خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۳۴۵۲

گزارش روند مذاکرات به مجمع تشخیص داده شد

گزارش روند مذاکرات به مجمع تشخیص داده شد

چندروزی است که همه چشم انتظار اعلام نتیجه برجام هستند و طرف آمریکایی که از ابتدا روند این مذاکرات را مثبت می‌دانست گویا از مواضع خود عقب نشسته و دیگر به پاسخ نامه ایران در فرصت کوتاه ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در یک رویداد دانشگاهی در اسپانیا، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را معقول خواند.

به نقل از فارس ، «لارنس نورمن» خبرنگار آمریکایی در رشته توییتی اعلام کرد: بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سمینار Quo Vadis در اسپانیا گزارش کوتاهی در مورد مذاکرات ارائه داد.

وی افزود: بورل گفت بعد از ارائه پیشنهادش درباره متن نهایی، ایران پاسخ داد که فکر می‌کنم معقول بود. (پاسخ ایران) به آمریکا منتقل شد که هنوز جواب نداده است. ما منتظر پاسخ آن هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را کامل کنیم. به آن امیدوارم، اما نمی‌توانم اطمینان بدهم.

این خبرنگار آمریکایی در توییتی دیگر نوشت «قرار بود پاسخ (آمریکا) تاکنون دریافت شده باشد. دیداری در وین برای اواخر هفته قبل پیش‌بینی شده بود که میسر نشد. ممکن است چنین دیداری در این هفته برگزار شود».

نورمن در ادامه به بررسی اظهارات بورل پرداخت و نوشت نظر وی همسو با نظر برخی از دیپلمات‌های اروپایی است که پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپا را معقول خوانده بودند. وی افزود: در واقع، کمی فراتر از آن است، بیشتر پاسخ‌هایی که من از منابع اروپایی دریافت کردم این بود که آمریکا می‌تواند با پاسخ ایران همکاری کند.

دوشنبه (۲۲ اوت) همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود درباره مذاکرات وین خبر داد و یادآوری کرد: یک هفته پیش در چنین روزی، ایران به سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین پیش‌نویس پیشنهادات نهایی و از نظر ما کاملا معقول خود در خصوص پیش‌نویس تصمیم احیای برجام را ارائه کرد. امیدواریم بررسی این پیشنهادها در واشنگتن زمان زیادی نبرد.

ناصر کنعانی در نشست خبری خود در این ارتباط افزود : کودتای ۲۸ مردادماه سند دیگری از مداخلات غیرقانونی دولت آمریکا با همکاری دولت انگلیس در امور داخلی ملت‌های مستقل است.

به نقل از ایسنا ، وی با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت گفت: اتخاذ سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا در دستور کار دولت قرار گرفته است و به نظر می آید این سیاست آثار و نتایج خود را در عرصه عمل تا حدود زیادی نشان داده است.

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی تاکید کرد : ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم.

وی با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا گفت: هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا آمریکایی ها، پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است و زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

طرف اروپایی نیازمند توافق

کنعانی گفت : اگر ایران نیازمند توافق است حتما طرف اروپایی و آمریکایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند.

وی افزود: موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری و توافق شود.

کنعانی گفت: تا این جا در مورد مذاکرات پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشته‌ایم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی هم موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.

اسرائیل رای آمریکا را زد؟

درواقع بار دیگر در آستانه توافق تهران و واشنگتن بر سر برجام، لابی اسرائیل فعال شده و تل‌‌‌‌آویو در تب و تاب است تا دولت آمریکا را متقاعد کند که امتیازات زیادی به ایران برای احیای برجام ندهد. در این راستا روز یکشنبه برخی رسانه‌‌‌‌ها به نقل از مقامات ارشد آمریکا گزارش دادند که دولت جو بایدن هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است. همچنین مقامات کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌‌‌‌ها اطمینان داده‌‌‌‌اند که حصول توافق قریب‌‌‌‌الوقوع نیست.

نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در گزارشی که اواخر هفته گذشته منتشر کرد نوشت: «چشم‌‌‌‌انداز کاملا روشنی از فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها در دسترس نیست، اما وضعیت از مرحله توقف در مذاکرات به سمت پیشرفت نسبی حرکت کرده است.» در این گزارش نورنیوز آمده است که هنوز نمی‌توان در مورد نتایج مذاکرات و شکل‌‌‌‌گیری توافق یا به نتیجه نرسیدن آن قضاوتی کرد. فضای مبهم در خصوص آینده گفت‌وگوها از بعد از ارائه ملاحظات ایران به پیش‌‌‌‌نویس ۳۵ صفحه‌‌‌‌ای جوزپ بورل قابل مشاهده است و در روزهای گذشته مقامات آمریکا اظهارنظرهای دوپهلو و متناقضی درباره نتیجه این گفت‌وگوها و توافق احتمالی ارائه کرده‌‌‌‌اند.

در این راستا به گزارش سی‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌ان یک مقام آمریکایی با تاکید بر این موضوع که فاصله تا توافق «نزدیک‌‌‌‌تر از دو هفته پیش است»، اما «نتیجه نامشخص است»، توضیح داد: «برخی شکاف‌‌‌‌‌‌‌‌ها باقی مانده است. رئیس‌‌‌‌جمهور بایدن فقط توافقی را تایید می‌کند که منافع امنیت ملی ما را تامین کند.» یکی دیگر از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز روز شنبه گفت که پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر شتاب بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد.

