خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۸۳۷۱

زاهدی وفا نتوانست رای اعتماد بگیرد/ ماجرای اختلاف آٰرا نمایندگان چه بود؟

زاهدی وفا نتوانست رای اعتماد بگیرد/ ماجرای اختلاف آٰرا نمایندگان چه بود؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی کار امروز برگزار شد. محمدهادی زاهدی وفا رای اعتماد نمایندگان را نگرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسه علنی مجلس امروز سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ برای بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا ، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز آغاز شد.

به نقل از ایرنا، رای‌گیری مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون،کار،رفاه اجتماعی دقایقی پیش در مجلس با توزیع ورقه‌های رای‌گیری آغاز شد.

پس از شمارش آرا زاهدی‌وفا با ۱۳۶ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع نتوانست رای اعتماد مجلس را به‌دست آورد. در نتیجه محمدهادی زاهدی وفا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنار گذاشته شد.

به نقل از ایسنا،‌ یک عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه هیچ‌گونه بازشماری درباره آرای آقای زاهدی وفا انجام نشده است، گفت: برای اطمینان بیشتر آرای اخذ شده چندین مرتبه شمارش و مشخص شد که وزیر پیشنهادی با یک رای کمتر موفق به کسب رای اعتماد نشده است که همین نتیجه اعلام شد.

به نقل از ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به این‌که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کند و مهلت قانونی اداره این وزارتخانه با سرپرست نیز به پایان رسیده است انتظار می‌رود رئیس‌جمهور در اسرع وقت نسبت به معرفی وزیر جدیدی برای تصدی این وزارتخانه و اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس معرفی کند.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بعد از اعلام آرای وزیر پیشنهادی کار بیان کرد: از رسانه‌ها و مراجع رسمی نیز انتظار می‌رود تا دقت لازم را به خرج دهد، چرا قبل از آنکه از تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی نتایج آرا اعلام شود رسانه‌ها خبر منتشر کرده‌اند؟ انتظار می‌رود خبرگزاری‌های رسمی دقت لازم را به خرج دهند و پس از اعلام نتایج آرا به‌صورت رسمی از تریبون مجلس شورای اسلامی اقدام به انتشار کنند. این اقدام جز اینکه ذهن مردم را مشوش کند کارکرد دیگری نداشته و نه اخلاقی و نه قانونی است.

چرا ۲ رای زاهدی وفا شمرده نشد؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی عیسی‌زاده، نماینده مردم میاندوآب و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اختلاف رای موجود گفت: کارت‌ها باید به صندوق برگردد، اما مثل اینکه برخی افراد کارت‌ها را در جیبشان گذاشتند و از صحن خارج شدند و یا کارت به داخل صندوق انداخته نشده است. لذا نتیجه با کارت‌های توزیع شده برای اخذ رای تفاوت پیدا کرده است.

عیسی‌زاده بیان کرد: آیین‌نامه می‌گوید کارت‌های توزیع شده مهم نیست و کارت‌هایی که برای آرای موافق، مخالف و ممتنع به داخل صندوق انداخته می‌شود، شمرده می‌شود و همان آرا مبنای قبولی یا مردودی شخص موردنظر می‌شود. لذا آن دو کارت وضعیتش به این صورت بوده است.

وی اظهار کرد: آن دو رای اصلا به صندوق انداخته نشده است. تعداد کارت‌هایی که پخش شده به داخل صندوق انداخته نشده و این امر در گذشته هم اتفاق افتاده است. ممکن است یک نفر برای تجدید وضو و یا یکی از صحن بیرون رفته باشد و یادش برود که رای خود را بیندازد و یا یکی نخواسته بنویسد و کارت را پیش خود نگه داشته است.

عیسی‌زاده گفت: مجلس در برگزاری رای‌دهی الکترونیک و دستی مخیر است و این از اختیارات هیئت‌رئیسه است.

موافقان رای اعتماد به زاهدی وفا

۲ کمیسیون زاهدی وفا را تایید کردند

به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی رای‌گیری از اعضای فراکسیون را درباره زاهدی‌وفا انجام داد و اعضای این فراکسیون موافقت خود را با گزینه پیشنهادی وزارت کار اعلام کردند.

به نقل از مهر، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تأیید صلاحیت زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی این کمیسیون خبر داد.

‌زهرا شیخی بیان کرد: با توجه به بررسی برنامه‌ها و سوابق محمد هادی زاهدی وفا، شایستگی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس احراز شد.

