کد مطلب: ۷۶۶۳۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ‌ چین و آمریکا بر سر تایوان چه عواقبی در پی دارد؟

جنگ‌ چین و آمریکا بر سر تایوان چه عواقبی در پی دارد؟

احتمال جنگ چین و ایالات متحده بر سر تایوان، نگرانی‌های زیادی را خصوص بازار مشاغل، کالا و امنیت سایبری و نظامی آمریکا ایجاد کرده است. چین در طی سالهای گذشته توانایی‌های خود را تا حد زیادی بهبود بخشیده است تا بتواند به راحتی بتواند با بزرگترین اقتصاد جهان در تسلط بر منطقه و جهان رقابت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با خبر آماده‌باش ارتش چین، احتمال وقوع یک جنگ بزرگ در منطقه هند-آرام در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

محتمل‌ترین جرقه این جنگ حمله چین به تایوان است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفته است که اتحاد تایوان با سرزمین اصلی چین باید محقق شود. رژیم حزب کمونیست او به اندازه‌ای قوی شده است که از نظر نظامی، اقتصادی و صنعتی بتواند تایوان را بگیرد و مستقیماً ایالات متحده را در برتری منطقه‌ای به چالش بکشد.

به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی منافع استراتژیک حیاتی ایالات متحده در خطر است. تهاجم موفقیت آمیز چین به تایوان، به آمریکا و زنجیره دفاعی متفقین در منطقه آسیب جدی وارد خواهد آورد و موقعیت استراتژیک آمریکا در غرب اقیانوس آرام را به طور جدی تضعیف می‌کند و احتمالاً دسترسی ایالات متحده به قطعات نیمه‌رسانای پیشرفته در جهان و سایر اجزای مهم تولید شده در تایوان را قطع می‌کند. جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بارها اعلام کرده است که از تایوان دفاع خواهد کرد.

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز ، این جنگ با هر چیزی که آمریکایی‌ها تا به حال با آن مواجه شده‌اند متفاوت است. شهروندان ایالات متحده به فرستادن ارتش خود برای جنگ دور از خانه عادت کرده‌اند. اما چین نوع دیگری از دشمن برای این کشور به حساب می‌آید. یک قدرت نظامی، اقتصادی و فناوری که قادر به ایجاد یک جنگ در خاک آمریکا است.

نویسنده مقاله نیویورک تایمز معتقد است، چالش‌های پیش روی ایالات متحده جدی است و شهروندانش باید از این چالش‌ها بیشتر آگاه شوند.

اولین سناریوی نظامی این است که چین احتمالاً یک حمله هوایی، دریایی و سایبری را برای به دست گرفتن کنترل اهداف استراتژیک کلیدی در تایوان در عرض چند ساعت و قبل از اینکه ایالات متحده و متحدانش بتوانند مداخله کنند، آغاز خواهد کرد. این کشور همچنین بیش از 1350 موشک بالستیک و کروز دارد که آماده حمله به ایالات متحده و نیروهای متحد در ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین و مناطق تحت کنترل آمریکا در غرب اقیانوس آرام هستند. با این وجود ایالات متحده هزاران کیلومتر آن طرف‌تر با دشمنی که بزرگترین نیروی دریایی جهان و بزرگترین نیروی هوایی آسیا را در اختیار دارد، روبرو خواهد شد.

با اینکه آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهد به روش متعارف بجنگند، اما چینی‌ها آماده‌اند تا نوع بسیار گسترده‌تری از جنگ را به راه بیندازند. جنگی که به اعماق جامعه آمریکا برسد.

در دهه گذشته، چین، ایالات متحده را غرق در بحران‌های سیاسی و اجتماعی دانسته است و در طول دو دهه گذشته، توانایی‌های جنگ سیاسی و جنگ سایبری بالایی را ایجاد کرده است که برای نفوذ، دستکاری و اختلال در ایالات متحده و دولت‌های متحد، سازمان‌های رسانه‌ای، مشاغل و جامعه مدنی طراحی شده است.

در صورت وقوع جنگ، می توان انتظار داشت که چین از آن برای مختل کردن ارتباطات و انتشار اخبار جعلی و سایر اطلاعات نادرست استفاده کند. هدف ایجاد سردرگمی، تفرقه و بی اعتمادی و ممانعت از تصمیم‌گیری خواهد بود. چین ممکن است این حملات را با حملات الکترونیکی و بعضا فیزیکی به ماهواره‌ها یا زیرساخت‌های مرتبط ترکیب کند.

چین همچنین می‌تواند سلطه خود را بر زنجیره‌های تامین و حمل‌ونقل را به سلاح تبدیل کند که تأثیر آن بر آمریکایی‌ها عمیق خواهد بود.

اقتصاد ایالات متحده به شدت به منابع و کالاهای تولیدی چین وابسته است، برخی از این کالاها کاربردهای نظامی دارند و برخی نیز نیازمصرف‌کنندگان آمریکایی از لوازم الکترونیکی گرفته تا مبلمان و کفش هستند که با قیمت متوسط وارد می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت وقوع چنین اتفاقاتی، عرضه بسیاری از محصولات در ایالات متحده ممکن است کاهش پیدا کند و طیف وسیعی از مشاغل فلج شوند. احیای تجارت ممکن است ماهها طول بکشد ونیاز به سهمیه‌بندی اضطراری برخی اقلام باشد. تورم و بیکاری افزایش می‌یابد، به‌ویژه در دوره‌ای که اقتصاد به دلایل جنگی تغییر کاربری داده می‌شود. در این شرایط ممکن است برخی خودروسازان به ساخت هواپیما روی آورند یا شرکت‌های فرآوری مواد غذایی باشد که به تولید دارو‌های اولویت‌دار تبدیل می‌شوند.

بازارهای سهام در ایالات متحده و سایر کشورها ممکن است به دلیل عدم قطعیت اقتصادی، معاملات را به طور موقت متوقف کنند.

چین در حال حاضر بر اساس بسیاری از معیارها، قدرت صنعتی اول جهان است. در سال 2004 بازده تولیدی ایالات متحده بیش از دو برابر این کشور بود اما در سال 2021، تولید آن دو برابر ایالات متحده شد.

این کشور بیش از هر کشور دیگری کشتی، فولاد و گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند و در تولید مواد شیمیایی، فلزات، تجهیزات صنعتی سنگین و لوازم الکترونیکی در جهان پیشرو است. مواردی که پایه‌های اساسی یک اقتصاد نظامی-صنعتی است.

اخیرا منابع نظامی ایالات متحده به دلیل حمایت از اوکراین در جنگ خود با روسیه کاهش یافته است. البته جنگ اوکراین در مقایسه با آنچه ممکن است در منطقه هند-آرام به وقوع بپیوندد، بسیار کوچک‌مقیاس خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابراهیمی

    مرزهای بین مللی را به رسمیت باید شناخت چین محتاج غرب است کشور چین قحطی میاید