کد مطلب: ۴۷۵۳۲۳

جدیدترین قیمت واکسن آنفلوآنزا

جدیدترین قیمت واکسن آنفلوآنزا

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطر با ارز دولتی 40 تا 50 هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران، گفت: قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر با ارز دولتی 40 تا 50 هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه از اسفند 98 تا هفته گذشته سهمیه‌ای برای داروخانه‌ها در نظر گرفته نشده بود، اظهار کرد: داروخانه امن‌ترین مکان برای توزیع ماسک است؛ اما به دلیل وجود بحران کرونا با اینکه داروخانه‌ها اولویت اول ما بودن ولی سهمیه‌ای برای آنها تخصیص داده نشد.

محمدی افزود: یکی از مشکلات وزارت صمت در تولید ماسک، تامین مواد اولیه تولید ماسک بود که اخیرا وزارت صمت دستور وارد سازی ماده اولیه تولید ماسک را داده است. طی جلسه هفته گذشته روسای سازمان حمایت و غذا و دارو، توزیع روزانه دو میلیون ماسک با قیمت 1050 تومان به داروخانه‌ها مصوب شد تا داروخانه‌ها این ماسک را با قیمت حداکثر 1300 تومان به فروش برسانند.

وی افزود: تقریبا یک هفته از ابلاغ این مصوبه می‌گذرد و منتظر دستور تسویه از جانب وزارت صمت هستیم. این ماسک‌ها هنوز توزیع نشده اند، اما پس از توزیع درصورت مشاهده قیمت‌های غیر مصوب، به شدت با متخلفان برخورد خواهیم کرد. امیدواریم این طرح با دستورات وزارت صمت تا پایان شهریور ماه اجرایی شود تا مردم برای فصل پاییز کمبودی نداشته باشند.

وی در رابطه با قیمت 4 برابری داروی پلاویکس گفت: داروی کلوپیدوگرل که برای بیماران قلبی عروقی مصرف می‌شود به میزان انبوه در کشور تولید شده، اما این دارو با برند تجاری پلاویکس نیز در کشور وجود دارد اما سازمان‌های بیمه موظف به پوشش این برند نیستند.

محمدی افزود: تخصیص ارز بسیاری از کالاها مثل شکر، برنج و برخی کالاهای اساسی به دلیل مشکل در تامین ارز از 4200 تومانی به ارز نیمایی تبدیل شده است و در مورد داروی پلاویکس نیز همین اتفاق رخ داده است. چون تولیدکننده داخلی دارد برای حمایت از تولید داخلی و بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری به دلیل ورود مواد اولیه این دارو از خارج از کشور ارز 4200 تومانی به این برند تعلق نمی‌گیرد بنابراین با افزایش قیمت این دارو مواجه شده‌ایم اگرچه دیگر مجوزی برای ورود داروهای خارجی مشابه داخل نداریم.

وی درباره قیمت گذاری داروها اظهار کرد: زمانیکه ما مقدار کافی ارز داشتیم مشکلی نداشتیم ولی وقتی با کمبود ارز مواجه شدیم این ارز 4200 تومانی به نیمایی تبدیل شد و به تبع آن قیمت داروها هم بالا رفت.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن آنفولانزا و تخصیص ارز آن گفت: مصرف واکسن آنفولانزا در سال گذشته مجموعا یک میلیون و 800 هزار است که 250 هزار عدد از آن برای گروه‌های پرخطر بوده است و این تعداد امسال برای گروه‌های پرخطر به 2 میلیون و 500 هزار یعنی 10 برابر رسیده است و برای سایر گروه‌ها بودجه 10 میلیون عددی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ما همچنان مشکل تامین ارز داریم افزود: امسال مراقبت مردم در برابر آنفلوآنزا بسیار بیشتر شده و ما احساس می‌کنیم نیاز به تزریق این واکسن کمتر شده باشد ولی متاسفانه با اطلاع رسانی‌هایی که با تمرکز بر نیاز همگانی به این واکسن انجام شده باعث شده همه مردم فکر کنند باید این واکسن را تزریق کنند که این امر موجب واردات بیشتر و مصرف ارز بالاتر خواهد شد.

محمدی در خصوص نحوه قیمت گذاری دارو و فرآورده‌های بیولوژیک اظهار کرد: قیمت گذاری در زمینه دارو و فرآورده های بیولوژیکی با استناد به ماده 20 قانون مصوب 1334 در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت انجام می‌گیرد. قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر با ارز دولتی 40 تا 50 هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.