دفاعیات رئیس‌جمهور از زاهدی وفا

رئیس‌جمهور درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر چند تمامی وزارتخانه‌ها مهم هستند، اما این وزارتخانه از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه می‌تواند در تحقق شعار دولت یعنی عدالت اجتماعی نقش‌آفرینی بیشتری انجام دهد. همچنین این وزارتخانه با اقشار مختلف جامعه، بازنشستگان عزیز، کارگران مختلف و … در ارتباط است و می‌تواند زمینه بهره‌مندی آنها از عدالت را فراهم کند که این موضوع نکته‌ای محوری است.

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه هرچند موضوعات مربوط به اشتغالزایی به همه دستگاه‌ها مربوط است، اما وزارت تعاون مسئول پیگیری این موضوع است، ادامه داد: در ماه‌های گذشته گام‌هایی در راستای تعاون، میدان‌داری به تعاون‌ها و اقتصاد تعاونی برداشته شد، از سوی دیگر موضوعاتی مانند مسائل اجتماعی و آسیب‌های صندوق‌ها مانند صندوق بازنشستگی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

رئیسی تصریح کرد: از همه همکارانی که در این وزارتخانه تلاش کردند، تشکر می‌کنم. از دکتر عبدالملکی که در این وزارتخانه تلاش کردند تقدیر می‌کنم، اما این نکته نیز از اهمیت برخوردار است که این وزارتخانه کار بسیاری دارد و باید با استفاده از تجربه همه عزیزان کارهای متفاوتی در آن صورت گیرد.

وی در تشریح سوابق زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: من با شخصیت ایشان آشنایی دارم و عملکرد او را در جایگاه‌های مختلف بررسی کردم. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو شرط مهم دانش و تجربه برخوردار است، دانش مناسبی در مسائل اقتصادی داشته و از صاحبنظران زمینه اقتصاد هستند و بسیاری از افراد نظریه ایشان را قبول دارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه زاهدی وفا در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: زمانی که ایشان در معاونت اقتصادی این وزارتخانه مشغول بود طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را پیشنهاد کرد و پیوست عدالت آن را مطرح کرد که ابتکار خوبی بود.

ابراهیم رئیسی با اشاره به فعالیت زاهدی وفا در معاونت اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: ایشان همچنین در سال ۹۰ با دستور مقام معظم رهبری در مجموعه الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی فعالیت داشت.

رئیسی با بیان اینکه در دورانی که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، تعامل خوبی با بیرون و درون وزارتخانه داشت، ادامه داد: برخی دوستان از مجلس به من گفتند که ایشان در این مدت با مجلس تماس می‌گرفتند، من نیز در پاسخ مطرح کردم از آنجا که مشخص نبود که ایشان حتما به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شود، می‌خواستند زمینه‌سازی نشود. در واقع این موضوع حسنی هم دارد، ایشان به‌دنبال عرضه خود نبود و این رفتار به‌معنای بی‌اعتنایی به مجلس، نمایندگان یا کمیسیون اجتماعی نبود. پس از اینکه مشخص شد که وزیر پیشنهادی تعاون، آقای زاهدی وفا است جلساتی برگزار شد، در واقع ایشان به‌دنبال ارتباط سازمانی بودند. ارتباط با مجموعه حتما می‌تواند برای ایشان زمینه خوبی در انجام کارها باشد.

وی در ادامه در توضیح شاخص‌های انتخاب وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: داشتن روحیه مبارزه با فساد و اجرای عدالت به‌خصوص برای این مجموعه یکی از شروط اساسی انتخاب ما بود. نقش روحیه عدالت‌خواهی و حق‌خواهی و تحول خواهی برای همه دستگاه‌ها و به‌خصوص برای این مجموعه بسیار مهم است و ما این شاخص را در ایشان می بینیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر شاخص پاکدستی برای انتخاب وزیر پیشنهادی افزود: همان‌گونه که بارها اعلام کردم و در سلوک و رفتار خود نشان دادم، موضوع پاکدستی و زندگی پاک و ارتباطات سالم و مبارزه با ارتباطات ناسالم از شروط اصلی‌ام برای گزینش و معرفی افراد است، البته گاهی در مورد حضور افراد ناسالم در استان یا شهرهایی به ما گزارش می‌شود که در صورت احراز این موضوع با آن برخورد کردیم.

زاهدی وفا تابعیت کانادا دارد؟

به نقل از ایسنا، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس استعلامات انجام شده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور هیچ سابقه‌ای مبنی بر اقامت دائم یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانش به دست نیامده است.

