کد مطلب: ۵۵۰۱۵۷

وزیر نیرو بیان کرد:

خاموشی ماینر‌های مجاز تا پایان تابستان/ احتمال توقف صادارت برق

خاموشی ماینر‌های مجاز تا پایان تابستان/ احتمال توقف صادارت برق

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ماینر‌های مجاز تا پایان فصل گرما خاموش شدند، گفت: ما صادرات برق را به میزان زیادی کاهش دادیم حتی ممکن است بر اساس قراردادها، صادرات را به صفر برسانیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا اردکانیان درباره قطعی برق گفت: ما امسال علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که داشتیم با چند وضعیت غیر متعارف نسبت به سال گذشته مواجه شدیم. یکی گرمای زودرس بود یعنی در فروردین و اردیبهشت به طور متوسط ۵ درجه افزایش دما داشتیم که این به معنای استفاده زودتر از وسایل سرمایشی بود.

اردکانیان گفت: از طرفی خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که سال آبی ۹۹ و ۱۴۰۰ برای ما به‌وجود آمد، موجب شد که کاهش قابل ملاحظه‌ای در ظرفیت برق آبی‌های کشور داشته باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به برق مصرفی توسط دستگاه‌های استخراج رمز ارز‌ها گفت: برق مجاز برای ماینر‌ها ۳۰۰ تا ۳۲۰ مگاوات بود، ولی برآورد‌هایی که صورت گرفت نشان داد که ۱۰ درصد انرژی مصرفی برای تولید رمز ارز‌ها در دنیا برای ایران است. برآورد‌های اولیه ما نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰۰ مگاوات برای استخراج رمز ارز‌ها استفاده شده است.

اردکانیان گفت: ماینر‌های مجاز طبق قراردادی که داشتیم، در این شرایط خاموش شد. مجموعه این شرایط یعنی افزایش دما، خشکسالی و استخراج غیر مجاز رمز ارز‌ها شرایطی را برای ما به وجود آورد که اواخر اردیبهشت با اوج بار مواجه شدیم که این اوج بار در سال گذشته در اواخر خرداد رخ داده بود و در سال قبل‌تر آن در تیرماه اتفاق افتاد.

ممکن است صادرات برق را به صفر برسانیم

وی گفت: ما صادرات را به میزان زیادی کاهش دادیم حتی ممکن است بر اساس قراردادها، صادرات را به صفر برسانیم. واردات را نیز به اندازه‌ای که مقدور بوده افزایش دادیم. در مذاکرات با مقامات آذربایجان و ترکمنستان و ارمنستان به نتیجه‌هایی هم رسیده‌ایم. این کشور‌ها با توجه به اینکه خودشان با شرایط اقلیمی امسال مواجه هستند، اما این همکاری را با ما انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در زمستان سال گذشته افتاد و یک مقدار برنامه رفتن واحد‌های ما به تعمیرات را به عقب انداخت، مساله کمبود گاز بود. ما سال گذشته، نیروگاهایمان به دلیل مصرف گاز خانگی با کمبود دریافت گاز مواجه شدند. تدبیری که شد این بود که نیروگاه‌های بخاری که می‌توانند سوخت مایع مصرف کنند فعلا به تعمیرات نروند و تولید برق کنند تا خاموشی اتفاق نیفتد. این مسئله باعث شد که رفتن برخی واحد‌ها به تعمیرات به عقب بیفتد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.