندی است که می‌خواهیم اطمینان یابیم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به مهمی این ضروری بوده، انجام داده‌ایم. من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم».

پرایس در کنفرانس خبری شب گذشته خود ادعا کرده عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های خود، از جمله خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا مایه امیدواری است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ایالات متحده پیشنهادات جدیدی را برای موافقت ایران با توافق در نظر نمی گیرد. واتسون در بیانیه‌ای گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما امتیازات جدیدی را برای ایران به عنوان بخشی از بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است».

سرنوشت توافق برجام چه می‌شود؟

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در این مملکت سیاست، اقتصاد و فرهنگ به هم وابسته است و چه شعار بدهیم و چه ندهیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز سرنوشت کشورها و سیاست خارجی و داخلی آنها با هم پیوند خورده است. ما نمی‌توانیم بگوییم اقتصاد را اداره می‌کنیم، اما منهای ارتباط با جهان!

به نقل از جماران ، وی افزود: امروز کلیات نظرات طرفین در گفت و گوها، در مورد تکنولوژی‌های اتمی، درصد غنی سازی، فروش نفت، نحوه بازگشت پول و… تأمین شده است و تقریبا توافق صورت گرفته و فکرمی کنم طول مدت یک هفته تا ۱۰ روز نشست طرفین وزرای خارجه برگزار می‌شود.

احیای برجام ظرف مدت یک هفته تا ده روز اتفاق می‌افتد

وی در خصوص لابی رژیم صهیونیستی در به سرانجام نرسیدن برجام گفت: رژیم صهیونیستی از روابط ما با هر کشوری استقبال نمی کند و تلاش دارد روابط ما با تمام کشورهای دنیا تیره باشد و مذاکرات به نتیجه نرسد و این امر طبیعی است، ولی بعید میدانم تلاش‌هایش در این مرحله به نتیجه برسد.

رحیمی جهان آبادی در بیان دلایل این عدم توفیق افزود: اول اینکه آمریکایی‌ها تحت تأثیر این القائات از برجام خارج شدند و قدر مسلم حساب و کتاب می‌کنند تا ببینند نتیجه این خروج برایشان چه در بر داشته است. این اقدام حاصل چندانی نیز برای آمریکایی‌ها نداشته است. ایران قبلا درصد غنی سازی ۶۷/۳ را دارا بود، اما امروز به ۶۰ درصد رسید.

آن زمان سانتریفیوژهای نسل قدیم ما کار می‌کرد، اما امروز نسل ۶ است و میزان انباشت مواد اورانیوم غنی شده بیش از زمان برجام است. همه ی این‌ها نتیجه کارشکنی رژیم صهیونیستی است و آمریکایی‌ها اگر عاقل باشند و همین حساب و کتاب سرانگشتی را انجام بدهند دیگر به حرف اسرائیل گوش نمی‌دهند تا فرصت توافق با ایران را از دست ندهند.

مضاف بر اینکه آمریکا به هر شیوه‌ای که بخواهد متوسل شده دیگر راه و مسیری برایش باقی نمانده تا بخواهد در مسیر جدیدی با ایران وارد شود و چالشی نظامی شکل دهد. بعید میدانم اسرائیل بخواهد در این مقطع کاری انجام دهد، لذا احتمالا احیای برجام ظرف مدت یک هفته تا ده روز اتفاق می‌افتد.

ند پرایس: ما به طور جدی در حال مرور پاسخ ایران هستیم

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) گفت به محضی که رایزنی‌های داخلی ما تکمیل شود، به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا، پاسخ خواهیم داد.

به نقل از فارس ، وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، افزود: «ما در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به پاسخ ایران بدهیم.

این فرآیندی است که می‌خواهیم اطمینان یابیم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به مهمی این ضروری بوده، انجام داده‌ایم».

پرایس اضافه کرد: «من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم».

وی گفت: «پاسخ ایران با نقطه نظرات متعددی همراه بوده است.