حسن لطفی افزود: در این وزارتخانه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن حدود سه هزار پست مدیریتی وجود دارد. لذا وزیر آن باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کافی داشته و در عمل از توانمندی بالایی برخوردار باشد تا بتواند تمام امور مربوطه را به‌درستی راهبری و کنترل نماید.

لطفی با اشاره به برگزاری جلساتی با گزینه پیشنهادی وزارت تکاور و بررسی برنامه‌های وی بر اساس مباحث مطروحه و برنامه‌های اعلامی و رفع ابهامات گفت: بر اساس استعلامات انجام شده از وزارت علوم، آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق دانش‌آموخته گردیده و مدرک تحصیلی او مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی مقطع دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده‌ است.

وی با اشاره به استعلامات انجام شده درباره وضعیت اقامت گزینه پیشنهادی وزارت تکاور و خانواده وی در کشورهای خارجی گفت: بر اساس استعلامات انجام شده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور هیچ سابقه‌ای مبنی بر اقامت دائم یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانش به دست نیامده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین به تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی تکاور در کمیسیون اجتماعی اشاره کرد و گفت: پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی افراد در پذیرش مسئولیت‌ها، ارتقای نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی، به‌روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، تعامل فعال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های مردم نهاد به‌ویژه تشکل‌های کارگری از جمله تعهدات شفاهی گزینه پیشنهادی وزارت تکاور در کمیسیون اجتماعی بود.

به توانمندی زاهدی وفا شهادت داده شد

به نقل از ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده قریب به ۲۰ سال با آقای زاهدی وفا و خانواده ایشان از نزدیک در ارتباط بوده و پاکدستی، عدالتخواهی و خاکی بودن و توانمند بودن ایشان را باور دارم.

الیاس نادران بیان کرد: در خصوص جناب زاهدی وفا نکاتی وجود دارد که برجستگی ایشان را برای احراز پست وزارت تایید می‌کند. اول اینکه برنامه‌ها و صلاحیت ایشان باید مورد رسیدگی قرار گیرد. اینکه دوستان دعوای خانوادگی سر ارث و میراث در صحن مجلس مطرح کنند بدون اینکه گزارش دستگاه قضا و اطلاعاتی را شنیده باشند بیش از اینکه صلاحیت وزیر پیشنهادی را زیر سوال ببرد صلاحیت دولت و رئیس‌جمهور که وزیر را معرفی کرده‌اند زیر سوال می ‌رد.

نادران در ادامه اظهار کرد: خواهش می‌کنم وارد دعوای خانوادگی ایشان نشویم. ما باید به شخصیت فردی ایشان توجه داشته باشیم. رئیس‌جمهور گفتند ایشان پاکدست و درستکار است. آقای پژمانفر هم فرمودند ما در کمیسیون اصل نود همه ادعاهای مطروحه را بررسی کردیم و درست نیست. من اقرار می‌کنم آقای زاهدی وفا بدشانسی آوردند که مجلس جلسه علنی و کمیسیون‌ها را نداشت و نتوانستند خود را معرفی کنم.

وی تصریح کرد: ما نزدیک به ۱۰ سفر در سفر اربعین با ایشان خانواده و دختران همسفر بودیم. تواضع ایشان، بزرگ منشی و خاکی بودن ایشان بارز است. مثل همه اعضا کاروان هرجا می‌دادند می‌پذیرفت. به هیچ وجه یک عکس در این ۱۰ سفر ندارد که استوری کند من سفر اربعین رفتم. در اربعین اخیر ایشان آمد و برگشت اما حتی اعضا کاروان متوجه نشدند. بنده شهادت می‌دهم خانواده ایشان از خودشان متواضع‌تر است. اگر هر کسی به هر دلیلی به او ارث و میراث رسیده و اموال پدر خود را مدیریت می‌کند نباید راجبش اینگونه قضاوت کنیم و بگوییم دستگاه‌ها اطلاعاتی و قضایی در خواب بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تاکید کرد: دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بگوید در کشور یکدستگی نیست. رای ندادن به آقای زاهدی وفا که شخص رئیس‌جمهور به مجلس آمد و صلاحیت ایشان را تایید کرد. ما پیام مثبت به دشمن ندهیم. پیام اختلاف و دوگانگی را به جامعه منتقل نکنیم. ایشان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) است. در کانادا هم تحصیل خود را تمام کرده‌اند. بنده بیش از ۲۰ سال با ایشان زندگی کردم. من شهادت می‌دهم به لحاظ توانمندی از دفاع از منافع ملی و ظرفیت مدیریتی فردی توانمند است. ایشان هم می‌توانست یک لیست از اهداف دست نیافتنی به ما بگوید اما ایشان برنامه واقع‌بینانه ارائه کرد. همان‌طوری که رئیس‌جمهور گفت اشتغال تنها ماموریت این وزارتخانه نیست. همه دستگاه‌ها باید کمک کنند. ایشان آزموده است و بنده به توانمندی ایشان شهادت می‌دهم.