آنچه که اسرائیل را در این بین نگران کرده افزایش غنی‌‌‌‌سازی ایران و نزدیک شدن توافق به بند غروب است. به‌زعم بسیاری از مقامات تل‌‌‌‌آویو و تحلیلگران، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق در سال ۲۰۱۸، با تشویق فعال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت، یک اشتباه جدی بود. کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران شکست خورد و تهران تحت تحریم‌ها تضعیف نشد.

در واقع، برعکس این اتفاق افتاد؛ بیش از دو سال است که ایران به غنی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی اورانیوم به سطوح بالا بازگشته‌‌‌‌‌‌‌‌ و نسبت به گذشته به تولید سلاح هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌تر شده است. در همین خصوص سایت العربی الجدید اعلام کرده که مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از فشارهایی که تل‌آویو به دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌جمهور پیشین آمریکا وارد کرد تا از برجام خارج شود، پشیمان هستند. به نظر می‌رسد دولت بایدن در تلاش است با کاهش مانور روی پاسخ احتمالی‌‌‌‌اش به ایران، فضا را برای امضای توافق تا یکی دو هفته آینده آماده کرده و از حساسیت‌‌‌‌های اسرائیل بکاهد.

توافق از هر زمان دیگری نزدیک‌تر است

به نقل از تسنیم ، یک مقام آمریکایی که نام وی فاش نشده به خبرگزاری بلومبرگ گفت ایالات متحده همچنان در حال بررسی آخرین پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای است.

وی امروز دوشنبه گفت دولت بایدن در زمان مناسب پاسخ خواهد داد و با فرافکنی در خصوص تاخیر در جوابدهی مدعی شد ایران ماه هاست تاخیر ایجاد کرده و اینکه آمریکا اکنون در حال معطل کردن این روند است، اشتباه است.

این مقام آمریکایی ادامه داد: توافق نزدیکتر است آن چیزی است که دو هفته قبل بود اما نتیجه همچنان نامشخص است چرا که برخی اختلافات و برخی موضوعات مهم هنوز باید حل شوند.

اظهارات مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در در یک کنفرانس خبری در اسپانیا درباره پاسخ ایران به متن پیشنهادی گفت: «پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای، معقول و منطقی بوده است.»

وی همچنین ادامه داد: ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم این پاسخ باید تا الان ارائه می‌شد. پیش‌بینی شده بود نشستی تا پایان هفته پیش در وین برگزار شود، اما این امکان وجود نداشت. ممکن است که هفته آتی این نشست برگزار شود.»

گزارش شمخانی و باقری به مجمع تشخیص مصلحت درباره روند مذاکرات

به نقل از ایسنا ، اعضای مجمع، در ادامه بررسی موضوع فرهنگ عمومی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم، ضمن برشمردن نقاط آسیب و فرصت‌های فرهنگی کشور «اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی-ایرانی و مقابله با تهاجم فرهنگی، افزایش سرمایه اجتماعی، تقویت امید، همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء روحیه مقاومت، ایثارگری، کار و تلاش در جامعه با تبیین و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت و نهادینه کردن فرهنگ انتظار و تاکید بر هویت ملی و فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی و احیاء میراث برخاسته از این فرهنگ و تمدن غنی با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های کشور» را از تصویب گذراندند.

در ادامه نظر به اهمیت احکام و راهبردهای تاکید شده در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و مسئولیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای مجمع «روزآمدسازی و اجرایی شدن سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در برنامه هفتم و الزام به تهیه و اجرای پیوست فرهنگی طرح های بزرگ» و نیز «ایفای نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارزیابی، هدایت و هم‌افزا و نتیجه بخش کردن فعالیت های فرهنگی» را تصویب کردند.

در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، اعضای مجمع «تقویت کارآئی و اثربخشی رسانه ملی در گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی-ایرانی و مواجهه موثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان از طریق: تولید و پخش محتوای غنی، جذاب و امیدافزای فرهنگی، سیاسی، خبری و دانش افزائی و همچنین ترویج گفتمان پیشرفت و عدالت اقتصادی» را مصوب کردند.

بررسی سایر بندهای سیاستی مربوط به امور فرهنگی و اجتماعی در جلسات آتی مجمع ادامه خواهد یافت.

در پایان این جلسه، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه و رئیس گروه مذاکره کننده ایران، گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را برای اعضای مجمع تشریح کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بی نشان

    هیییی خداکی ازاین برجام نجات پیدامیکنیم کمکمون کن

  • کامران

    16 ماهه که هر روز نزدیک می شن ولی هیچ وقت نمیرسن

  • ناشناس

    چرا انقدرکشش میدین.یک کلمه بگید نتیجه چی شد.بخدا ملت خسته شدن.یک طرفش کنین دیگه.یا شده یا نشده والسلام.میگن برنامه هامون گره نخورده به توافق ولی اینجوری نیست.نمی تونه اینجوری باشه.دست ما نیست که.اقتصادمون نابوده .یک طرفه بشه تکلیف همه معلوم میشه.هیچی بدتر از بلاتکلیفی نیست

  • ناشناس

    چرا انقدر طول کشیده.یک کلمه بگید نتیجه چی شد.بخدا ملت خسته شدن.یک طرفش کنین دیگه.یا شده یا نشده والسلام.میگن برنامه هامون گره نخورده به توافق ولی اینجوری نیست.نمی تونه اینجوری باشه.دست ما نیست که.اقتصادمون نابوده .یک طرفه بشه تکلیف همه معلوم میشه.هیچی بدتر از بلاتکلیفی نیست