این نیازمند زمان بیشتر برای مرور آنها و مشخص کردن پاسخ‌مان است. ما به طور جدی در حال مرور پاسخ ایران هستیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «هنوز موضوعات برجسته‌ای باقی مانده که باید حل شوند. برخی شکاف‌ها باید برطرف شوند».

پیش از این «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در یک رویداد دانشگاهی در اسپانیا، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را معقول خواند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از جوزپ بورل نوشته دیپلمات‌ها ممکن است در هفته جاری (تا یکشنبه هفته آینده بر اساس تقویم ایران) برای رایزنی درباره گام‌های بعدی در وین دیدار کنند.

دوشنبه (۲۲ اوت) همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از گفتگو با همتای ایرانی خود درباره مذاکرات وین خبر داد و یادآوری کرد: یک هفته پیش در چنین روزی، ایران به سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین پیش‌نویس پیشنهادات نهایی و از نظر ما کاملا معقول خود در خصوص پیش‌نویس تصمیم احیای برجام را ارائه کرد.

امیدواریم بررسی این پیشنهادها در واشنگتن زمان زیادی نبرد.

لاوروف: سند نهایی برای احیای برجام مورد تایید روسیه است

به نقل از ایسنا ، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود با بیان اینکه "منتظر این هستیم که آمریکایی‌ها درخصوص پرونده هسته ای ایران پاسخ دهند" تاکید کرد که مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نشست خبری مشترکی در مسکو برگزار کردند.

لاوروف در بخشی از سخنان خود در این نشست تاکید کرد: ما منتظر این هستیم که آمریکایی‌ها چه زمانی درخصوص پرونده هسته ای ایران پاسخ می‌دهند. یک سال گذشت اما آن‌ها هنوز حقیقت واحدی در این خصوص اعلام نکردند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است.

وی همچنین درباره همکاری های ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه گفت که نتایج نشست تهران و توافقات روند آستانه تطبیق داده خواهد شد.

از سوی دیگر فیصل مقداد، وزیر خارجه روسیه گفت: با اظهارات لاوروف درخصوص پرونده هسته ای ایران موافق هستم و تهران تمام کارهایی که باید انجام دهد را انجام داده است اما واشنگتن تلاش می‌کند که شروطی در مقابل بازگشت به برجام قرار دهد.

وی گفت که از نقش روسیه و ایران در حل اختلافات سوریه و ترکیه تقدیر می‌کنیم.

مرندی: هیچ توافقی قبل از مختومه شدن پرونده آژانس علیه ایران اجرا نخواهد شد

به نقل از فارس ، «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در توییتی به گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز مبنی بر کوتاه آمدن ایران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات رفع تحریم‌ها واکنش نشان داد.

وی ضمن «بسیار گمراه‌کننده خواندن» گزارش این خبرگزاری انگلیسی گفت: ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست.

مرندی در ادامه در اشاره به ادعای دیگر رویترز، اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی در پایان تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.

نماینده روسیه: زمان نهایی شدن توافق احیای برجام فرا رسیده است

به نقل از ایسنا ، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: سرگئی لاوروف (وزیر خارجه روسیه) بار دیگر تایید کرد که پیش‌نویس تصمیم بر سر احیای برجام برای روسیه قابل قبول است.

وی در توییت دیگری نوشت: عالی می‌شود اگر ایران و آمریکا هر چه سریع‌تر به طور موفقیت‌آمیز بر آخرین اختلافات‌شان غلبه کنند. زمان آن فرارسیده که توافق بر سر احیای برجام بدون تاخیر بیشتر نهایی شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ساعاتی پیش در نشستی خبری در مسکو با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: ما منتظر این هستیم که آمریکایی ها چه زمانی درخصوص پرونده هسته ای ایران پاسخ می دهند. یک سال گذشت اما آن ها هنوز حقیقت واحدی در این خصوص اعلام نکردند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است.

