کد مطلب: ۲۶۵۷۱۰

جزئیات و حاشیه‌های نشست اوپک از زبان مطبوعات

جزئیات و حاشیه‌های نشست اوپک از زبان مطبوعات

بهروز نعمتی یکی از نمایندگان مجلس که به همراه زنگنه به وین رفته بود اینگونه اعتراض خود را به روسیه نشان داد: متأسفانه روس‌ها مثل هميشه در زمان‌هاي حساس جا خالي ‌دادند. روسيه نمي‌تواند شريك استراتژيكي براي ما باشد، آزموده را آزمودن خطاست. تقريبا مي‌توان گفت: روس‌ها هميشه به ما ركب زده‌اند؛ باز هم گلي به جمال ونزوئلا».

میلاد مرادی: روزهای گذشته وین میزبان یکی از مهم‌ترین نشست‌های وزیران نفتی اوپک، در چند سال اخیر بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور خبر از پیروزی نفتی ایران در اجلاس اوپک دادند. اجلاسی که در نهایت منجر به افزایش یک میلیون بشکه‌ای قیمت نفت شد.

اما اصل ماجرا چیست و خوشحالی ایران از توافق اخیر از کجا ناشی می‌شود؟ در ادامه روایت روزنامه‌ها از توافق مهم نفتی در وین را مرور می‌کنیم.

آنگونه که روزنامه‌ها روایت کرده‌اند کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک مانند روسیه در سال 2016 توافق می‌کنند که به منظور بالا بردن قیمت نفت، تولید طلای سیاه را به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش دهند.

اگر چه توافق اعضا در سال 2016 همچنان پابرجا خواهد ماند اما تولید نفت نزدیک به یک میلیون بشکه افزایش خواهد داشت.

آنگونه که روزنامه ابتکار گرارش کرده: اولین بند نتایج جلسه روز گذشته حاکی از این است که توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.

با این حال اگر چه توافق اعضا در سال 2016 همچنان پابرجا خواهد ماند اما تولید نفت نزدیک به یک میلیون بشکه افزایش خواهد داشت. سوال این است که در صورت پایدار ماندن توافق 2016 برای کم کردن تولید، افزایش یک میلیون بشکه‌ای ناشی از چیست؟

دنیای اقتصاد در این زمینه می‌گوید: اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بشکه بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه داشته‌‌اند و این به آن معنا است که به جای 1.8 میلیون بشکه در روز، 2.8 میلیون بشکه در روز کاهش عرضه صورت گرفته است، به گونه‌ای که در حال حاضر میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۰ درصد است.

با این تفاسیر باید گفت که اعضای اوپک همچنان به توافق خود در سال 2016 پایبند هستند اما تعهد خود را به جای 100 درصد به 150 درصد رسانده‌اند و بدین ترتیب یک میلیون بشکه نفت افزایش خواهد یافت.

اکنون جای سوال است که آیا افزایش یک میلیون بشکه‌ای به ضرر ایران خواهد بود؟ چرا که ایران به دنبال پایدار ماندن توافق 2016 و عدم افزایش تولید به منظور افزایش قیمت بود.

رضا پایدار، کارشناس نفتی با اشاره به اینکه افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت تغییر چندانی در تولید کشورها ایجاد نمی‌کند به روزنامه ابتکار می‌گوید: آثار فاز اول این بیانیه ممکن است واکنش‌های غیرمتعارفی را در بازار نفت ایجاد کند، اما ادامه این مسیر تثبیت کننده قیمت‌های فعلی نفت در ادامه بازار تا پایان عمر توافق فعلی، یعنی انتهای سال 2018 است.

بهروز نعمتی نماینده مجلس: متأسفانه روس‌ها مثل هميشه در زمان‌هاي حساس جا خالي ‌دادند.

