کد مطلب: ۶۸۶۶۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شروط ثبت‌نام خودرو حذف می‌شود/ کدام خودروها مشمول هستند؟

شروط ثبت‌نام خودرو حذف می‌شود/ کدام خودروها مشمول هستند؟

فرایند قرعه‌کشی برای تعدادی از خودروها به ویژه محصولات سایپا حذف شده است. چندی پیش اعلام شد دو شرط اصلی ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودرو برای این محصولات اعمال نمی‌شود. حالا هم سخنگوی وزارت صمت بر حذف تدریجی این شروط تاکید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت صمت بر حذف قرعه‌کشی برای فروش خودرو تاکید دارد. سکاندار این وزارتخانه نیز چندی پیش بار دیگر از این موضوع سخن گفت اما تاریخ دقیقی را برای آن اعلام نکرد و گفت که حذف قرعه‌کشی بسته به شرایط و تدریجی خواهد بود.

پس از آنکه در اواخر تیر دومین مرحله ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شد، وزارت صمت اعلام کرد همه افرادی که محصولات سایپا را انتخاب کرده‌اند، به غیر از دو محصول برنده محسوب می‌شوند. در واقع قرعه‌کشی برای دیگر محصولات سایپا حذف شد.

حذف ۲ شرط اصلی طرح‌های قرعه‌کشی خودرو

در همان زمان سایپا نیز اعلام کرد در فروش بدون قرعه‌کشی محصولات این شرکت، دو شرط اصلی در طرح‌هایی که همراه با قرعه‌کشی اجرا می‌شوند، حذف شده است.

در واقع در این طرح فروش بدون قرعه‌کشی دو شرط مهم وجود نداشت:

۱- محدودیت عدم خرید طی ۴۸ ماه گذشته : در طرح‌های همراه با قرعه‌کشی خودروسازان، حداقل فاصله مجاز از آخرین خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) ۴۸ ماه است. اما در فروش بدون قرعه‌کشی این محدودیت حذف شده است.

۲- محدودیت پلاک فعال انتظامی : همچنین در دیگر طرح‌های خودروسازان، ثبت‌نام برای متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال (نصب روی خودروهای سواری با کاربری شخصی) ممنوع است. در طرح فروش بدون قرعه‌کشی خودرو، این شرط هم وجود ندارد.

در طرح‌های بدون قرعه‌کشی، ثبت‌نام از متقاضیان تا زمان اتمام ظرفیت فروش ادامه دارد و به همه افرادی که ثبت‌نام کرده باشند، خودروی مورد نظر تعلق می‌گیرد.

حذف تدریجی شروط از طرح‌های بدون قرعه‌کشی

حالا سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است که این دو شرط به تدریج از همه طرح‌های فروش بدون قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود. آنگونه که ایسنا گزارش داده، امید قالیباف در ویدئویی که از خود منتشر کرده، توضیح داده است: پس از سه سال، مقرر شده است برای طرح‌ فروش خودروهایی که از شمول قرعه‌کشی خارج شده (و خودروهایی که به‌تدریج خارج می‌شوند)، محدودیت‌هایی که پیش از این اعمال می‌شدند، کنار گذاشته شود.

این بدین معناست که بطور مثال فردی که قصد خرید کوییک R (که اخیرا از چرخه قرعه‌کشی خارج شده است)، به‌جای بازار آزاد از خود شرکت‌ خودروساز خرید خود را بدون آنکه محدودیت پلاک انتظامی فعال، عدم خرید ۴۸ ماهه از دو خودروساز بزرگ و… مانع شود، انجام دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام به زودی اجرا خواهد شد، گفت: مزیت این تصمیم جدید این است که به‌جای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت می‌کند و نیازش تامین می‌شود؛ این موضوع باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار آزاد بیش‌تر کاهش پیدا کنند.

خودرو

فروش بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

کدام خودروها بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند؟

اکنون در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ، محصولات تعدادی خودروسازان برای فروش بدون قرعه‌کشی درج شده است.

از محصولات ایران خودرو نام این چهار خودرو دیده می‌شود:

۱- تارا اتوماتیک (مشارکت در تولید)

۲- تارا دستی (مشارکت در تولید)

۳- دنا پلاس توربوشارژ (مشارکت در تولید)

۴- دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک (مشارکت در تولید)

همچنین سایپا چهار محصول خود را بدون قرعه‌کشی در این سامانه عرضه می‌کند:

۱- ساینا (پیش فروش و مشارکت در تولید)

۲- کوییک (پیش فروش و مشارکت در تولید)

۳- کوییک R با گیربکس معمولی و رینگ آلومینیومی (پیش فروش و مشارکت در تولید)