بنی گانتس: برای تأثیر بر توافق هسته‌ای هرکاری می‌کنیم

ایرنا به نقل از سایت النشره لبنان، بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این باره اظهار کرد: ما با واشنگتن و کشورهای منطقه درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران در ارتباط هستیم.

وی گفت: ما تمام تلاش خود را برای تأثیرگذاری بر توافق انجام خواهیم داد و «اسرائیل» می‌داند که در صورت لزوم چگونه آزادانه رفتار کند.

اخیرا نیز یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.

بر اساس گزارش تارنمای صهیونیستی - آمریکایی اکسیوس، لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آنها در مورد مسئله ایران صحبت کرده بود.

به نوشته آکسیوس، پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است با معیار های دولت بایدن همخوانی ندارد و امتیازات بیشتری به ایران در مقایسه با توافق هسته ای اولیه می دهد.

لاپید گفته بود: وقتی پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران فرستاده شد، به اصطلاح یک پیشنهاد "نهایی" بود، اما وقتی ایرانی ها پاسخ خود را فرستادند، آنها نه تنها این پیشنهاد را نپذیرفتند بلکه خواستار امتیازات بیشتری هم نسبت به توافق ۲۰۱۵ شدند.

نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است، مدعی شده بود: هر اقدام دیگری پیام ضعف را به ایران ارسال می کند و اکنون زمان آن است که در مورد چگونگی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای صحبت کنیم.

این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شده بود: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای انجام خواهد داد و همچنین با نیروهای وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

بر اساس اعلام کارشناسان سیاسی یکی از دلایل مهم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام فشارهای رژیم صهیونیستی و لابی آن در آمریکا بوده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

حدود یک هفته از ارائه پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا می‌گذرد و دولت جو بایدن به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام، همچنان سرگرم مطالعه نظرات مطرح شده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقامات آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

این شبکه خبری افزود که این اظهارات نخستین نشانه مثبت درباره موضع ایران بشمار می‌رود که به طور رسمی پاسخ خود را ارائه کرده است. مقام اروپایی که خواست تا نامش فاش نشود، گفته است که پاسخ‌های ایران به طرح اروپا نیازمند مطالعه است و دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره آن نظر دهند.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل اعلام کرد که از رئیس جمهور و مقامات آمریکا می خواهد تا از امضای توافق جدید با جمهوری اسلامی خودداری کنند.

ایران از مواضع خود در برجام کوتاه می‌آید؟

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا مدعی شد:

ایران یکی دیگر از تقاضاهای کلیدی خود در مذاکرات توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد.
درخواستی که مربوط به بازرسی های هسته‌ای بوده است

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این خط این نشون، هرگز توافق انجام نمیشه. در نهایت اگه توافقی هم بشه، روی کاغذ هست. ایران نفت می فروشه ولی پولش بلوکه میشه و اجازه خرجش با آمریکاست. یعنی هیچ نفعی به حال ملت نداره.

    • ناشناس

      باشه

    • ناشناس

      آفرین اینها همش سر مدم را گرم میکنه و بازارها را آشفته میکنه بعدشم تورم مجدد و بدتر.
      خدابه داد مردم برسه
      چقدر برجام برجام میکنن توافق هم بشه مردم ایران دیگه اون مردم نمیشن.

    • ناشناس

      آفرین اینها همش سر مردم را گرم میکنه و بازارها را آشفته میکنه بعدشم تورم مجدد و بدتر.
      خدابه داد مردم برسه
      چقدر برجام برجام میکنن توافق هم بشه مردم ایران دیگه اون مردم نمیشن.

  • ناشناس

    فقط یک بی اطلاع فکر می کنه اقتصاد ایران تنها با برجام رشد می کنه، مثل همونایی که سال قبل به دروغ دلیل قطعی گاز و اب و برق و نبود واکسن را عدم پذیرش اف آی تی اف از طرف کشور ما می دانستند این تفکر خودباختگی باید عوض بشه