کد مطلب: ۲۹۱۲۱۷

جنگ تجاری آمریکا جهانِ چندقطبی را تقویت می‌کند

جنگ تجاری آمریکا جهانِ چندقطبی را تقویت می‌کند

برخی رسانه‌های مالزی نوشتند: تحریم‌ها و جنگ تجاری واشنگتن علیه کشورها، جهان را به سمت چندقطبی شدن بیشتر سوق می‌دهد و امپریالیسم آمریکا را به چالش می‌کشد.

رسانه‌های مالزی با انعکاس مقاله‌ای تحت عنوان 'دو ضربه اساسی به امپریالیسم آمریکا' نوشتند: اقدامات آمریکا در جهان علیه برخی کشورها به ویژه چین و روسیه سبب شده تا این قدرت های جهانی به سمت کاهش یا حذف وابستگی خود به دلار و تقویت تسلیحاتی، جایگاه خود را در مقابل آمریکا توسعه و تحکیم بخشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این مقاله تحقیقاتی که از تارنمای 'گلوبال ریسرچ' در رسانه‌های مالزی انعکاس یافته افزود: حذف یا کاهش وابستگی دلار و توسعه و تقویت تسلیحات دو اقدام قدرت‌های جهانی برای ضربه زدن به امپریالیسم آمریکا بوده است.

طبق این گزارش، چین و روسیه در دنیای چند قطبی ایجاد شده استفاده از عوامل اقتصادی و نظامی در حصول اطمینان از حق حاکمیت خود را بسیار جدی گرفته‌اند.

در این گزارش تاکید شده اقدامات و فشارهای آمریکا از سال‌ها پیش علیه سایر قدرت‌های جهانی شروع شده اما در دوره دونالد ترامپ شدت یافته و از این رو دو قدرت اوراسیایی روسیه و چین با گسترش همکاری‌ها و تقویت ظرفیت‌های اقتصادی و نظامی خود چهره چند قطبی جهان را بیش از گذشته به تصویر کشیده‌اند.

این مقاله تاکید کرد: به نظر ماموریت مشترک این کشورها این است که قدرت امپراتوری آمریکا را به چالش کشند و جهان را از یک نظم جهانی یکپارچه، با محوریت واشنگتن در روابط بین‌الملل، به یک نظم جهانی چند قطبی، با حداقل سه قدرت جهانی در عرصه سوق دهند.

این گزارش که در دو شبکه یک تلویزیون مالزی و شبکه تلویزیونی آسترو انعکاس یافت خاطرنشان کرد :' استراتژی روسیه و چین در دو دهه گذشته که درحال بروز و ظهور بوده شامل دو بخش است: نفوذ اقتصادی از یک طرف و افزایش قدرت نظامی از سوی دیگر که برای جلوگیری از رفتارهای بی‌پروا آمریکایی در حال اجراست.

براساس این گزارش، قدرت های دیگر جهان درصدد هستند تا نظام چندقطبی را با روش‌های مختلف تقویت کنند که کاهش وابستگی به دلار آمریکا، کاهش وابستگی به سیستم بانکی بین‌المللی براساس سیستم پرداخت SWIFT، اضافه کردن و افزایش سهم یوان در سبد ارزهای بین‌المللی، کاهش بدهی‌های دولتی به ارزش دلار، افزایش ذخایر طلا ، کاهش بدهی‌ها به نهادهای بین المللی تحت حاکمیت واشنگتن از جمله این اقدامات است.

مقاله گلوبال ریسرچ افزود: افزایش نفوذ سایر قدرت‌های جهانی در سازمان های بین المللی مانند صندوق بین المللی پول، ، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی از دیگر اقدامات در این زمینه است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایده های امریکا وقدرت نظامی واقتصادی وسعت سرزمینی باعث میشود امریکا سالها قدرت اول جهان باقی بماند