وی افزود: بنده در دوره سرپرستی پرسیدم چرا نمی آیید گفت من سرپرست و در معرض معرفی هستم اگر به مجلس بیایم می‌گویند لابی کرده است. بنده از قول ایشان می گویم بعد رای اعتماد قطعا تعامل وزیر با مجلس بیشتر خواهد بود. ما این را بر تواضع و فروتنی ایشان حمل کنیم. ایشان نمی خواست مجلس تحت تاثیر لابی ها مختلف قرار گیرد. راهدی وفا یک اقتصاد دان با سابقه مدیریت در حد معاون وزیر و بعد هم ستاد اجرایی پذیرش مسئولیت می کند. ما باید کمک کنیم.

وی در پایان بیان کرد: چهار نفر از عزیزان برای این پست مطرح بودند. رئیس جمهور با جامع نگری به ایشان رسیدند. آقای امیرآبادی که در معرض معرفی بود شهادت می‌دهند که آقای زاهدی وفا صلاحیت لازم را دارد. دولت در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲ امور مربوط به این وزارتخانه خیلی مهم است. اگر این وزارتخانه را بدون وزیر گذاشتیم مسئولیت نابه سامانی و انباشت این کارها مهم را چه کسی می پذیرد. در رای قبل از جلسه علنی که مربوط به فراکسیون بود. ۳۷ نفر که عضو فراکسیون نبود رای ندادند. نباید این را حمل کنیم که مخالف بودند. این مشکل فراکسیون با اعضاش است. رئیس کمیسیون تولید ملی که از نامزدها بودند گفتند موافق با وزیر معرفی شده هستند. پاکدستی، عدالتخواهی و خاکی بودن و توانمند بودن ایشان را فراموش نکنید.همه نهادها اطلاعاتی کشور را با یک گزارش اختلاف ها خانوادگی زیر سوال نبریم.

کمیسیون آموزش صلاحیت زاهدی وفا را تأیید کرد

به نقل از اقتصادآنلاین، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر این کمیسیون را در خصوص محمد هادی زاهدی وفا قرائت کرد.

بنا بر گزارش قرائت شده توسط حاجی پور، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صلاحیت زاهدی وفا را تأیید کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در قرائت این گزارش عنوان کرد: علیرغم آنکه آقای زاهدی وفا سابقه مرتبط در این زمینه نداشته است، اما با توجه به تحصیلات و مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته است، به نظر می‌رسد صلاحیت تصدی این سمت را دارد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

با توجه تحولات سریع فناوری در عصر جدید، لازم است همه افراد از آموزش‌های لازم فنی و حرفه‌ای برخوردار شوند. همگان ناگزیر به آموختن مهارت‌های جدید می‌باشند. مسلما حل مشکل اشتغال کشور نیز بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه‌ای، امکان پذیر نیست.

به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می‌باشد. به‌ویژه پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش‌بینی نموده است که اهمیت این وزارتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه‌ای مشکل اشتغال بیان می‌نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر زاهدی وفا دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا می‌باشد. از سوابق اجرایی ایشان می‌توان به معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر زاهدی وفا به اولویت‌های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

- صدور شناسنامه فنی و حرفه‌ای برای همه کارگران کشور

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه‌ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- مشتری محور بودن مهارت‌ها

- ایجاد پویایی در آموزش‌ها و ارتباط آنها با بازار کار

- هم افزایی با کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی

در پایان ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶.۸.۲۴ و رفع چالش‌های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در اولویت اول همه معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می‌باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم و زمان بندی ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می‌باشد و اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۷۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی «منطبق» و «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۴ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه و تجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به رشته تحصیلی و فعالیت‌های اقتصادی متناسب وظایف با آن وزارتخانه در نهادهای دیگر، به نظر می‌رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را داشته باشند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه‌های پیشنهادی جناب آقای دکتر زاهدی وفا نشان می‌دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل اقتصادی مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می‌باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب از جمله معاونت

در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

مخالفان رای اعتماد به زاهدی وفا

زاهدی وفا اموال نجومی دارد

به نقل از مهر، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت: بنده با شخصیت حقیقی زاهدی وفا کاری ندارم. چراکه وی فرد خوبی است، اما برنامه‌ها، عملکرد و اموال وی ابهامات و مشکلاتی دارد که به صلاح کشور نیست که چنین فردی وزیر کار شود.

