کد مطلب: ۲۳۱۲۹۵

حمله دلار به قراردادهای فوتبال؛ احتمال کوچ ایرانی‌ها به لیگ‌های عربی

حمله دلار به قراردادهای فوتبال؛ احتمال کوچ ایرانی‌ها به لیگ‌های عربی

یک کارشناس اقتصاد ورزش در مورد تاثیر نوسانات ارزی بر فوتبال می‌گوید: با توجه به تنگناهای مالی باشگاه‌ها و نوسانات اخیر دلار، احتمالا تا حدودی شاهد ریزش بازیکنان خوب خارجی به باشگاه‌های کشورمان خواهیم بود و در صورت ادامه نوسانات باشگاه‌ها تمایل دارند بیشتر از بازیکنان داخلی استفاده کنند.

میلاد مرادی: نوسانات ارزی در ابتدای امسال به بالاترین حد خود رسید. این نوسانات، بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فوتبال و ورزش از جمله حوزه‌هایی بود که از افزایش قیمت دلار در کشور بی‌تاثیر نبودند. طی روزهای گذشته باشگاه استقلال اعلام کرد که نسبت به جذب بازیکن خارجی اقدام نخواهد کرد.

سیدرضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال، در این زمینه گفته است: ما امروز در مورد بازیکن خارجی صحبت کردیم و به دلیل نوسانات ارز نمی‌توانیم بازیکن خارجی بگیریم. اگر مطمئن بودیم که ارزی که قرار است بدهیم در زمان موعد چقدر است، اینکار را می‌کردیم.

با اعلام این خبر دیگر نباید منتظر جذب بازیکن خارجی جدید در نقل‌و‌انتقالات تابستانی از طرف استقلال باشیم. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که نوسانات دلار از جنبه‌های مختلف می‌تواند فوتبال کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

علی مختاری، کارشناس اقتصاد ورزش در گفتگو با تجارت‌نیوز ، در مورد تاثیر نوسانات دلار بر ورزش و فوتبال می‌گوید: تاثیر نوسانات دلار بر فوتبال و ورزش کاملا شبیه تاثیر آن بر سایر کالاها است. در واقع هنگامی‌که نرخ دلار بالا رفته و شما می‌خواهید مربی خارجی به کشور بیاورید، کاملا شبیه این است که بخواهید کالایی گران‌قیمت را به کشور وارد کنید.

وی می‌افزاید: در واقع با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت کالاهای خارجی، قیمت مربی خارجی نیز بیشتر خواهد شد. چرا که ارزش پول داخلی در برابر دلار کاهش یافته است. اما نکته دیگر این است که کالاهای تولیدی در داخل کشور برای خارجی‌ها ارزان‌تر خواهد شد. یکی از مقوله‌هایی که در تراز تجاری کشورها تاثیرگذار بوده، قیمت دلار است. اگر به لحاظ بازار بین‌المللی خارجی فوتبال به این قضیه نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم علاوه بر اینکه قیمت بازیکنان و مربیان خارجی افزایش می‌یابد، ارزش و قیمت بازیکنان و مربیان ایرانی در خارج از کشور کاهش می‌یابد.

با افزایش قیمت دلار امکان دارد ورود بازیکنان ایرانی به برخی کشورها مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی مانند یونان و هلند بیشتر شود. چرا که قیمت بازیکنان ایرانی برای آنان به نوعی ارزان‌تر خواهد شد.

مختاری ادامه می‌دهد: بنابراین چون کشورهای دیگر با قیمت ارزان‌تر می‌توانند بازیکن ایرانی را جذب کنند، امکان دارد ورود بازیکنان ایرانی به برخی کشورها مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی مانند یونان و هلند بیشتر شود. چرا که قیمت بازیکنان ایرانی برای آنان به نوعی ارزان‌تر خواهد شد. صنعت فوتبال در کشور ما از مشکلات زیادی رنج می‌برد که علت آن بیشتر مربوط به این است که ما نتوانستیم ساختار مناسبی را برای باشگاه‌های فوتبال خودمان ایجاد کنیم. باشگاه‌ها درآمدزایی کافی ندارند. در صورتی‌که پتانسیل درآمدزایی بسیار بالایی را دارند.

