کد مطلب: ۸۱۸۰۱۸

روایت جدید از تلاش بایدن برای رسیدن به توافق با ایران

روایت جدید از تلاش بایدن برای رسیدن به توافق با ایران

در حالی که از هفته گذشته تاکنون موضوع احیای برجام دوباره رسانه‌ای شده، روزنامه ایندیپندنت هم از تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا برای توافق با ایران و آزادسازی دلارهای بلوکه شده خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایندیپندنت فارسی در گزارشی اعلام کرده که بایدن در تلاش برای احیای برجام است و علاوه بر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، ممکن است به تمام تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تخلف‌های هسته‌ای ایران پایان بدهد.

در این گزارش مشخصا به تلاش‌های بایدن برای احیای برجام اشاره شده و آمده است: به نظر می‌رسد دولت بایدن در نظر دارد با ایران به توافق برسد و در قبال آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند و همچنین از تخلف‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کند.

حفر تونل‌های عمیق در ایران

این رسانه این مساله را در حالی اعلام کرده که سال گذشته ماجرای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران مطرح شده بود. حالا این رسانه به نقل از اورشلیم پست اعلام کرده که در ماه جاری به عکس‌های محرمانه‌‌ای دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد ایران در حال حفر تونل در تاسیسات هسته‌ای نطنز است‌ و به نظر می‌رسد تونل‌ها آن‌قدر عمیق است که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل را تاب بیاورد. به عقیده نویسنده اورشلیم پست، این امر نشانه‌ای روشن است که ایران از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست برنداشته است.

با وجود این، جو بایدن علاوه بر آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده، ممکن است به تمام تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تخلف‌های هسته‌ای پیشین و فعلی ایران پایان بدهد

اما علت تلاش‌های بایدن برای توافق هسته‌ای با ایران چیست؟ جان هانا و ریچارد گلدبرگ، از بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گویند بایدن هم دنباله‌روی سیاست اوباما است و مایل نیست از طریق دیپلماسی فشار و اقدام قهرآمیز، جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد. به عقیده این دو نفر بایدن بیمناک است که اگر ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد، آمریکا یا اسرائیل ناچار شوند روی حرفشان بمانند و از طریق اقدام نظامی جلوی ایران را بگیرند.

هنوز صحت این گزارش مشخص نیست. اما از هفته گذشته ماجرای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران و احیای برجام در رسانه‌های ایران دوباره به صدر گزارش‌ها آمده است.

امروز ۱۵ خرداد ماه هم نشست فصلی شورای حکام در حالی برگزار شد که قرار است «راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان» در دستور کار این شورا قرار بگیرد.

آنچه تا این لحظه از این نشست مخابره شده این است که گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران مثبت بوده و رافائل گروسی اعلام کرده که پیشرفت‌هایی درباره موضوعات پادمانی حاصل شده و آژانس برای اولین بار دستگاه‌های نظارت بر غنی‌سازی را در تاسیسات ایران، فوردو و نطنز نصب کرده است.

برای مطالعه اخبار لحظه‌ای نشست شورای حکام، گزارش زیر را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حالا کهامریکا نهاد پول بده ایران بهتر بده مردم اگه بده دولت هیچی گیر مردم دلار نمی یاد