کد مطلب: ۲۸۹۸۲۷

جزئیات پرونده تخلفات گمرکی در گمرک تهران

جزئیات پرونده تخلفات گمرکی در گمرک تهران

گمرک ایران درباره پرونده تخلفات گمرکی در گمرک تهران اعلام کرد: شاکی این پرونده گمرک ایران است که اواسط سال ۹۶ از سوی گمرک در مراجع قضایی تشکیل شده و موضوع پرونده ارتباطی به قاچاق ندارد.

گمرک ایران در توضیحات خود درباره تخلفات گمرکی در گمرک تهران تاکید کرده است: مبارزه با فساد اداری و مالی به عنوان اولویت اصلی گمرک جمهوری اسلامی ایران همواره در دستور کار بوده و تعطیل بردار نیست و در جریان رسیدگی به این پرونده گمرک خواستار رسیدگی به قصور و عدم نظارت‌های کافی از سوی عوامل ذیربط شده است .

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع این پرونده به سواستفاده و دستکاری آرای کمیسیون حل اختلافات گمرکی مربوط می‌شود که اواسط سال گذشته از سوی گمرک کشف و متهمان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند . این پرونده در سال ۹۶ پس از رصد اطلاعات واصله در دستور کار دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و حراست گمرک قرار گرفت و پس از تکمیل اطلاعات با موضوع وقوع جرم اولیه جعل و استفاده از اسناد مجعول و تحصیل مال نامشروع در دادسرای امور اقتصادی تهران تشکیل شد .

گمرک ایران با تاکید بر اینکه تخلف کشف شده در گمرک تهران، حاصل تلاش بخش‌های نظارتی آن سازمان بوده و این پرونده جهت تحقیقات تکمیلی در اختیار نهادهای نظارتی قرار گرفته است، در تشریح جزییات این پرونده اعلام کرد: در این خصوص یکی از ترخیص کاران با نیت سو استفاده و دستکاری آرای کمیسیون حل اختلافات گمرکی و با جعل نامه های گمرک ایران نسبت به استرداد غیر قانونی سپرده های مربوط به واردکنندگان کالا و تضییع حقوق دولت اقدام کرده بود که البته با ورود به موقع واحدهای نظارتی گمرک از پرداخت و وصول من غیر حق، بخش عمده ای از وجوه استردادی در مرحله صدور چک و برخی در مرحله دریافت، جلوگیری و عمده وجوه استرداد شد .

بنابراین گزارش، خوشبختانه با هماهنگی مراجع قضایی و پیگیری‌های مستمر گمرک، استرداد مابقی وجوه ناشی از این تخلف نیز در دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی در حال طی مراحل نهایی رسیدگی است .

بررسی ابعاد فنی این پرونده نشان می‌دهد که با توجه اینکه فرآیند استرداد سپرده‌های موضوع تخلفات فوق الذکر خارج از ساز و کار سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود، اما کشف سوابق این تخلف با کمک امکانات و قابلیت‌های این سامانه بدست آمده است که در این خصوص اهمیت و کارکردهای گمرک الکترونیک و سامانه های الکترونیکی در گمرک بیش از پیش نمایان می‌شود .

بر این اساس و از آنجایی که اسناد و مدارک ارائه شده از سوی ذینفعان با توسل به ترفندهای متقلبانه، تزویر و جعل اسناد دولتی صورت گرفته، اعلام جرم گمرک برای برخورد قاطع با چنین اقداماتی، تحت عنوان جعل، ارایه و استفاده از اسناد مجعول در جهت استرداد غیر قانونی اضافه پرداختی حقوق ورودی در مرجع قضایی در حال رسیدگی است .

گمرک جمهوری اسلامی ایران با آسیب‌شناسی این موضوع و در راستای توسعه خدمات الکترونیکی امکان ثبت و پیگیری مکاتبات از طریق پورتال این سازمان را با هدف حذف مکاتبات کاغذی و پیشگیری از جعل و سوءاستفاده از مکاتبات در ماه‌های گذشته فراهم کرد که بر همین اساس کلیه افراد حقیقی و حقوقی برای انجام تمامی مکاتبات با کلیه دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی در هر نقطه از کشور می‌توانند با اتصال به پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.irica.ir مکاتبات خود را ثبت و پیگیری کنند .

گمرک ایران در ادامه با انتقاد از عدم دعوت نماینده گمرک در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته تاکید کرد: سامانه جامع گمرکی بزرگترین طرح تحول گمرکی به شمار می‌رود و عملکرد این سامانه در پیشگیری از قاچاق کالا و ایجاد شفافیت در فرآیند تجارت خارجی روشن و شفاف است و تمامی نهادهای نظارتی به این موضوع اذعان دارند و اطلاعات و فرآیند انجام تشریفات گمرکی در سامانه جامع گمرکی با هدف شفافیت و مبارزه با فساد در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد و روزانه رصد می‌شود.

گمرک ایران در این توضیحات تاکید کرد: عملکرد سامانه جامع گمرکی کاملا شفاف است و در حال حاضر جزئی ترین اطلاعات ترخیص در تمامی گمرکات به لحظه قابل رهگیری است و روشن و مشخص است که چه کالایی به نام چه افرادی به تفکیک نوع کالا، مجوزها، وزن و ارزش از کدام گمرکات ترخیص و از طریق چه کامیونی به کدام انبار بارگیری و در آنجا تخلیه شده است.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.