کد مطلب: ۱۷۹۱۶۴

حذف وزن ۷۵- کیلوگرم ووشو در بازی‌های آسیایی جاکارتا به ضرر ایران

حذف وزن ۷۵- کیلوگرم ووشو در بازی‌های آسیایی جاکارتا به ضرر ایران

شورای المپیک آسیا رقابت‌های وزن منهای ۷۵ کیلوگرم ووشو (ساندا) در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را حذف کرد که به نوعی می‌تواند به ضرر تیم ملی ایران تمام شود.

طبق تصمیم گرفته شده در شورای المپیک آسیا، قرار است اوزان سنگین برخی رشته‌های رزمی از شرکت در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی حذف شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این میان طبق گفته فدراسیون ووشو، این رشته نیز از چشم شورای المپیک قاره کهن دور نماند و وزن ۷۵- کیلوگرم ووشو در بخش ساندا، از شرکت در این رویداد مهم حذف می‌شود.

این تصمیم در صورت اجرا شدن می‌تواند به ضرر کاروان ووشوی ایران تمام شود و شانس کسب یک مدال طلا را از کاروان ورزشی ایران بگیرد.

این تصمیم شورای المپیک آسیا بدون اطلاع فدراسیون ووشوی آسیا، به دلیل کم شدن مدال برخی رشته‌ها و اضافه شدن چند رشته جدید مانند «پنچاک سیلات» و «جوجیتسو» برای نخستین بار گرفته شده است.

البته نشست هیات رئیسه فدراسیون ووشوی آسیا با حضور «مهدی علی‌نژاد» رئیس فدراسیون ووشوی ایران و نایب رئیس آسیا، در «گوانگژو» چین برگزار شد و تصمیم عجیب شورای المپیک آسیا مبنی بر حذف رقابت‌های وزن منهای ۷۵ کیلوگرم ساندای مردان در بازی‌های آسیایی، مورد بررسی و اعتراض قرار گرفت.

مسئولان فدراسیون ووشوی آسیا تصمیم به برگزاری مذاکراتی با شورای المپیک آسیا جهت تغییر این تصمیم ناگهانی گرفته‌اند اما اینگونه به نظر می‌رسد که شورای المپیک آسیا از این تصمیم خود باز نخواهد گشت.

با توجه به این قانون جدید، قابل توجه است که تیم ملی ووشوی ایران در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم بخش ساندا یوسف صبری ووشوکار اردبیلی را در اختیار دارد که توانسته است در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا و قهرمانی بزرگسالان جهان ۲۰۱۷ «کازان» روسیه به مدال طلا دست پیدا کرده و سهمی را در نخستین قهرمانی تیم ملی ووشوی ایران داشته باشد.

در صورت اجرا شدن این تصمیم، «صبری» نمی‌تواند در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم به رقابت‌های ووشوی بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام شود و یکی از شانس‌های مدال طلا برای تیم ملی ووشو و کاروان ایران از بین خواهد رفت.

حال صبری اگر می‌خواهد در بازی‌های آسیایی حاضر شود، باید تغییر وزن داده و در وزن دیگری پا به میدان مسابقات بگذارد. در تغییر وزن صبری مشکلاتی وجود دارد که کار را برای او سخت می‌کند.

به دلیل اینکه در بازی‌های آسیایی وزن منفی ۸۰ کیلوگرم وجود ندارد. او نمی‌تواند یک وزن بالاتر برود و به ناچار باید در یک وزن پایین‌تر مبارزه کند که کار او از ابتدای راه سخت است.

همچنین ووشوکار وزن منفی ۷۵ کیلوگرم ایران اگر یک وزن پایین‌تر برود «محسن محمدسیفی» را پیش رو دارد که در دو دوره‌ گذشته بازی‌های آسیایی(۲۰۱۰ گوآنگ‌ژو و ۲۰۱۴ اینچئون) توانسته است مدال‌ طلای این رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد و از قهرمانان شاخص ووشو در جهان است.

در این صورت «صبری» برای اعزام شدن به بازی‌های آسیایی جاکارتا، باید در وزن منفی ۷۰ کیلوگرم با «محسن محمدسیفی» مبارزه انتخابی داشته باشد که کار سختی را در پیش دارد.

البته فرقی نمی‌کند که کدام یک از این دو ورزشکار به این بازی‌ها اعزام شوند و مسئله مهم‌تر حذف یک شانس مدال طلا برای کاروان ووشوی ایران است.

با همه این‌ها باید دید چه تصمیمی تا زمان برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا گرفته خواهد شد و آیا مسئولان فدراسیون ووشوی آسیا می‌توانند از این تغییر قانون جلوگیری کنند یا خیر؟

طبق گفته فدراسیون ووشوی ایران، در این نشست دو کشور هند و برونئی نیز برای میزبانی دوره بعدی مسابقات قهرمانی ووشوی جوانان آسیا در سال ۲۰۱۹ اعلام آمادگی کرده‌اند که به دلیل عدم تکمیل بودن مدارک آن‌ها، تعیین میزبان این رقابت‌ها به جلسه بعدی هیات رئیسه موکول شده است.

همچنین با توجه به میزبان بودن «چین» برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ نیز، مسئولان ووشوی آسیا سعی دارند از قدرت بلامنازع این کشور در ووشوی جهان استفاده کنند تا تعداد اوزان ساندا و فرم‌های بخش تالو برای شرکت کردن ورزشکاران در این رقابت‌ها را بیشتر کنند و نسبت به این مسئله ابراز امیدواری کردند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.