کد مطلب: ۲۹۲۸۵۴

خبرهایی از تولید ارز دیجیتال ملی

خبرهایی از تولید ارز دیجیتال ملی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اعلام سیاست‌های اصلی بانک مرکزی در حوزه رمز ارز تا پایان شهریور سال جاری خبر داد و گفت رمز ارز ملی تولید شده است و در مرحله آزمایشی است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اعلام سیاست‌های اصلی بانک مرکزی در حوزه رمز ارز تا پایان شهریور سال جاری خبر داد و گفت رمز ارز ملی تولید شده است و در مرحله آزمایشی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ناصر حکیمی در همایش فناوری زنجیره بلوک، رمز ارز و کاربردهای آن از اعلام چهار سیاست اصلی بانک مرکزی در حوزه رمز ارز تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: بحث اول اعلام موضع جدید نسبت به رمز ارزهای رایج بین المللی است که به نظر می‌رسد با توجه به جمع بندی‌های انجام شده در آینده ای نزدیک با تجدید نظر در ممنوعیت‌های فعلی باید نگاه جدی به آن داشت.

وی بحث دوم را استخراج رمز ارزها عنوان کرد و افزود: موضوع سیاست کشور در برابر استخراج رمز ارزهای رایج دنیا به عنوان یکی دیگر از مسائل مهم در زمینه تصمیمات اعلامی بانک مرکزی است که مبحثی صنعتی محسوب می‌شود.

حکیمی در ادامه با اشاره به تاکید برخی از مسئولان اقتصادی به ایجاد رمز ارز ملی اظهار داشت: در همین راستا نسخه ای را برای آزمایش آماده شده و نکته مهم آن است که سیاستگذار برای استفاده از آن در حوزه پرداخت نیاز به اعلام موضع دارد.

معاون بانک مرکزی در عین حال بیان کرد: در مورد بحث رمز ارزها شاهد رواج این موضوع هستیم که آن را به عنوان راه‌حلی قطعی برای حل مشکلات مطرح می‌کنند اما در مورد روش تحقق آن چندان اظهار نظری نشده است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی مانیتورینگ و رصد اتفاقات این حوزه را مانند سایر بانک‌های جهان در دستور کار دارد.

حکیمی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ما همیشه برای مبادلات بین چند بانک بحث یک نهاد واسط که مبادلات بین اشخاص و نهادها را برقرار کند چالش داشتیم که بلاکچین این کارها را انجام می دهد گفت: فناوری بلاکچین این واسط را حذف می کند و تحولی جدی در ایجاد شبکه ها یا روش‌های جدید مبادلات رقم می زند و این قطعا بعضی مراودات شبکه مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه محدودیت انتقال و پذیرش در رمز ارزها موجب می شود این فناوری نتواند جایگزین ارزهای رایج شود افزود: موضوع پذیرش و نقل و انتقالات مالی در رمز ارزها باید همزمان مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: انفجار قیمتی رمز ارزها و مشخص نبودن مبدا مبادلات در رمز ارزها موجب شده است این بخش به بستری برای نقل و انتقالات مشکوک تبدیل شود و نهادهای ناظر به سمت ممنوعیت مبادلات رمز ارزها در برخی کشورها اقدام کنند، از اینرو ماهیت آنارشیستی رمز ارزها باعث محدودیت استفاده از آن شده است.

وی افزود: از رمز ارزها به عنوان راه حل جادویی برای حل تمام مشکلات اقتصادی یاد می شود در صورتی که با توجه به افزایش قیمت رمز ارزها حجم مبادلات آن پایین بوده است. باید دیدگاه واقع بینانه تری به این موضوع داشت؛ بحث پذیرش رمز ارزها در مبادلات خیلی مهم است؛ البته رمز ارزهایی مثل بیت کوین توانستند پایه پذیرش پیدا کنند تا بتوان از آن ها در نقل و انتقال وجوه استفاده کرد.

همچنین سید ابوطالب نجفی در این همایش پیرامون موضوع بلاک چین در خدمت عموم مردم سخنرانی کرده و با اشاره به کاربردهای بلاک چین گفت: بحث بررسی فناوری در دهه آینده، مزایا و کاربردهای بلاک چین، چگونگی پیاده سازی و تدوین مقررات در این بخش از جمله موضوعات مورد بحث در این بخش است.

وی تصریح کرد: با ورود فناوری در دو دهه قبل بسیاری از فرآیندها تغییر یافته و موضوعاتی مانند بیگ دیتا و پردازش ابری مطرح و در نسل بعدی فناوری، بلاک چین به وجود آورنده تمام تغییرات است.

نجفی گفت: بلاک چین در همه صنایع کاربرد دارد؛ تا سال 2027 حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بر روی پلتفرم بلاکچین خواهد بود و در سال 2025 نیز یکی از دولت ها از بلاک چین مالیات می گیرد که چه خوب است کشور ما این مالیات را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه با آمدن اینترنت تولید ثروت محقق شد اما به جرات می توان گفت برخلاف تصور عموم، تقسیم عادلانه ثروت و عدالت اجتماعی را به همراه نیاورد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: 70درصد مردم دارای ملک و دارایی هستند و مالکیت ها در یک برگ بوده و در سامانه متمرکز دولتی ثبت است، اگر همه این کارها در بلاک‌چین صورت گیرد به هیچ وجه قابل ابطال نخواهد بود.

نجفی با بیان اینکه ارزش داده ها بیش از سایر دارایی ها است ادامه داد: از بلاک چین در همه حوزه ها می توان استفاده کرد و در واقع بلاک چین، یک فناوری فونداسیونی است لیکن سرویس های روی آن Disruptive خواهند بود.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی با تاکید بر اینکه عواملی مثل ضریب نفوذ بالای کارت بانکی در کشور، امکان انتقال وجه آنی بین بانکی با کارمزد بسیار ناچیز، دشواری انتقال پول برون مرزی با توجه به تحریم ها و روند کاهشی ارزش پول ملی از فاکتورهایی است که در این زمینه عدم انگیزه به همراه دارد، در مقابل کاهش هزینه های پرداخت خرد بین المللی و یا امکان ایجاد زیرساخت انتقال پول با کشورهای متحد، منطبق بر فناوری زنجیره بلوک از عواملی است که موجب ایجاد انگیزه در بکارگیری رمز ارزها در کشور می شود.

نجفی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حوزه های فعالیت رمز ارز گفت: بخش اول، رمز ارز ملی است که فقط توسط بانک مرکزی ایجاد می شود. بخش دوم، رمز ارزهای خصوصی (ICOها) است که توسط نهادهای خاص و بخش خصوصی منتشر می شود که با پشتوانه یا بدون پشتوانه دارایی هستند و بخش سوم رمز ارزهای رایج و جهان روا است که مورد پذیرش بین المللی مثل بیت کوین و مورد استفاده افراد یا کنسرسیوم ها است و در این زمینه فقط در مورد رمز ارزهای خصوصی جای نگرانی وجود دارد.

وی همچنین در مورد اقدامات ISC در حوزه رمز ارز ملی اظهار کرد: رمز ارز ملی پشتوانه ریال دارد و منتشر کننده آن بانک مرکزی است؛ محدودیت و ماینینگ نیز ندارد و شبکه زیرساختی آن بلاک چین خصوصی است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.