کد مطلب: ۲۸۱۲۱۷

یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حباب سکه قطعا از بین می‌رود

حباب سکه قطعا از بین می‌رود

یک کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت فعلی قیمت سکه می‌گوید: قطعا حباب از بین می‌رود، همیشه حباب از بین رفته است، حتی اگر تحریم هم شویم حباب از بین می‌رود.

پس از جهش‌های قیمت دلار در سال جدید سکه نیز با افزایش قیمت قابل توجهی تاکنون همراه بوده و آشفتگی جدی در این بازار به وجود آورده است. آیا بازار سکه به روزهای آرام و بدون التهاب خود باز می‌گردد؟ میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گویی با تجارت‌نیوز به سوالاتی در این باره پاسخ می‌دهد.

چرا خرید و فروش سکه تا این حد مورد توجه مردم قرار گرفته و مهم شده است؟

طی دوره‌ای که بازارهای مالی دچار نوسانات زیادی شدند تقاضا برای یک سری کالاهایی که می‌تواند افراد را در مقابل نرخ ارز و تورم پوشش دهد فعال شد، یکی از این کالاها ارز دولتی است که می‌تواند این ریسک را پوشش دهد. کالای دیگر که بارزترین جایگزین ارز محسوب می‌شود طلا است. رایج‌ترین شکل طلا سکه است، چون مردم ایران معمولا با شمش و طلای آب شده کار نمی‌کنند. این در حالی است که سکه حباب قیمتی دارد ولی شمش حباب قیمتی ندارد.

علت اصلی به وجود آمدن حباب قیمتی در بازار سکه چه بود؟

علت به وجود آمدن حباب قیمتی در بازار سکه، هجوم مردم به سمت خرید سکه و انحصاری بودن این بازار است. کسی که شمش می‌زند نمی‌تواند سکه هم بزند، با توجه به این موضوع، انحصاری که در این بازار وجود دارد کمک می‌کند تا استقبال مردم نسبت به سکه خودش را به صورت حباب نشان دهد.

آیا خرید سکه از سوی مردم در دوران التهابات بازارهای مالی اشتباه است؟

اگر مردم ما محاسبه‌گر بودند می‌توانستند شمش یا طلای آب شده بخرند، مثل فعالانی که در این بازار فعالیت می‌کنند، در این صورت حباب سکه به این شکل ایجاد نمی‌شد. این فرض که مردم قیمت ذاتی سکه را حساب می‌کنند و بر اساس آن خرید انجام می‌دهند یک فرض کاملا غلط است. حرفه‌ای‌ها در قیمت‌های فعلی معامله نمی‌کنند و این آحاد مردم هستند که در این قیمت سکه می‌خرند و به افزایش قیمت آن دامن می‌زنند.

مردم نمی‌توانند حساب کنند که سکه‌ 30 درصد حباب قیمتی دارد. کسی که الان شمش می‌خرد به اندازه حبابی که در بازار سکه وجود دارد از خریداران سکه جلوتر است. مگر می‌شود کسی پول 13 کیلو طلا را بدهد ولی 10 کیلو طلا به او بدهند؟ در بازار سکه وضعیت الان به همین صورت است.

از قبل فشار تقاضا در بازار طلا وجود داشت و پس از قاچاق اعلام شدن ارز به نرخ‌های غیر از 4200 تومان بخشی از تقاضای ارز هم به سوی بازار سکه رفت و فشار تقاضا بیش از پیش شد. بازار طلا و سکه بازاری است که مورد استقبال و در دسترس مردم است و برای آن‌ها شناخته ترین بازار محسوب می‌شود. بنابراین سکه به میزانی که مشاهده می‌کنید حباب گرفته است در حالی که شمش و طلای آب شده حباب قیمتی ندارند.

چرا حباب قیمتی در بازار سکه همچنان تداوم دارد؟

چون ضرب سکه انحصاری است. اگر بقیه بنگاه‌ها هم می‌توانستند سکه ضرب کنند قطعا این حباب به این میزان بزرگ نمی‌شد. اگر کسی مجوز این را داشته باشد که شمش خود را به سکه تبدیل کند با این کار ساده 30 درصد سود می‌کند. 700 هزار تومان سود گرفتن روی هر سکه غیر قابل قبول است.

