کد مطلب: ۳۱۹۴۱۵

بحران نفت دامن ترامپ را می‎گیرد

جهان به نفت ایران نیاز دارد

جهان به نفت ایران نیاز دارد

افزایش قیمت نفت با نزدیک شدن به تاریخ پنج نوامبر- یعنی امروز ،روزی که قرار است تحریم نفتی ایران بازگردانده شود- یکی از نگران‎کننده‎ترین مسایلی بود که توسط کارشناسان مطرح می‎شد

برخی از رسیدن قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار خبر می‌دادند و برخی دیگر ادعا می‌کردند که احتمال تجربه قیمت ۲۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت وجود دارد ولی علیرغم نوسان‌های اخیر قیمت نفت در بازار، در استانه بازگشت تحریم‌های نفتی قیمت در این بازار روند نزولی به خود گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سایت ام اس ان در گزارشی نوشت:تصمیم امریکا بزای معاف کردن هشت کشور ازتحریم نفتی ایران و تداوم خرید نفت توسط این کشورها از ایران اولین و اصلی ترین عامل کاهش قیمت نفت است.ترامپ با انتشار خبر معافیت هشت کشور اسیایی به بازار این پیام را داد که ما با کمبود عرضه روبرو نخواهیم شد . ضمن اینکه شمار زیادی از کشورهای نفت خیز هم برای جبران کسری ایران تولید خود را افزایش دادند.

اما این یک روی سکه است. در روی دیگر این سکه نیاز دنیا به نفت ایران و قدرت ایران در بازار جهانی قرار دارد. برخی از رسانه‌های امریکایی از جمله واشنگتن پست در گزارشی بر این باورند که اقتصاد دنیا نیازمند نفت ایران است و درگیری با ایران و ایجاد اختلال در بازار نفت به نفع اقتصاد امریکا نیست. این رسانه از ترامپ خواسته است که به جای مخالفت مستمر با ایران، به همکاری اقتصادی با این کشور بپردازد .

نکته دیگر فشارهای سیاسی روی ترامپ در استانه انتخابات میان دوره‌ای در این کشور است . ترامپ در تلاش است تا حزب جمهوری‌خواه برنده این انتخابات باشد تا بتواند ساده‌تر برنامه‌های خود را پیاده کند ولی بحران در بازار نفت می‌تواند محبوبیت او را کاهش دهد. سایت اویل پرایس در این زمینه نوشت: بسیاری از طرفداران حزب جمهوری‌خواه افراد ثروتمندی هستند که زندگی و کارشان وابسته به قیمت نفت و فراورده‌های ان است. نارضایتی این افراد از وضعیت بازار می‌تواند اینده سیاسی ترامپ و حزبش را دچار بحران کند و به همین دلیل است که ترامپ هشت کشور را از تحریم‌های ایران معاف کرد.

اما مساله دیگر این است که کدام کشورها از این تحریم‌ها معاف شده‌اند. از جمله کشورهایی که اسمشان در این فهرست قرار دارد دو کشور چین و هند دیده می‌شود که اصلی ترین خریداران نفت ایران هستند و سهم زیادی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند. ادامه خرید نفت این کشورها از ایران تضمین کننده تامین بخش زیادی از درامد صادراتی نفت کشور است. البته باید در نظر داشت که بلومبرگ به نقل از مقامات امریکایی مدعی شده است که این هشت کشور خرید نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده‌اند و انها تا چند ماه اینده‌ باید جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند ولی خبرگزاری‌های چینی و هندی از خرید نفت در سطح قبلی و حتی افزایش خرید در برخی از ماه‌ها خبر داده‌اند.

با وجود تمامی این اخبار ضد و نقیض، به نظر می‌رسد وضعیت به نفع ایران باشد. ایران حداقل تا چند ماه آینده می‌تواند از درامد صادراتی خود بهره بگیرد و بزرگترین و اصلی ترین خریدارانش یعنی کشورهای چین و هند و ژاپن و کره جنوبی و عراق و ترکیه را در کنارش داشته باشد.از طرف دیگر مخابره این پیام به دنیا که حذف نفت ایران از بازار به معنای وارد شدن شوکی بزرگ به قیمت است و بحرانی غیر قابل کنترل در بازار ایجاد می‎کند ، پیامد دیگری است که تصمیم اخیر ترامپ برای کشور به همراه داشت.

منبع:خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.