کد مطلب: ۶۸۸۲۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان قطعی شد؟

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان قطعی شد؟

عاقبت خبر مربوط به اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد اما نه از سوی دولت بلکه از طرف یکی از نمایندگان مجلس. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، عاقبت خبر مربوط به اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد اما نه از سوی دولت بلکه از طرف یکی از نمایندگان مجلس. آنطور که دنیای اقتصاد از زبان علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس نقل کرده است، دولت حاضر شده است تا به شرط حذف شدن رقم ثابت ماهیانه ۵۱۵ هزار تومان، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر را ۳۸ درصد افزایش دهد.

این یکی از سناریوهای احتمالی بود که بعد از مذاکرات اخیر محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل‌های بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی انتظار می‌رفت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد.

با این حال نه سرپرست وزارت رفاه و نه هیچ مقام دولتی دیگری در تمام یک هفته گذشته حاضر نشدند تا در این مورد با عموم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی صحبتی بکنند.

به گفته نمایندگان کارگران بازنشسته، این وضعیت درحالی بود که در پایان مذاکرات دو هفته پیش، دولت از بازنشستگان وعده گرفته بود که این خبر را غیر از سرپرست وزارت رفاه، شخص دیگری اعلام نکند.

در تمام هفته گذشته این انتظار می‌رفت که سرپرست وزارت رفاه از طریق رسانه‌ها موضوع را به اطلاع بازنشستگان برساند اما در عوض در انتهای این هفته سخنگوی دولت از تفویض اختیار هیات دولت به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی برای تصمیم گیری در این خصوص خبر داد.

افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟

براساس صحبت‌های نقل شده از عنابستانی، قرار است از ماه آینده، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی ۳۸ درصد افزایش یابد.

براساس مصوبه شورای عالی کار که مورد پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هم قرار گرفته بود، قرار بود افزایش مستمری این افراد به میزان ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه باشد.

در مقابل اما حقوق این افراد که جمعیتشان ۱٫۶ میلیون نفر است، این افزایش تا سقف ۱۰ درصد اعمال شد و تنها برای بازنشستگان سایر سطوحی که حقوقشان زیر ۱۰ میلیون تومان در ماه است، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان به صورت ثابت درنظر گرفته شد.

با وجود آنکه انتظار می‌رفت بعد از مداخله هیات تطبیق مقررا مجلس و ابطال این مصوبه، افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر به اندازه کارگر شاغل سایر سطوح باشد اما در نهایت با صحبت‌های اخیر عنابستانی و نیز نقل‌قول‌های صورت گرفته از مذاکرات انجام شده، این افزایش ۳۸ درصدی بدون پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب شده است.

حقوق بازنشستگی مرداد چگونه پرداخت می‌شود؟

هرچند صحبتهای عنابستانی پی‌رنگی از واقعیت دارد اما تجربه نشان داده است که تا زمان اعلام و ابلاغ رسمی آن خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نیست و مادامی که این افزایش به صورت رسمی ابلاغ نشود، خبری از افزایش حقوق نیست.

با این حال طبق صحبت این نماینده مجلس ممکن است این افزایش نه از پایان مرداد که از پایان شهریور ماه اعمال شود.

این وضعیت درحالی است که پیش از این میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از آمادگی سازمان متبوعش برای صدور هرچه زودتر احکام بازنشستگی مطابق اصلاح مصوبه افزایش حقوق خبر داده بود.

در صورتی که طبق گفته‌های عنابستانی، افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی از پایان ماه شهریور اعمال شود، این گروه از بازنشستگان بابت مابه التفاوت پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ از سازمان تامین اجتماعی طلبکار خواهند بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام واقعا با این ذخایری که ایران داره این درسته که یه بازنشسته رو عذاب بدهید خدا ازتون نگذره

  • ناشناس

    سلام واقعا با این ذخایری که ایران داره واقعا متاسفم

  • کارگر

    سلام واقعا با این ذخایری که ایران داره واقعا متاسفم

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    نه مجلس نه دولت کاری به بازنشستگان تامین اجتماعی ندارند چرا ۵۱۵ تومان را از حق قانونی بازنشستگان که ۳۰ و۳۵ کار کردند امروز شرمنده نباشند آن را هم شما کم کنید

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    پس دولت هم لطف کند تورم را به ۳۸ در صد مگه نگه دارد قبول

  • ناشناس

    با عرض سلام احتراما این مبلغ ۵۱۵ هزار تومان برای صندوق سازمان‌ چیزی نبود ولی برای بازنشستگان حداقل یک گونی برنج میتوانستند بخرند _ مگر الفاظ زشت هست

  • ناشناس

    با عرض سلام احتراما مصوبه شورایعالی کار اجرایی شود

  • ناشناس

    صندوق تامین اجتماعی خصوصی است نه دولتی اینجانب ماهی 700 هزار نوملن حق بیمه دادم حال 10 دذ صد افزایش و….

  • ناشناس

    من بازنشسته هستم حق الناس از بین نمی رود

  • ناشناس

    مسئولان ونمایندگان حقوق خودشان را چراغ خاموش هر چقدر که می خواستند زیاد کردند وهیچ حرفی از گرانی وتورم نبود حداقل بگیران با12 سال 11ملیون و700 هزار تومان 57/ اضافه کردن این چه عدالت مستمری بگیران تامین با 30 سال کار 7 ملیون باید 57/ به مستمری اضافه کنند