این کارشناس نفتی ادامه می‌دهد: در این مدت قیمت نفت به دلیل رشد مصرف، کاهش نخواهد داشت و در برخی از اوقات نیز شاید جهش‌های کوتاهی را نیز تجربه کند.

روزنامه همدلی روایت کرده که آمریکا، چین و هند از اوپک خواسته‌اند تا به منظور جلوگیری از کمبود نفت که به اقتصاد جهانی لطمه می زند، تولید آن را افزایش دهند.

این روزنامه همچنین گزارش کرده که این نشست که با یک ساعت تاثیر آغاز شد تحت تاثیر سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و درخواست او از برخی اعضا برای افزایش تولید نفت، یکی از پر چالش ترین نشست ‌ها در سال‌های اخیر خواهد بود. یکی از اتفاقات مهم نشست نفتی وین همصدایی روسیه با عربستان برای افزایش تولید نفت بود.

در همین راستا بهروز نعمتی یکی از نمایندگان مجلس که به همراه زنگنه به وین رفته بود اینگونه اعتراض خود را به روسیه نشان داد: متأسفانه روس‌ها مثل هميشه در زمان‌هاي حساس جا خالي ‌دادند. روسيه نمي‌تواند شريك استراتژيكي براي ما باشد، آزموده را آزمودن خطاست. تقريبا مي‌توان گفت: روس‌ها هميشه به ما ركب زده‌اند؛ باز هم گلي به جمال ونزوئلا».

نرسی قربان، کارشناس ارشد نفتی و ايمان ناصري، مديرکل خاورميانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE در گفتگو با شرق این توافق را برد-برد و قابل انتظار دانسته‌اند.

نرسی قربان همچنین در یادداشتی برای روزنامه ایران می‌نویسد: دیپلماسی نفتی ایران با عربستان نتیجه داد و او با رضایت اجلاس اوپک را ترک کرد.

وزير نفت ايران براي نخستين‌بار بعد از تيره شدن روابط ايران و عربستان با الفالح، وزير نفت عربستان برسر يك ميز نشست و در مورد تصميم اوپك بحث كرد.

اما روزنامه اعتماد به 30 دقیقه حساس نشست وزیران نفتی در وین اشاره کرده است. این روزنامه می‌نویسد که تا قبل از دیدار زنگنه با وزیر نفت عربستان، اوضاع به گونه دیگری بوده و هیئت ایرانی چندان از روند نشست راضی نبوده است.

به نحوی که این روزنامه می‌نویسد: اخباري همچون خروج زنگنه، وزير نفت از جلسه «نظارتي مشترك وزارتي در مورد بيانيه اوپك» در پنجشنبه‌شب گذشته موجب شد تا موج جديدي در مورد مخالفت ايران از افزايش توليد نفت اعضا بر سر زبان‌ها بيفتد.

اعتماد دیدار زنگنه با وزیر نفت عربستان و روسیه را بسیار حساس دانسته و می‌نویسد: ظهر روز گذشته زنگنه، وزير نفت ايران براي نخستين‌بار بعد از تيره شدن روابط ايران و عربستان با الفالح، وزير نفت عربستان برسر يك ميز نشست و در مورد تصميم اوپك بحث كرد. نشستي 30 دقيقه‌ای كه بعد از آن ورق توافقات كمي برگشت و چهره بشاش دو وزير خبر از توافقي داد كه مي‌توانست منافع دو قدرقدرت بازار نفت را تامين كند.

اما روزنامه آفتاب یزد نیز با تیتر «بازی برد-برد ایران در اوپک» گزارش کرده که ایران از نشست اوپک راضی است. آفتاب یزد به نقل از حمید حسینی، کارشناس نفتی می‌گوید: قطعا نمی‌توان گفت که وزارت نفت در این نشست موفق نبود و تلاش‌هایی که صورت گرفت، موفقیت‌آمیز نبودند. ما می‌خواستیم توافق کشورهای اوپک و عضو اوپک پایدار بماند که همین اتفاق خواهد افتاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.