آینده حباب در بازار سکه را به چه صورت پیش بینی می‌کنید؟

قطعا حباب از بین می‌رود، همیشه حباب از بین رفته است، حتی اگر تحریم هم شویم حباب از بین می‌رود. اگر یک شمش 995 گرمی (یک کیلویی) و 136 عدد سکه طلا را به خارج کشور ببرید یک میزان پول یا دلار را به شما می‌دهند، در حالی که در تهران اینگونه نیست. این حالت طنز دارد و مشخص است که حباب قیمتی دوام نمی‌آورد.

مردم فکر می‌کنند اگر شمش بخرند سرشان کلاه می‌رود. آنها باید بدانند که وقتی یک کالا دارای حباب است باید به فکر جایگزین آن باشند. طلا را که با عکس یا نماد آن نمی‌شناسند طلا را با اندازه آن در ترازو می‌شناسند.

حرفه‌ای‌های این بازار قطعا یک سکه هم نمی‌خرند چون بازار عاقل نیست. وقتی حباب به وجود می‌آید حرفه‌ای‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند ولی باید خلاف قانونی مرتکب شوند.

دولت در ایجاد حباب قیمتی در بازار سکه چه نقشی داشته است؟

دولت به افزایش قیمت دلار و سکه دامن زده است. با وجود اینکه دولت حجم زیادی طلا را در قالب سکه وارد بازار کرد ولی بازهم عطش بازار سکه کم نشد و حتی می‌توان گفت بیشتر هم شده است.

دولت با اعلام نرخ ارز 4200 تومانی و پیش فروش سکه مسئله ساز شد. اکنون اگر دولت نرخ دلار 4200 تومانی را بردارد فشارهایی که بر روی دلار وجود دارد کم می‌شود. دولت ادعا می‌کند که 20 درصد ارز را به بازار ثانویه آورده است ولی مردم آن را به سختی تهیه می‌کنند. دولت تعزیرات را فعال کرده و برای بنگاه‌های اقتصادی مشکل ایجاد می‌کند از سوی دیگر بورس کالا را تحت فشار قرار می‌دهد که جنس تولید کننده را زیر قیمت و به نفع دلال بفروشند. دولت باید تولید کننده‌ها را تشویق کند که گران‌تر هم بفروشند چون به نفع مردم است.

حراج کردن ارز به قیمت 4200 تومانی سه پیامد داشت. اول تقاضای ارز را تشدید کرد، دوم عرضه ارز را کم کرد و سوم کانال‌های رانت را فراهم کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جودی

    دلالان […] باعث ایجاد حباب شدند—بیچاره میشند حالا میبینین

  • فرهاد

    حالا کجاشو دیدین وقتی سکه برگشت به یک و نیم میلیون اونوقت میفهمند حباب چیست ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    سکه یک میلیون و نیم میشه

  • ناشناس

    حباب.دشمن.تحریم. مادرحال جنگیم. =دروغ برای […]= […]اقازاده هادرحال بخوربخورن=مردم اگاهند

  • REZA

    سکه میاد پایین تا برسه به زیر دو میلیون این مطلب را یک مقام اگاه گفت

  • ل ل

    سرمایه گذاری در سکه خیلی زیان ده است ریسکش خیلی بالاست با این نرخ فعلی خرید سکه […]

  • ناشناس

    سکه میاد رو یک و نیم

  • ناشناس

    درود درود سکه ای که در 7 مرداد چهار و ششصد بود امروز شده سه و ششصد در عرض یک هفته یک میلیون کاهش داشته حالا اولشه اونهایی که سکه احتکار کرده اند به روز سیاه
    می نشینند ./././././././

  • ناشناس

    سکه فرود میاد

  • محمدرضا

    همه ازحباب میگن موضوع در دونقطه خلاصه میشه یک نقطه بگذار زیر ح نقطه ب هم ببر بالا میشه جناب مشکل ما دست جناب دولت بی تدبیر وبی امید هست اگر کابینه تعویض وترمیم شود ومثل اقلام چینی مدیربانک مرکزی هم ازچین نیاوریم(جناب همتی درچین بودند که اوردندش ایران)باوربفرمایید با این ثروت خدادادی ایران واقتصاد مقاومتی یقینا ازمشکلات عبورمیکنیم اول ازهمه هم باید وزیرمسکن وراهسازی بره پی کارخودش که شصت درصد ناهنجاریهای اقتصاد کشور ازبی کفایتی همین وزیر است باور بفرمایید