فتح‌الله توسلی اظهار کرد: بنده در همین ابتدا مخالفت خود را با زاهدی وفا اعلام می‌کنم.

توسلی بیان کرد: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطالعه کردم، با وی نشست داشتم و بر اساس مطالعاتی که داشتیم باید بگویم که وی صلاحیت لازم را برای تصدی این وزارتخانه مهم ندارد.

وی تصریح کرد: اموال بسیار زیادی به نام محمدهادی زاهدی وفا است که سوال بنده آن است که آیا این اموال برای خود او است یا خیر و به چه شکلی به دست آمده است؟ برای مثال وی هزار و ۸۵۰ متر باغ در دزاشیب دارد. چندین منزل ویلایی در کرج، شهرری و نیاوران دارد، خانه ویلایی ۴۰۰ متری در نیروی هوایی، باغ در کرج، آپارتمان مجلل در نیاوران و ویلای جنگلی دارد و باید در این باره توضیح دهد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ ادامه داد: بنده بررسی کردم و مجموع این اموال صد هزار میلیارد تومان است، اما زاهدی وفا گفت که همه این اموال هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر او گفت که من سرایدارم!

فتح‌الله توسلی افزود: اسناد نشان می‌دهد که وی همه این اموال را به نام برادر خود کرده است که برادر وی بیمار است و اسناد پزشکی آن هم موجود است. دو مورد از این اموال هم به نام پدر زاهدی وفا است. سال‌ها است که پرونده این اموال در دادگاه‌ها مطرح می‌شود و ورثه زاهدی وفا هم مدعی هستند.

توسلی گفت: زاهدی وفا حداقل سه هزار میلیارد تومان پول و اموال دیگر دارد و جالب است که هیچ یک از این اموال را در سامانه ثبت حقوق و دستمزد نیاورده است.

وی گفت: وزیری که می‌خواهد مشکلات کارگران، بازنشستگان و محرومان را پیگیری کند، باید از جنس خود آنان باشد اما زاهدی وفا از شاخص‌های محرومان دور است.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حدود ۴ ماه است که زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما در این مدت با مجلس هیچ‌گونه تعاملی نداشت و خودش را فراتر از مجلس می‌دانست. وی نه تنها در مجلس حضور پیدا نکرد بلکه فرصت گفت‌وگو با نمایندگان در محل وزارتخانه را هم نمی‌داد.

فتح‌الله توسلی گفت: زاهدی وفا یک هلدینگ به نام پیشگامان اقتصاد تأسیس کرده است و ما باید شستا، صندوق کشاورزان و وزارتخانه مهم کار را به فردی واگذار کنیم که صلاحیت لازم را داشته باشد و بتواند مشکلات آنان را مرتفع کند.

به نقل از خبرآنلاین، در گزارشی اعلام شده است در پی اطلاع «محمدهادی زاهدی‌وفا» از اظهاراتی که رد این خبر کوتاه نسنجیده اعلام شده است، «حسین عامریان» مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد را برکنار کرد.

این اظهارات خطاب به مجلس شورای اسلامی بوده است.

زاهدی وفا روحیه تعامل با مجلس را ندارد

به نقل از ایسنا،یک عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه‌های زاهدی‌وفا را ضعیف توصیف کرد و گفت که وزیر پیشنهادی کار روحیه تعامل با مجلس ندارد.

مهدی عسگری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در مجلس صلاحیت وزیر را بررسی می‌کنیم، گفت: میز وزرات برای هر کسی مناسب نیست، باید یقین پیدا کنیم فرد معرفی شده شایستگی لازم برای تصدی وزارت کار را دارد. شخصیت حقیقی و علمی آقای زاهدی‌وفا محترم است، اما بحث ما احراز صلاحیت است. مجلس در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی ندارد و باید مراقب باشیم که این تجربه تکرار نشود.

عسگری ادامه داد: راجع به شبهات قضاوت نمی‌کنم، اما طرح همین شبهات زیبنده وزیر دولت عدالت و مردم نیست.