۴- کوییک با با گیربکس معمولی (پیش فروش و مشارکت در تولید)

مدیران خودرو نیز محصول را بدون قرعه‌کشی به فروش می‌رساند:

۱- ایکس ۵۵ پرو اکسلنت اسپورت (فروش فوق‌العاده)

۲- ایکس ۵۵ پرو اکسلنت (فروش فوق‌العاده)

۳- تیگو ۸ پرو پرمیوم (فروش فوری)

تا کنون فقط حذف شروط ثبت‌نام خودرو برای محصولات سایپا به صورت رسمی اعلام شده است. به گفته سخنگوی وزارت صمت، حذف شروط برای طرح‌های فروش خودروسازان دیگر، «به تدریج» رخ می‌دهد.

آخرین اخبار درباره فروش خودروسازان را در صفحه پیش‌فروش خودرو دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جان مادرت اسم منم در بیاد اخه چرا به دوست و اشنا فقط ماشین میدید بزارید خدا هم راضی باشه ازتون

  • مهدی

    حاجی بوی تصویب برجام میاد

  • ناشناس

    باسلام راه راباز میکنند برای ازما بهترون که حتی پلاک فعال هم دارن وبقیه یانتواننن ثبت نام کنم یابکویند تکمیل ظرفیت شدمگرخدا بخواد ماشین وارد بشه این ماشینهانصیب ما هم بشه

  • ناشناس

    متاسفانه بعد از 45 بار ثبت نام هنوز هیچی به نامم در نیومده کاش عدالت اجرا میشد

  • سهیل

    تمام این برنامه‌های فروش بازی هایی هستند که در پشت پرده خودرو ها به نمایندگی ها و شرکت های لیزینگ واگذار و پس از آن با قیمت بازار آن هم اقساطی با سود های بیشتر به دست مصرف کننده می‌رسد تا هم با خلق پول و سود های غیر اصولی و ایجاد تورم های هنگفت به اقتصاد ضربه بزنند و هم مانع افت قیمت و کاهش تقاضا بشوند…. آب از سرچشمه گل آلود هست

  • ناشناس

    سر کاری هستش ماکه اصلا ماشین نداشتیمو نداریم اسممون درنیامده معلوم نیست این همه ماشین رو بکی دادن ماتو روستای دور افتاده‌ زندگی میکنبودیمم به‌ خدا واجب شرایت

  • الهام ب

    چون میدونید کسی پول این خودروها رو نداره…من ۲۰ بار شوهرم ثبت نام کرد ولی اسمش درنیومد خدا لعنت کنه شما رو که بچهای من آرزو یه خودرو رو دارن

  • ناشناس

    سلام یک مسله مطرح است
    قیمت شرکت با قیمت بازار چقدر تفاوت دارد ظاهرا قیمت شرکت با قیمت بازار چندان تفاوتی ندارد
    خودروهایی که از شرکت میخریم هرچند کمی ارزانتر از بازار است ولی
    این خودروها چند سال در پارکینگهای روباز خودروسازان مونده که بمحض تحویل
    یکی لاستیکهاش تو آفتاب ازبین رفته
    دوم باطری داغونه یکماه بیشتر کار نمیده
    سوم رنگ خودرو ازبین رفته
    واز سیم کشی برق داخلی دیگه نگو
    حالا خودروی تو بازار مدل یکسال عقبتر اون بدبختی که خریده تمام این مصرفی ها را عوض کرده نتیجه اگر از شرکت بخری وتمام این موارد وصدها مورد دیگه رابخوای درستشون کنی گرونتر از بازار در میاد پس بهتره از بازار بخری که لاقل ماشین سالم سوار بشی وبا قیمتهای لحظه ایی قطعات هم دست وپنجه نرم نکنی وجدای از اینها
    کلی زمان روش بگذاری تا این ماشین شرکت واقعا ماشین بشه
    گارانتی هم که قربونش برم برا تعویض هرکدوم از موارد فوق قانون هایی دارند که شامل حال خودروی نو ۵۰۰ کیلومتر کارکرده نمیشه مثلا لاستیک باید ۶۰ هزار بره
    با کدوم لاستیک این مسافتا طی کنه
    من چند سال پیش از ایرانخودرو ماشین خریدم واینها که عرض کردم عینا برام بوجود آمدند
    به امید فردا وقوانین بهتر

  • عدالت

    اصلا عادلانه نیست چه مسخره بازیه حتی برای خرید خودرو بی کیفیت داخلی این همه عذاب کشید تازه ببینی اسمت در میاد یا نه چه منتی هم رو سر ما میذارن

  • ناشناس

    دیگه اگه قراره شروط حذف بشه بایدوزارت صمت همه خودروسازان رو وادار به اجرای اون کنن.