کد مطلب: ۵۲۱۱۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید خودرو شب عید چقدر منطقی است؟

خرید خودرو شب عید چقدر منطقی است؟

در حالی که تنها یک هفته تا پایان سال باقی ۹۹ مانده، بازار خودرو روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و فعالان بازار می‌گویند اکنون به‌جز مشتریان واقعی کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند. در این شرایط خودروسازان نیز عرضه را زیاد و حتی فروش قسطی را هم آغاز کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که تنها یک هفته تا پایان سال باقی ۹۹ مانده، بازار خودرو روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و فعالان بازار می‌گویند اکنون به‌جز مشتریان واقعی کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند. در این شرایط خودروسازان نیز عرضه را زیاد و حتی فروش قسطی را هم آغاز کرده‌اند.

در این شرایط آخرین اخبار مهم برای بازار خودرو چه سیگنال‌هایی دارد؟

ـ بازار ارز در این روزهای به شدت از اخبار سیاسی متاثر می‌شود و با وجود آنکه رئیس کل بانک مرکزی وعده کاهش قیمت دلار تا زیر ۲۰ هزار تومان را هم داده بود اما همچنان این ارز در کانال ۲۴ هزار تومان است. علاوه بر این، هشدارهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره تورم‌زا بودن بودجه سال ۱۴۰۰، آمارهای جدید از رشد نقدینگی و کاهش شدید درآمدهای نفتی ایران نیز احتمال کاهش قیمت دلار را کمرنگ‌تر کرده است. با این حال برخی کارشناسان مثل میترا تاتاری پیش‌بینی کاهش قیمت دلار تا کانال ۲۲ هزار تومان را مطرح کرده‌اند.

ـ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: نظر ما این است که مذاکرات مستقیم بسیار موثرتر هستند و درصد کمتری برای سوتفاهم باقی می‌گذارد. با این حال برای ما محتوای مذاکره مهمترین از فرمت آن است.

ـ کامران ندری، کارشناس اقتصادی معتقد است به دنبال کاهش سخت‌گیری دولت آمریکا در تحریم‌های نفتی احتمالا به زودی تحریم‌های بانکی نیز با مقداری سهل‌گیری روبرو شود.

ـ رئیس جمهور با بیان اینکه بعید می‌دانم مردم تلاش‌های ما را کافی بدانند، گفت: امروز اگر متحد و یکصدا و در کنار هم باشیم می‌توانیم پیروزی را بزودی لمس کنیم، طراحان شکست ایران و نظام، امروز به شکست خودشان صراحتا اعتراف می‌کنند و این نشان می‌دهد که پیروزی نزدیک است.

ـ طبق آمارهای جدید مرکز آمار ایران، شاخص کل کالاهای وارداتی در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه پارسال بیش از ۵۸۸ درصد افزایش یافته است.

اما علاوه بر این پنج خبر مهم برای فعالان بازار خودرو، در هفته اخیر اخبار مختلف هم از فروش قسطی خودروسازان منتشر شده که نشان می‌دهد سمت عرضه خودرو فعالیت‌هایش را بیشتر کرده است.

به همین دلیل فربد زاوه، فعال بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفته است: اگر سال آینده شرایطی مهیا شود که تولید خودرو افزایش قابل توجه داشته باشد، قیمت‌ها کاهشی می‌شود.

اما محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرده است: کاهش شدید قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ را دور از واقعیت می‌دانم.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران هم نظری متفاوت دارد و اظهار کرده است: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ثبات نسبی می‌رسد و شاهد نوسانات جزیی قیمت در این بازار هستیم. در واقع باید گفت که بازار خودرو آرام است و کسی مثل سابق به دنبال قیمت‌سازی و اعلام بالای قیمت‌ها نیست، همچنین مشتریان واقعی برای خرید مراجعه می‌کنند.

با این حال، محمدرضا نعمت‌بخش از فعالان بخش خصوصی در حوزه خودرو خیلی خوش‌بین است. او به تجارت‌نیوز گفته است: اگر ایران سال آینده به FATF ملحق شود و مذاکرات برجام به نتیجه برسد، تاثیرات هیجانی ناشی از آن موجب می‌شود که ظرف مدت کوتاهی ریزش قیمت در بازار خودرو رخ دهد اما این ریزش هیجانی قیمت‌ها دوامی نخواهد داشت و نرخ‌ها دوباره برمی‌گردند.

آخرین اخبار خودرو را در صفحه خودرو دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت های مایحتاج و مواد غذایی خیلی گرون هست اخه این انصافه .
    من فقط یه کارمند ساده هستم . این شب عیدی شرمنده زن و بچه شدم