کد مطلب: ۳۲۳۵۲۴

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته اخیر:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/عرضه اولیه کگهر با شاخص چه کرد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/عرضه اولیه کگهر با شاخص چه کرد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون کاهش قیمت جهانی نفت، عرضه اولیه نماد کگهر در روز شنبه هفته پیش رو، ادغام دو بانک با همدیگر و عدم شناسایی نرخ سود تسعیر ارز در گزارش حسابرسی شده بانک ملت، رفتار محتاطانه سهامداران به دلیل مشخص نشدن میزان تاثیر تحریم‌ها در گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی باعث شد که شاخص از قله 185 هزار واحدی به 181 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران درخصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و گروه بانکی و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (19 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۱۰۹۵۶ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش ۸۶۹ واحد در رقم ۱۸۴۲۳۱ جای گرفت.

روز یکشنبه (20 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۸۰۴۰ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش ۳۵۶۲ واحد در رقم ۱۸۰۶۶۸ جای گرفت.

روز دوشنبه (21 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۷۵۸۸ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۱۵۴۳ واحد در رقم ۱۸۲۲۱۱ جای گرفت.

روز سه‌شنبه ( 22 آبان ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۸۷۴۷ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش هزار واحد در رقم ۱۸۳۲۱۲جای گرفت.

روز چهارشنبه ( 23 آبان ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5459 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 1217 واحد در رقم 181994جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، بازار از سهم‌های دلاری فاصله گرفت و تمایل بیشتری به سمت گروه‌های بانکی‌ و خودرویی نشان داد، اما شایعه‌ای باعث افت شاخص شد ؛ به طوری که خبر ادغام دو بانک سرمایه و ملت با همدیگر و عدم شناسایی نرخ سود تسعیر ارز در گزارش حسابرسی شده بانک ملت باعث شد که برای نماد وبملت صف فروش تشکیل شود.

همچنین در جریان معاملات روز یک‌شنبه بازار سرمایه، بازی‌هایی منجر به ریزش شاخص بورس شد ؛ به طوری که در نیمه اول جریان معاملات با افت ارزش سهام گروه بانکی بازار متحمل فشار فروش سنگینی شد و شاخص بیش از ۲۵۰۰ واحد فروریخت، البته بازار دیگر شاهد صف‌های سنگین فروش و منفی‌های هیجانی نیست که این موضوع در راستای خبر تجدید ارزیابی دارایی بانک‌ها و لیدری گروه بانکی از جمه وتجارت در بازار سرمایه اتفاق افتاد.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، حقوقی‌ها ناجی «وبملت» بودند ؛ به طوری که نماد وبملت بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داد. در روند این روز بازار سرمایه وضعیت گروه خودرویی و بانکی بهتر و برای نمادهای خساپا، وتجارت و های‌وب صفوف خرید تشکیل شد.

همچنین در جریان معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه، اخباری بر تصمیم سهامداران بورسی اثر گذاشت ؛ به طوری که در نیمه اول شاخص کل بورس بیش از ۱۵۰۰ واحد رشد پیدا کرد، اما در پایان جریان معاملات به دلیل حجم بالای عرضه‌ها و ایستادگی دو نماد خساپا و وتجارت شاخص تنها هزار واحد رشد کرد.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، دو عاملی که شاخص بورس را منفی کرد . در این روز اعلام شد که قرار است در روز شنبه (۲۶ آبان‌ماه ۹۷) ۵ درصد معادل ۶۱۵ میلیون سهم گهر زمین در نماد کگهر با دامنه قیمت ۶۵۰ تا ۶۸۰ تومان عرضه شود که سقف هر کد ۶ هزار سهم است.

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: خبر کاهش قیمت جهانی نفت و خبر عرضه اولیه نماد کگهر در هفته پیش رو باعث شد که روند شاخص کل بورس در دو روز پایانی جریان معاملات بازار سرمایه نزولی شود. به نظر می‌رسد که روند شاخص کل بورس در سه روز ابتدایی هفته پیش رو مثبت و صعودی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امیدوارم شاخص از این مثلث ادامه‌ دهنده رها شود و به سمت اهداف بالاتر یعنی قله 220 تا 230 هزار واحد رشد پیدا کند.

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: در هفته جاری به دلیل اینکه شاخص کل بورس به سطح حمایتی خود برخورد کرده بود شاهد برگشت بازار بودیم، اما خبر کاهش قیمت جهانی نفت باعث تشکیل صفوف فروش برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی شد و شاخص کل بورس در دو روز پایانی هفته جاری روند نزولی به خود گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین خبر عرضه اولیه نماد کگهر در هفته پیش رو باعث تشکیل صفوف فروش برای برخی نمادها در روز چهارشنبه شد؛ به طوری که سهامداران حقیقی اقدام به فروش برخی سهام‌های موجود در پرتفوی خود کردند تا نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام کگهر در هفته پیش رو نیز تامین شود بدون توجه به این نکته که آیا عرضه اولیه به قیمت مناسب عرضه می‌شود یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.