کد مطلب: ۷۶۲۵۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چینی ها جایگزین انبوه سازان داخلی می‌شوند؟

چینی ها جایگزین انبوه سازان داخلی می‌شوند؟

چند روز پیش بود که خبر مذاکرات ایران و چین بر سر ساخت 4 میلیون واحد مسکونی توسط سرمایه‌گذاران چینی مطرح شد. این خبر البته از سوی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد. اما هنوز زمزمه حضور چینی‌ها در پروژه‌های مسکن ایران مطرح است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن، اولین بار 19 مهرماه از سوی یک نماینده مجلس مطرح شد. هر چند او گفته‌های خود را تکذیب کرد، اما مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی ضمن اشاره به استفاده از توان شرکت‌های خارجی به منظور ارتقای تکنولوژی ساخت در ایران، گفته بودند که قرار نیست خارجی‌ها مسکن بسازند بلکه فناوری وارد می‌کنند.

حالا مجددا با سفر رئیس‌جمهوری به چین خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه مذاکراتی از سوی وزیر راه و شهرسازی با طرف‌های چینی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی صورت گرفته و طرف چینی این درخواست را رد کرده است.

با وجود اینکه این خبر از سوی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد، اما هنوز زمزمه‌هایی در خصوص حضور چینی‌ها برای اجرای این طرح وجود دارد.

اکنون این سوال مطرح است که چرا با وجود ظرفیت‌ انبوه‌سازان داخلی باید از سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای این طرح استفاده کرد؟

مذاکراتی در راه است؟

محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه‌سازان کشور در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: خوشبختانه اخباری منتشر شد از وزارت راه که این موضوع را تکذیب کرد. اما نکته نگران‌کننده این است که اشاره شد به زودی خبرهای خوبی در رابطه با موضوع مسکن و توافقات با چینی‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، این موضوع ظنی را ایجاد می‌کند که مذاکراتی در میان است اما هنوز توافقی برقرار نشده است.

او ادامه داد: من از چند بعد می‌خواهم این موضوع را تحلیل کنم؛ نخست اینکه در کشور ما توسعه‌دهنده‌ها و انبوه‌سازان قدری وجود دارند که از ظرفیت‌ها و توانایی مالی خوبی بهره‌مند هستند و در پروژه بزرگ مسکن مهر ثابت کرده‌اند که امکانات اجرایی خوبی دارند و ظرفیت‌های درونی خود را به صورت سازمانی می‌توانند افزایش بدهند. آنها حتی قادر به تامین مالی پروژه‌ها هستند.

چرا پروژه‌ مسکن ملی موفق نبوده است؟

مرتضوی همچنین در این رابطه گفت: آنچه باعث شده طرح نهضت ملی مسکن موفق نباشد به این برنمی‌گردد که در حوزه انبوه‌سازی در کشور مشکلاتی وجود دارد بلکه مشکل نهضت ملی مسکن الگوی مالی نهضت ملی مسکن در جایگاه مهم‌ترین بخش آن است؛ همچنین تامین مالی بر عهده بانک‌ها در قالب تامین تسهیلات مالی و سهم آورده متقاضی که بر عهده خانواده‌ها است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور توضیح داد: از آنجا که مسکن ملی یک مسکن حمایتی محسوب می‌شود غالبا خانواده‌هایی در این طرح شرکت می‌کنند که بضاعت مالی خوبی ندارند.

وی افزود: در مجموع اکنون بانک‌ها قادر به تامین مالی نیستند و روی آورده متقاضیان نیز به دلیل بضاعت محدود مردم نمی‌توان حسابی باز کرد. در نتیجه این الگوی مالی یک الگوی ناکارآمد است که منجر به شکست نهضت ملی مسکن شده و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

راهکار حل مشکلات پروژه نهضت ملی مسکن

مرتضوی درباره راه حلی برای این امر بیان کرد: یکی از راه‌ حل‌های خوبی که انبوه‌سازان و توسعه‌گران به دولت پیشنهاد داده‌اند این است که از سرمایه مالی انبوه‌سازان استفاده شود. همانگونه که چینی‌ها برای تامین مالی هدف‌گذاری می‌شوند (کشوری که با فرهنگ ساخت و ساز و امکانات و ظرفیت‌های ایران آشنا نیست) انبوه‌ساز داخلی نیز به این سرمایه‌گذاری علاقمند است.

رئیس کانون انبوه‌سازان کشور در خصوص ورود کشورهای خارجی برای انجام پروژه‌های داخلی گفت: به هر حال وقتی کشورهای خارجی به عنوان سرمایه‌گذار وارد کشور می‌شوند بخش زیادی از منابع و تجهیزاتی که می‌تواند موجب اشتغال در کشور شود و بخش‌های زیادی از نیروهای کارگری، خدمات مهندسی و دیگر مشاغل را در برگیرد حذف می‌شود.

