کد مطلب: ۷۴۲۴۰۰

حذف سقف نرخ ارز در سامانه نیما

حذف سقف نرخ ارز در سامانه نیما

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای مدیریت بازار ارز باید سقف نرخ ارز در سامانه نیما حذف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای مدیریت بازار ارز باید سقف نرخ ارز در سامانه نیما حذف شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هم بر اساس تجربه و هم قانون نباید برای نرخ نیما سقفی تعیین گردد.

مهدی طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۵ دی‌ماه در برنامه میز اقتصاد تلویزیون درباره تحولات بازار ارزو نرخ معیار در این بازار توضیح داد: آنچه برای ما مهم است، قوانین موجود می‌باشد؛ قانون احکام دائمی توسعه کشور تصریح می‌کند که آنچه باید حفظ شود، نرخ واقعی ارز است و بانک مرکزی باید کریدوری حول نرخ واقعی تعیین کرده و نرخ را در این کریدور مدیریت کند، ولی الان این کار انجام نمی‌شود و نرخ‌های اسمی مرجع شده‌اند. آنچه قیمت‌ها را تعیین می‌کند نرخ ارز آزاد است نه نرخ نیما، بنابراین حفظ نرخ‌های اسمی درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته هم که برای نرخ‌های نیما سقف وجود داشت، وقتی سقف را بر می‌داشتیم اتفاقی نمی‌افتاد و حتی فاصله نرخ‌های نیما و بازار آزاد کمتر هم می‌شد. الان هم می‌شود این اتفاق تکرار شود.

عرضه و تقاضا در بازار نیما

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره عرضه و تقاضا در بازار نیما بیان کرد: درست است که در بازار نیما عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است، اما عرضه ارز در نیما همگن نیست. این ارز‌ها برای واردکننده کیفیت متفاوت دارد و گاهی ارز‌های بی کیفیتی هستند؛ بنابراین نمی‌توان مازاد عرضه در نیما را معیار مدیریت بازار ارز قرار داد.

طغیانی در ادامه با اشاره به تجربه ارز ۴۲۰۰ یادآور شد: ارز ۴۲۰۰ از ابتدا مشکلاتی که بعدا پیش آمد را نداشت و رفته رفته رانت آن زیاد شد. به عنوان مثال بر اساس آمار، در سال ۹۶ حدود ۱.۲ میلیون تن واردات روغن داشتیم که در سال ۱۴۰۰ به ۲.۴ میلیون تن یعنی حدود دو برابر رسید. از انجایی که مصرف کشور تغییر نکرده بود، این افزایش واردات به این معنی بود که روغن با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شد و پس از تبدیل به کالا‌هایی با هزینه تولید پایین، دوباره صادر می‌شد و رانت آن به جیب ذی‌نفعان ارز ۴۲۰۰ می‌رسید. این اتفاق نباید تکرار شود.

وی درباره منظور از نرخ واقعی هم توضیح داد: نرخ واقعی ارز متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعیین می‌گردد. وضعیت تورم در کشور معلوم است و ارز هم مانند سایر کالا‌ها عرضه و تقاضایی دارد و اگر نرخ آن به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود تعادل آن به هم می‌ریزد و باعث سیل تقاضا برای استفاده از اختلاف نرخ رسمی و واقعی خواهد شد. ارز نرخ مشخصی ندارد و تابع عرضه و تقاضا است و افزایش آن روی قیمت کالا‌ها تاثیر گذاشته و باعث افزایش تورم می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مجددا تأکید کرد: بر اساس قانون احکام دائمی توسعه کشور، موضوع مهم، تثبیت نرخ واقعی ارز است. هم بر اساس تجربه و هم قانون نباید برای نرخ نیما سقفی تعیین گردد، البته نرخ‌های غیررسمی موجود هم واقعی نیست و مردم باید در این زمینه مراقب باشند.

طغیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دیروز پیشنهاداتی در مجلس مطرح شد که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیز همراهی کردند، اظهار کرد: صادرکنندگان غیرعمده کشور باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند چرا که می‌توانند باعث عمق بخشی در بازار ارز شوند.

وی تاکید کرد: صادرکنندگان غیرعمده در حال حاضر بیشتر درگیر رفع تعهد ارزی و سامانه نیما هستند در حالی که باید روند کار را برایشان تسریع کنیم تا با سهولت بیشتری ارزحاصل از صادرات خود را وارد بازار کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امکانات این امر در دولت فراهم است و زمان زیادی لازم ندارد، تصریح کرد: البته اقداماتی در تسهیل امور ارزی برای صادرکنندگان انجام شده که یکی از این‌ها تحویل اسکناس ارز به ازای حواله ارزی صادرکنندکان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان است.

طغیانی با اشاره به لزوم بهبود نقشه ارزی کشور اظهار کرد: واردات کشور به درهم وابسته است در حالی که نباید انبوده تقاضا را پشت سد یک ارز به خصوص قرار داد. سال گذشته ۸ میلیارد دلار واردات از چین داشتیم که یک میلیارد دلار آن قطعات خودرو است که درهمی انجام شده است. این مهم را می‌توان در مسیر ثبت سفارش تامین ارز اصلاح کرد.

این نماینده مجلس در پایان به مردم هشدار داد که به قیمت‌های غیرواقعی که در بازار ارز مطرح می‌شود دل خوش نکنند و افزود: مردم باید مراقب باشند که با اندک سرمایه خود وارد بازار کنونی ارز نشوند چرا که این بازار با واقعیت‌های ارزی فاصله دارد.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.