کد مطلب: ۱۹۸۶۰۷

حمایت دولت آمریکا از تولیدکنندگان در برابر واردکنندگان

حمایت دولت آمریکا از تولیدکنندگان در برابر واردکنندگان

افزایش تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی در آمریکا در نهایت به کاهش وابستگی به واردات و افزایش میزان اشتغال در این صنعت منجر می‌شود. دولت آمریکا در اتخاذ این تصمیم منافع بلندمدت تولیدکنندگان را به اثرات کوتاه‌مدت اولویت داده است.

دولت آمریکا بتازگی میزان تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی را افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اقدام به طور کامل مورد حمایت تولیدکنندگان سلول‌های خورشیدی قرار گرفته است، اما دیگر فعالان حوزه انرژی خورشیدی که به واردات سلول‌های ارزانقیمت وابستهاند، از تصمیم جدید دولت ناراضی هستند.

افزایش تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی به 30 درصد

بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا، میزان تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی به 30 درصد افزایش یافته است. دولت آمریکا هدف از این اقدام را حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی اعلام کرده است.

در حال حاضر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا سلول‌های خورشیدی به مراتب ارزانتری از تولیدکنندگان آمریکایی تولید میکنند و این مساله موجب شده است بخش زیادی از نیاز این کشور به این محصولات از طریق واردات تامین شود.

دونالد ترامپ در زمان امضای قانون افزایش تعرفه واردات گفت: این اقدام موجب میشود ظرفیت اشتغال جدیدی در صنعت تولید سلولهای خورشیدی ایجاد شود و محصولات بیشتری در داخل کشور تولید شود.

نارضایتی برخی فعالان صنعت انرژی خورشیدی از افزایش تعرفه واردات

با این حال برخی فعالان صنعت انرژی خورشیدی در آمریکا نسبت به تصمیم دولت در افزایش تعرفه واردات ابراز نارضایتی کردهاند.

افزایش تعرفه واردات موجب میشود در نهایت قیمت این محصولات در بازار داخلی افزایش یابد و فعالان این حوزه معتقدند افزایش قیمت به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش سرمایهگذاری در این حوزه منجر خواهد شد.

حمایت تولیدکنندگان سلول‌های خورشیدی از افزایش تعرفه واردات

در حال حاضر دو کارخانه اصلی تولید سلول‌های خورشیدی در آمریکا وجود دارد که بخش عمده محصولات داخلی توسط آنها تولید میشود.

افزایش تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی ابتدا از شکایت این دو کارخانه از واردات ارزان قیمت به وزارت تجارت خارجی آمریکا آغاز شده است.

درپی تصمیم جدید دولت نیز این دو کارخانه بشدت از تصمیم دولت آمریکا در افزایش تعرفه واردات حمایت کردهاند.

در حال حاضر آمریکا پس از چین، ژاپن و آلمان چهارمین بازار بزرگ صنعت انرژی خورشیدی در جهان محسوب میشود و بیش از 260 هزار آمریکایی در این صنعت مشغول کار هستند. این میزان اشتغال بیش از پنج برابر اشتغال در صنعت زغال سنگ آمریکا محسوب میشود.

در این کشور سالانه معادل 11 گیگاوات سلول خورشیدی نصب میشود که بیش از 9 گیگاوات آن از طریق سلول‌های خورشیدی وارداتی تامین میشود.

واردات سلولهای خورشیدی ارزان قیمت از طرفی موجب رونق فعالیت بیشتر در این صنعت و از طرف دیگر موجب کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی سلول‌های خورشیدی شده است.

کارشناسان این حوزه پیشبینی کردهاند که در کوتاه مدت افزایش تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی به کاهش 10 تا 15 درصدی تقاضا در بازار آمریکا منجر خواهد شد. اما در مقابل به طور قطع شرایط برای تولیدکنندگان داخلی فراهم میشود تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

منافع بلندمدت و عدم وابستگی به واردات یکی از محوریترین سیاست‌های مد نظر دولت آمریکاست.

به همین منظور دولت آمریکا تصمیم گرفته است با وجود مخالفت تعداد زیادی از فعالان صنعت انرژی خورشیدی و همچنین با وجود کاهش میزان تولید و اشتغال در کوتاهمدت، به افزایش میزان تعرفه واردات اقدام کند؛ چراکه در بلندمدت این اقدام میتواند از وابستگی آمریکا به واردات سلولهای خورشیدی بکاهد و شرایط را برای ایجاد اشتغال بیشتر در صنعت تولید سلولهای خورشیدی فراهم کند.

منبع: جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.