در ادامه وی با اشاره به مشکلات درآمدزایی باشگاه‌ها می‌گوید: باشگاه‌های ما تماشاگران بسیار زیادی دارند، به نحوی که یکی از بیشترین میزان تماشاگر در جام باشگاه‌های آسیا مربوط به باشگاه‌های ایران است. حدود یک سوم درآمد باشگاه‌های لیگ برتر اروپایی از طریق تماشاگران از جمله بلیط‌فروشی روز مسابقه تامین می‌شود. همچنین بحث حق پخش تلویزیونی برای تیم‌های پرطرفدار مانند استقلال و پرسپولیس می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد. اما به هر حال متاسفانه ساختار دولتی بودن باشگاه‌ها مانع از رسیدن باشگاه‌ها به درآمدزایی‌های اینچنینی شده است.

این کارشناس اقتصاد ورزش می‌افزاید: عدم درآمدزایی مناسب باشگاه‌ها باعث شده تا همواره تنگناهای مالی وجود داشته باشد. بنابراین می‌بینیم که همواره کمک‌های دولتی برای این باشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. سال گذشته نیز هم به استقلال و هم به پرسپولیس کمک مالی شد که بتوانند تراز مالی خود را بهبود ببخشند تا از مسابقات آسیایی کنار گذاشته نشوند.

تاثیر نوسان دلار بر قرارداد شفر

وی با اشاره به احتمال وجود مشکلات مالی برای باشگاه‌ها می‌افزاید: حال تصور کنید که در چنین شرایطی که به لحاظ مالی وجود دارد، به علت نوسانات دلار، قیمت مربی و بازیکن خارجی نیز گران‌تر خواهد شد. قطعا بر روی عملکرد باشگاه‌ها تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین برآورد این است که نوسانات دلار بر روی قرارداد آقای شفر، آقای برانکو و هم بر روی قرارداد مامه تیام بازیکن استقلال تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس اقتصاد ورزش می‌افزاید: در حالت کلی با توجه به تنگناهای مالی باشگاه‌ها و نوسانات اخیر دلار احتمالا تا حدودی شاهد ریزش بازیکنان خوب خارجی به باشگاه‌های کشورمان خواهیم بود و در صورت ادامه نوسانات باشگاه‌ها تمایل دارند بیشتر از بازیکنان داخلی استفاده کنند.

مختاری با اشاره به یکی از راه‌حل‌های مقابله باشگاه‌ها در مقابل نوسانات ارزی می‌گوید: یکی از راه‌هایی که می‌تواند باشگاه‌ها را از نوسانات ارزی در مصون امان بدارد این است که دولت کانال ارزی 4200 تومانی را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهد. این کار می‌تواند تا حدودی تبعات نوسان نرخ ارز را خنثی کند. البته هرچند که در کشور سال‌های سال است که باشگاه‌ها به صورت دولتی اداره می‌شود. اما به هر حال ورزش یک کالای خوب در جامعه محسوب می‌شود.

وی در پایان می‌گوید: در واقع در شرایط کنونی که ساختار خصوصی در کشور ما وجود ندارد دولت همانند گذشته می‌تواند وارد عمل شود و با ختصاص ارز 4200 تومانی به باشگاه‌ها از آنها در مقابل نوسانات ارزی حمایت کند. ممکن است برخی بگویند که ارز بیت‌المال است و نباید در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرد. اما به هر حال در شرایط حال حاضر باشگاه‌های ما دولتی هستند و دولت باید حمایت کند. مضاف بر اینکه این باشگاه‌ها و صنعت فوتبال کار بزرگی را انجام می‌دهند و حتی می‌توانند درآمدهای زیادی را برای دولت ایجاد کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.