کد مطلب: ۷۰۴۵۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز صنایع جیره‌بندی می‌شود؟ / زیان صنایع در بورس

گاز صنایع جیره‌بندی می‌شود؟ / زیان صنایع در بورس

افزایش مصرف گاز خانگی و عدم افزایش تولید در فصل سرما ‌باعث شده تا هر ساله شاهد محدودیت و یا قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع باشیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر از قطعی برق صنایع داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش مصرف گاز خانگی و عدم افزایش تولید در فصل سرما ‌باعث شده تا هر ساله شاهد محدودیت و یا قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع باشیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر از قطعی برق صنایع داده است.

سهمیه‌بندی گاز صنایع می‌تواند به بدنه اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کند. از سوی دیگر با جیره‌بندی گاز صنایع، قیمت تولید و تمام شده محصولات افزایش پیدا می‌کند.

هفته گذشته بود که جواد اوجی، وزیر نفت گفت: در زمستان برای آنکه تولید صنایع و نیروگاه‌ها کاهش نیابد از گاز طبیعی به جای سوخت مایع استفاده خواهد شد. از همین رو لازم بود ذخیره‌سازی سوخت مایع به حد کافی موجود باشد.

با وجود آنکه وزیر نفت بر کاهش زیان صنایع تاکید دارد، اما بر اساس آمار و شواهد به نظر می‌رسد جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع آنقدر هم بی‌هزینه نیست و خسارات زیادی را در سال‌های گذشته در کشور به جا گذاشته است. نکته اساسی اینجاست که این سوخت مایع به صنایع ضربه می‌زند. البته به جز آسیب به صنایع ما مشکل صادرات را نیز داریم، منافع صادراتی گاز مایع بیشتر است.

پتروشیمی به عنوان اولین صنعت از جیره‌بندی گاز زیان خواهد دید. البته با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع پتروشیمی خوراک گازی دارند و محصول تمام شده را نیز می‌توانند صادر کنند. این جیره بندی باعث زیان هنگفت صنایع خواهد شد.

قطعی گاز خواهیم داشت؟

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان در مجلس گفت: فکر می‌کنم با توجه به مصرف روزافزون گاز در بخش خانگی و عدم تغییر در افزایش تولید گاز طبیعی است که گاز صنایع قطع شود.تلاش‌هایی برای افزایش تولید اما منتهی عملی نمی‌شود.

نخعی اظهار کرد: پیک مصرف ما حدودا ۱۵۰ میلیون متر مکعب است بعید است که بتوان جبران کرد و بیشتر باید مدیریت مصرف داشت.

این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: فکر می‌کنم با شرایط فعلی برنامه‌جیره‌‌بندی برای صنایع خواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.