کد مطلب: ۷۶۲۱۱۹

یک کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

چراغ سبز دولت به افزایش ۴۰ درصدی دستمزد؟

چراغ سبز دولت به افزایش 40 درصدی دستمزد؟

یک کارشناس حوزه کار به تجارت‌نیوز می‌گوید: چراغ سبز دولت برای افزایش حداقل دستمزد به میزان 40 درصد و افزایش سایر سطوح به میزان 25 درصد برای سال 1402 قطعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیست‌وهفتم بهمن ماه بود که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 از تعیین تکلیف تبصره 12 خبر داد؛ یعنی بالاخره کف و سقف حقوق در سال آینده مشخص شد. بر این اساس، حداقل حقوق سال آینده هفت میلیون و 920 هزار تومان تعیین شد.

بر اساس این گزارش، در جلسه پنج‌شنبه هفته گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402، تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال آینده که به موضوع حقوق و دستمزد کارمندان دولت و بازنشستگان اختصاص داشت، تعیین تکلیف شد. بر اساس تصمیم این کمیسیون، در سال آینده حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

طبق این مصوبه، حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق‌بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

آنطور که رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402، هم خبر داده حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. افزایش حقوق سربازان هم به چهار میلیون و ۸۰۰ تا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

معنای افزایش 20 درصدی حقوق چیست؟

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار، با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 به تجارت‌نیوز گفت: افزایش 20 درصدی حقوق برای تمام حقوق‌بگیران و به‌علاوه افزایش مبلغ حق تاهل و حق اولاد به ترتیب به 800 هزار تومان و 400 هزار تومان دارای معنای روشنی است.

وی افزود: بنابراین، چراغ سبز دولت برای افزایش حداقل دستمزد به میزان 40 درصد و افزایش سایر سطوح به میزان 25 درصد قطعی است. در واقع، دولت با این پیشنهاد به شورای عالی کار خواهد رفت.

این کارشناس حوزه کار اضافه کرد: کارگران و بازنشستگان باید برای مبالغ بالاتر که منطبق بر خط فقر است، با دولت چانه‌زنی کنند و بجنگند.

خط فقر چقدر است؟

در حالی کارشناسان حوزه کار و کارگری خواهان تعیین دستمزد منطبق بر تورم و خط فقر هستند که آمارهای رسمی نشان می‌دهند که نرخ فقر یک خانوار چهار نفره در سال ۱۴۰۰ برابر چهار میلیون و 541 هزار تومان و در سال ۱۴۰۱ برای کل کشور و تهران به ترتیب برابر ۷.۷ و ۱۴.۷ میلیون تومان است.

البته این برآوردی خوش‌بینانه از خطر فقر در کشور است. پیشتر یک اقتصاددان به تجارت‌نیوز گفته بود که خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره تهرانی به 32 میلیون تومان رسیده است. این رقم در اطراف تهران به 15 میلیون تومان در سال جاری رسیده است. این در حالیست که تورم به‌عنوان یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده خط فقر در سال آینده حدود 40 تا 50 درصد پیش‌بینی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.
    بااین حقوق نمیشه زندگی کرد وژدان ندارین

  • ناشناس

    سلام تورم 40درصد است که دولت پیشنهاد بده ضمنا این تورم امسال هست پس تورم سال بعدچی ميشه خواهشا دولت بدهيشوبده بعد پیشنهاد بده ازطرفی وسط سال حقوق کارمندان رو اضافه می‌کند دربودجه حقوق کارمندان روکم افزایش می دهد که حقوق کارگران کم بشه

  • ناشناس

    این همان یک بام و دو هواست یکی ۲۰ درصد دیگری ۴۰ درصد!!!!!

  • هموطن

    میزان رقم ودرصدافزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ ربطی به اظهارنظرهای افراددولتی نداره
    چراکه…….
    اولاطبق قانون که در شورای عالی کار به صراحت اومده باید عمل بشه
    ثانیا سبدمعیشت
    ثالثا میزان تورم بالای50درصد
    ملاک تعیین حقوق هست
    پس لاف زدن و بیراهه صحبت کردن برای گمراه کردن افکارعمومی وبه حاشیه کشوندن مفادقانونی شورای عالی کارازترفندهای دولته که میخوادحرف خودش روبه کرسی بنشونه
    دولت بیادبدهی کلانش رو به تامین اجتماعی پرداخت کنه و جلوی قانون سرشو بندازه پائین
    زهی خیال باطل

  • ناشناس

    چرابیخودی یه چیزی رومنتشرمیکنیدوابرازخوشحالی؟دلار۵۰هزاراجناس چندین برابر۴۹درصدتوی سرتون بخوره

    • ناشناس

      اونم نمیدن

  • رضا

    عالی

  • ح ن

    خجالت بکشید دوباره سال شروع شد وحق خوری سما هم شروع شد آخه ۴۰ درصدو۲۵ درید چیه تورم میانگین ۸۰ درصد روزده کا رمندان که ۲۰ درصد اضافه شده اولا سالی دوبار اضافه میشه دوما هزارتا مزایا دارن ما باید ۶۰درصد اضافه بشه و۴۵درصد برای سایر سطوح تازه بزسبم له نصف حقوق کارمندان

  • ناشناس

    وای به حال بیکاره ها نه درآمد دارند و نه توان زندگی

  • خط فقر

    باباجمع کنیدپول نون خالی ندارم

  • خط فقر

    باباجمع کنیدپول نون خالی ندارم ماهانه پانصدهزارتومن هم.کارنمی کنم.نیست