کد مطلب: ۲۵۸۳۵۴

جهاد کشاورزی: مردم از مصرف قارچ نترسند

جهاد کشاورزی: مردم از مصرف قارچ نترسند

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی در مصرف قارچ‌های پرورشی وجود ندارد.

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های پرورشی مشکلی ندارد، اظهار کرد: طی یک ماه اخیر به دلیل برخی اخبار منتشر شده در تعدادی از رسانه‌ها در مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ، آسیب جدی به پرورش دهندگان قارچ وارد شده است. این در حالیست که استفاده از قارچ‌های پرورشی به دلیل تولید در محیط کاملا سالم هیچ گونه مشکلی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر قارچ به عنوان یکی از منابع مهم پروتئینی در سبد غذایی خانوار قرار گرفته است، افزود: طی یک ماه اخیر با مسموم شدن و فوت تعدادی از هموطنانمان به دلیل استفاده از قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت، بسیاری از خانوارها از خرید و مصرف قارچ خوراکی اجتناب کرده‌اند.

طهماسبی با بیان اینکه قارچ‌های وحشی در محیط‌های طبیعی بر سه نوع خوراکی، دارویی و سمی هستند، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر، قارچ‌ها رویش خوبی در طبیعت داشتند از اینرو بسیاری از گردشگران و جوامع روستایی بدون آگاهی اقدام به جمع آوری و فروش این قارچ‌ها در بازار کردند که درنهایت این امر منجر به مسمومیت و فوت تعدادی از افراد در کشور شد. مردم باید بدانند که تشخیص این سه نوع قارچ در طبیعت بسیار دشوار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های خوراکی در دنیا متداول است، بیان کرد: بیش از 110 واحد پرورش قارچ در کشور، سالانه حدود 150 هزارتن قارچ تولید می‌کنند که با توجه به سرانه مصرف 1.2 تا 1.3 کیلوگرم، مشکلی در تأمین قارچ وجود ندارد که مردم به سمت و سوی استفاده از قارچ‌های بیابانی بروند.

وی با انتقاد از کاهش سرانه مصرف قارچ در کشور گفت: سرانه مصرف قارچ در بسیاری از کشورها 5 تا 6 کیلوگرم است که با توجه به توسعه شهر نشینی و مطلوبیت این ماده غذایی، افزایش سرانه مصرف امری ضروری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه قارچ تولیدی در ایران، بهترین قارچ از نظر مواد غذایی و کیفیت در دنیاست، تصریح کرد: قارچ‌های تولیدی در ایران از بهترین نوع صدفی و دکمه‌ای هستند؛ بنابراین در مصرف آنها جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

منبع: یاشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.