وی وزارت کار را وزارت مردم و ضعفا و طبقات مختلف مردم خواند و افزود: بیش از ۴۰میلیون نفر درگیر وزارت کار بوده و این وزارتخانه اقشار عزیزی مثل کارگران و بازنشستگان را دربرمی‌گیرد لذا باید وزیر کار به لحاظ تیپ شخصیتی برون‌گرا باشد که ما چنین چیزی را از آقای زاهدی‌وفا ندیدیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه زاهدی‌وفا در کمیسیون مربوطه حضور پیدا نکرده است، گفت: باید مشکلات با تعامل مجلس حل شود. وزارت کار برای حل مسائلش به تعامل با مجلس و ارکان نظام نیاز دارد که آقای زاهدی وفا چنین روحیه‌ای ندارد.

عسگری در پایان برنامه‌های زاهدی‌وفا را ضعیف توصیف کرد و افرود: زاهدی‌وفا ‌نتوانسته به‌عنوان کسی که سه ماه سرپرست وزارت کار بوده برنامه جامعی برای تصدی این وزارت خانه ارائه کند.

وزیر کار باید درد محرومان را بفهمد

به نقل از اقتصادآنلاین، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز یکی از حساس‌ترین روزهای مجلس است و ما قرار است برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که یک وزارتخانه مردمی است.

هاجر چنارانی بیان کرد: نمی‌شود درد محرومیت نداشت اما برای محرومان تصمیم گرفت. فردی باید وزیر کار شود که درد محرومان را بفهمد. زاهدی وفا سرمایه هزار میلیاردی دارد، بنده کاری ندارم که این اموال از کجا آمده است اما انقلاب ما انقلاب مستضعفان است.

چنارانی تصریح کرد: متأسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل به محلی برای آزمون و خطا شده است. زمانی که عبدالملکی برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شد بنده گفته بودم که وی تجربه کافی برای این کار ندارد و در نهایت هم استعفا داد.

وی گفت: بنده سه فرزند دارم که در خراسان رضوی به دنیا آمده‌اند اما دو فرزند زاهدی وفا در کانادا به دنیا آمده‌اند. دلیلی ندارد که فرزندان مسئولان در خارج از کشور بوده و تابعیت داشته باشند.

زاهدی وفا به اقتصاد سرمایه‌داری اعتقاد دارد

به نقل از مهر، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قائل به اقتصاد سرمایه‌داری و امپریالیستی است.

حسن نوروزی اظهار کرد: وزارت کار یک وزارتخانه بزرگ و پرمخاطب است و ۴۰درصد از جریان‌های اقتصادی کشور به این وزارتخانه وابسته و ۶۵درصد جمعیت کشور هم تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.

نوروزی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد در مورد وزرای پیشنهادی مداقه کند. زاهدی وفا شخصیت قابل احترامی دارد و علیرغم آنکه در کانادا درس خوانده و تدریس کرده، اما عزمی برای کار ندارد و در چهار ماهی که سرپرست این وزارتخانه بود، نشان داد عزمی برای کار ندارد.

وی تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جای محرومان و پابرهنگان است و فردی باید وزیر کار شود که درد کارگران و محرومان را حس کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: زاهدی وفا ۲۴ قطعه زمین، ساختمان و آپارتمان دارد و با وجود این گفته که من سرایدارم! آقای نادران که برای دو یا سه آپارتمان اوجی، وزیر نفت آسمان را به زمین می‌دوخت جالب است در دفاع از زاهدی وفا صحبت می‌کند. ما تاج گردون را به‌دلیل ارث پدری‌اش از حضور در مجلس منع کردیم، اما الان فردی می‌خواهد تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بگیرد که اموال زیادی دارد.

حسن نوروزی بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وی رأی نداده است. رأی کمیسیون‌های دیگر در مورد زاهدی وفا لب مرزی بوده است.

نوروزی تصریح کرد: افکار زاهدی وفا وابسته به اقتصاد سرمایه‌داری و امپریالیستی است. چراکه وی گفته قوام جامعه به مال و سرمایه است در حالی که اقتصاد وسیله است نه هدف.

وی گفت: دو فرزند زاهدی وفا در کانادا متولد شده‌اند. کانادا مستعمره آمریکاست و باید این مسئله در مورد صلاحیت زاهدی وفا مورد بررسی قرار گیرد. وی برنامه‌ای برای وزارت کار ندارد و از سوی دیگر زاهدی وفا سابقه ایثارگری هم ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نقی نقی وار

    آخ جون

  • ناشناس

    خاله بازی تا مجلس