کد مطلب: ۶۸۷۳۷۰

خبر جدید از آبله میمون/ شناسایی اولین کودک مبتلا به آبله میمون

خبر جدید از آبله میمون/ شناسایی اولین کودک مبتلا به آبله میمون

ورود ویروس آبله میمون هر روز در کشوری تایید می‌شود. بر این اساس سازمان جهانی بهداشت شیوع این ویروس را زیر نظر گرفته است و طبق شواهد همه افراد جوامع در خطر ابتلا به این ویروس هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همه گیری ویروس کرونا هنور تمام نشده است و این ویروس هر روز با سویه‌ای جدید در جامعه اوج می‌گیرد. در کنار این ویروس اما حالا باید منتظر شیوع موجی از ویروس آبله میمون باشیم؟

شناسایی اول کودک مبتلا به آبله میمون

این کودک در خانه‌ای با دو بزرگسال زندگی می‌کند و در حال حاضر هیچ علامتی ناشی از این بیماری ندارد.

این کودک توسط پزشکان معاینه شده است. همچنین وی با هیچ کس به غیر از خانواده اش در تماس نبوده است.

این خبر پس از آن منتشر شد که هفته گذشته مؤسسه روبرت کخ آلمان از اولین موارد ابتلا به آبله میمونی در میان نوجوانان ۱۵ و ۱۷ ساله در این کشور خبر داد.

کمتر از سه ماه پس از تایید اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در آلمان، تاکنون در مجموع ۲۹۱۶ مورد ابتلا به این بیماری در این کشور شناسایی شده است.

گزارش ها حاکیست که بیشتر مبتلایان به این بیماری در آلمان، مرد هستند و تنها هفت مورد ابتلای زنان به این بیماری در این کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش نشریه تریبیون ایندیا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که اخیراً در شیوع کنونی این بیماری تنها تعداد کمی از کودکان به آبله میمونی مبتلا شده اند.

فارس گزارش داد، در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای بهداشتی در سراسر جهان در تلاش هستند تا با ردیابی دقیق ویروس آبله میمونی و نحوه سرایت ویروس را شناسایی کنند.

برای شناخت بیشتر ویروس آبله میمونی لینک زیر را بخوانید.

شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون

شیوع مداوم آبله میمون برای اولین بار در ماه مه ۲۰۲۲ تایید شد و با مجموعه‌ای از موارد یافت شده در انگلیس شروع شد.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته با اعلام هشدار حداکثری، شیوع گسترده آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور دنیا را «وضعیت اضطراری جهانی» خواند.

علائم و نشانه های آبله میمون

علائم و نشانه‌های آبله میمون در انسان مشابه آبله است، اما می‌تواند خفیف‌تر باشد. این بیماری عمدتا با تب، سردرد، گرفتگی و دردهای عضلانی و خستگی همراه است و تنها تفاوت آن با علائم آبله این است که آبله میمون، با تورم و درگیری غدد لنفاوی همراه است.

مدت زمانی که طول می‌کشد علائم از زمان آلودگی خود را نشان دهند در حدود ۷ تا ۱۴روز است که در برخی موارد می‌تواند ۱۵ تا ۲۱ روز نیز طول بکشد. معمولا یک تا سه روز (و یا بیشتر) بعد از تب، علائم پوستی را شاهد خواهیم بود که در ابتدا روی صورت مشاهده می‌شوند و به دیگر قسمت‌های بدن نیز منتقل خواهند شد.

روند پیشرفت ضایعات به این گونه خواهد بود: لک، جوش، تاول، جوش چرکی، برجستگی پوست و پوسته پوسته شدن و تقریبا دو تا چهار هفته فرد درگیر بیماری خواهد شد.

نحوه سرایت بیماری آبله میمون

آگاهی درباره نحوه انقال ویروس آبله میمون می‌تواند تا به میزان قابل توجهی به افراد کمک کند تا از ابتلا به آن در امان باشند. نکته قابل توجه این است که تنها راه سرایت روابط جنسی میان افراد هم‌جنس‌باز نیست و تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته از راه‌های شیوع این ویروس اطلاع‌رسانی کرده است.

بر همین اساس این ویروس می‌تواند زمانی که فردی در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد سرایت کند. آبله میمون همچنین می‌تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان نیز وارد بدن شود.

اعتقاد بر این است که برخی از موارد ویروس را از طریق رابطه جنسی گرفته‌اند که کارشناسان بهداشت آن را «عجیب» توصیف کرده‌اند. تصور می‌شد که آبله میمون از طریق رابطه جنسی گسترش نمی‌یابد، بلکه از طریق تماس نزدیک با ضایعات یا قطرات تنفسی گسترش می‌یابد.

با این حال، تنها به این دلیل که می‌تواند در طول رابطه جنسی پخش شود به این معنی نیست که راه اصلی انتقال ویروس است و همچنین آن را به یک بیماری مقاربتی تبدیل نمی‌کند.

آیا پیشگیری و درمان وجود دارد؟

از آنجایی که آبله میمون ارتباط نزدیکی با ویروسی دارد که باعث آبله می‌شود، تزریق همان واکسنی که برای آبله کاربرد دارد، می‌تواند افراد را از ابتلا به آبله میمون نیز محافظت کند. بررسی‌ها نشان داد که این واکسن حدود ۸۵ درصد در پیشگیری از عفونت آبله میمون موثر است. برای درمان موارد شدید نیز می‌توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

ثبت اولین فوتی آبله میمونی در پرو

همچنین ایسنا گزارش داد،‌ پرو روز گذشته (دوشنبه) اولین مورد مرگ ناشی از بیماری آبله میمونی را ثبت کرد.

به گفته مقامات بهداشت کشور پرو تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد ابتلا در این کشور گزارش شده است.

گفته شده این بیمار ۴۵ ساله مبتلا به آبله میمونی در وضعیت وخیمی به بیمارستان مراجعه کرده و به دلیل ضعف سیستم ایمنی بر اثر سپسیس فوت کرد.

بنابر اعلام مقامات بیمارستانی، او به دلیل عفونت شدید آبله میمونی و سایر بیماری های دیگر در بیمارستان بستری شده بود.

شناسایی ۲۱۷۱ مورد ابتلا به آبله میمونی در فرانسه

به نقل از ایسنا ، وزیر بهداشت فرانسه روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که تاکنون در مجموع ۲۱۷۱ نفر در این کشور به آبله میمونی مبتلا شده‌اند.

وزیر بهداشت فرانسه همچنین اعلام کرد که واکسیناسیون علیه آبله میمونی در این کشور رایگان است و تاکنون ۴۲‌هزار دز واکسن علیه این بیماری در فرانسه تزریق شده است.

این مقام بهداشتی فرانسه همچنین اعلام کرد که این کشور قصد دارد روند تزریق واکسن علیه آبله میمونی را تشدید کرده و افراد بیشتری که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند ر ا واکسینه کند.

داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، نشان می‌دهد که این بیماری بیشتر در اروپا و آمریکا شیوع یافته به‌طوری که ۹۵درصد موارد ابتلا به این بیماری در این مناطق شناسایی شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.