او ادامه داد: به طور کلی این موضوع نمی‌تواند اتفاق خوبی در اقتصاد کشور باشد و حتی اگر قرار باشد تکنولوژی‌هایی نیز در کشور ما مورد استفاده قرار بگیرد همه امور باید به بخش خصوصی منتقل شود زیرا بخش خصوصی می‌تواند در این میان بازیگردان خوبی باشد و اتفاقات خوبی را شکل دهد.

ساخت و ساز واحدهای اجاره‌ای

مرتضوی همچنین راه حل دیگری برای مشکلات پروژه نهضت ملی مسکن پیشنهاد داد و گفت: بخش دیگری از ساخت و سازها نیز می‌تواند ساخت و ساز واحدهای اجاره‌ای باشد. بنگاه‌های خصوصی اجاره‌داری که بخشی از طرح‌ها را به عنوان خانه‌های اجاره‌ای می‌سازند و در مقابل این ساخت و سازها نیز یا زمین‌هایی با آنها تهاتر می‌شود و یا پروژه‌هایی آزاد می‌شود و در نهایت امکان قیمت‌گذاری روی آنها را فراهم می‌کند.

دولت ناتوان از ساخت 4 میلیون مسکن

رئیس کانون انبوه‌سازان کشور در نهایت بیان کرد: این ایده‌آلی که ایجاد شده تا حتما دولت چهار میلیون واحد بسازد باید شکسته شود. امکان ساخت چهار میلیون واحد در این دولت وجود ندارد. در حالی که با کمک بخش خصوصی یک میلیون مسکن نیز در این دولت ساخته شود نیز یک اتفاق بزرگ است.

البته این موضوعات در حالی است تمایل انبوه‌سازان داخلی برای ساخت و ساز در سال‌های گذشته تا حدود زیادی کاهش یافته است. تورم و گرانی هر روز قیمت مصالح و موارد مرتبط دیگر را افزایش می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود سودی قابل پیش‌بینی برای انبوه‌سازان وجود نداشته باشد.

همچنین دولت هنوز برای پروژه‌های مسکن مهر به انبوه‌سازان بدهکار است و مشخص نیست با این اوصاف هنوز هم تمایل قابل قبولی برای شرکت در پروژه‌های مسکن ملی از سوی غالب انبوه‌سازان وجود داشته باشد.

بنابراین همان‌طور که گفته شد بهتر است دولت با واقع‌بینی بیشتر در خصوص تعداد واحدها مسکونی و با استفاده از طرفیت‌های داخلی سعی بر به ثمر رساندن پروژه‌ای داشته باشد که بیشتر از یک سال از مطرح کردن آن گذشته، اما هنوز کلنگ یک آپارتمان هم تا به حال خورده نشده است.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در بخش اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اصغر

    ساخت مسکن توسط شرکتهای خارجی خوب هست به شرط اینکه در قالب سرمایه گذار . پیمانکار اصلی وارد شوند نه اینکه مهندسان مشاور و انجام پروژه و حتی تهیه امکانات و مواد اولیه را از خودشان بخواهد باشد چون با گردش بازار ساخت و ساز است که میتوان به امید آینده و رونق بازار داشت

  • ناشناس

    ان شاالله که خبری از حضورشان باشد، مگر مردم ایران پولشون را از راه اوردند من خودم با متری دو میلیون و هشتصد هزار تومان با شرکت کوزوو برایم سازمان عمران بهارستان اصفهان قرار داد بسته تازه دو تا چهل میلیون ازم گرفتند و بعد از حدود چهار سال نه خانه ای بهم دادند نه چیزی،اگر صد متر هم خانه ها باشد باید پام بیفته دویست و هشتاد میلیون،تازه می گند چهارصد و پنجاه میلیونش وامه پول اضافه تر هم میخواهند بگیرند،نمی تونیم از دولت و مسئولین شکایت هم بکنیم حداقل چینی ها بیایند سریع خانه ها را تحویل می دهند و روز به روز قیمت ها را بالا نمی برند. چینی ها روی چشم ما جا دارند خدا خیرشون بدهد حرف چینی حرفه نه حرف ایرانی و ترکیه ای ها

  • حسین

    هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد حتی اگر نصف آنچه را بسازند به خودشان داده شود چقدر باید ملت خوشخیال باشد که این حرفها را باور کند

  • ناشناس

    مسکنو میخاین درست کنین حداقل گرانی ماشینهای سنگین راهسازی و کامیونهارو هم درست کنین

  • ناشناس

    مقامات چینی گفتند ظاهرا در صورت از بین رفتن تحریمها حاضرند در ایران کارکنند..بالاخره باید پول مبادله بشه وقتی ایران تحریمه چطور میتونه …پس در صورت رفع تحریمها میشه.

  • اشنا

    من مخالف این هستم که برای پیشرفت از موی سر تا نوک انگشت پا مانند اروپایها شویم اما از موی سر تا زیر گردن را موافقم مثل اونا باشیم حداقل دیدشون وزبونشون وگوششون برا خدمت به مردم هماهنگ هست.