کد مطلب: ۷۹۹۰۵۴

جزئیات اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال منتشر شد

جزئیات اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال منتشر شد

شورای عالی اشتغال با تصویب برخی از موارد، مسئولان را ملزم کرده است تا برای کاهش میزان بیکاری در کشور اقدامات موثری انجام دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصوبات شورای عالی اشتغال در جهت کاهش نرخ بیکاری در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در راستای مصوبات شورای عالی اشتغال و ماموریت رئیس جمهوربه وزارت کار برای اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری اقدامات ذیل مصوبات شورای عالی اشتغال در حال انجام است.
تلاش برای فعال‌تر کردن تعاونی‌ها و بخش خصوصی، توجه به دیگر شاخه‌های اقتصاد از جمله اقتصاد روستا، دیجیتال، دریا و گردشگری، «اهتمام ویژه به افزایش بهره‌وری و شغل باکیفیت»، «فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل» و «توجه به اشتغال مرزی برای مرزنشینان با ایجاد بازارچه‌های مرزی» از جمله دستورات رئیس جمهور در هشتاد و چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال در فروردین ماه 1402 برای تحقق اهداف دولت در حوزه اشتغال بود.

با توجه به اینکه«تلاش برای فعال‌تر کردن تعاونی‌ها و بخش خصوصی» در دستور کار امسال است, مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت کار در گفت وگویی در مورد میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون در سال 1401 گفته است: براساس بررسی‌های به عمل آمده در سال 1401 تعداد 52 هزار و 131 مورد فرصت شغلی در بیش از 2000 شرکت تعاونی ایجاد شده است که در مقایسه با سال گذشته (1400 ) با ایجاد 49502 تعاونی، به میزان 5 درصد رشد داشته است.

معاون تعاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در مورد ترکیب اشتغال ایجاد شده بخش تعاون،‌ نیز عنوان کرد: فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال 1401 به میزان 58 درصد در بخش تولید ، 26 درصد در بخش توزیع (مسکن ، مصرف و اعتبار) و 16 درصد در بخش خدمات است.

مسکنی همچنین گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده 70 درصد از سرمایه‌گذاری انجام شده از طرح‌های تعاونی از طریق تجمیع سرمایه‌های کوچک و 30 درصد آن از طریق تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی تامین شده است.

«فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل» از دیگر دستورات برای ایجاد اشتغال است که مطابق گزارش امیرحسین مدنی, نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی قرار است برای سال 1402 حدود 8هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل احیا شود.

مدنی با اشاره به شعار سال مبنی بر رشد تولید و اشاره رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی به احیای چند هزار واحد تعطیل و نیمه فعال گفت: برنامه ما برای سال جدید احیای 8هزار واحد دیگر است که مجموعا در 2 سال بتوانیم حدود 12هزار واحد را احیا کنیم.

«اهتمام ویژه به افزایش بهره‌وری و شغل باکیفیت» از دیگر مصوبات جلسه شورای عالی اشتغال است که قاسم رستم پور, رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال درباره برنامه ریزی برای شغل با کیفیت می گوید: کمیته امداد امام خمینی ایجاد 500 هزار اشتغال جدید در سال جاری را برعهده گرفته است، البته بر اساس تاکید رئیس جمهور در مورد مشاغل ایجادی علاوه بر کمیت باید کیفیت مشاغل نیز مد نظر باشد و تلاش بر این باشد که مشاغل به حداقل دستمزد کارگران منجر شود،‌ اما بالاخره کمک خرجی برای خانوار شاغلان ایجاد خواهد کرد.

کریمی بیرانوند گفت: اگر در سیاست‌گذاری در این حوزه جهت‌گذاری وجود داشته باشد مردم هم به سمت ظرفیت‌های منطقه می‌روند و باید در مشاغل مربوط به مناطق روستایی به سمت ظرفیت مناطق برویم.این مسئله را در دستور کار داریم.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.