کد مطلب: ۸۶۱۹۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

معامله بزرگ بر هم خورد؟ / چرا شپنا از خرید سهام شسپا عقب‌نشینی کرد؟

معامله بزرگ بر هم خورد؟ / چرا شپنا از خرید سهام شسپا عقب‌نشینی کرد؟

طی روزهای اخیر خبرهای انجام یک معامله بزرگ در بازار سرمایه حاشیه‌ساز شده بود؛ خرید بلوک سهام شسپا توسط شپنا که گفته می‌شد تقریبا سه برابر قیمت تابلوی این شرکت، در حال انجام است! حالا اما گفته می‌شود این عرضه بلوکی زیر ذره‌بین سازمان بازرسی رفته و شپنا هم از این معامله پا پس کشیده است. اما ماجرای این معامله بزرگ و پرابهام چیست و چرا فعلا متوقف شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، 15 مردادماه سال جاری، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا، متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری اهداف (صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت سابق) با انتشار یک آگهی روی سایت بورس تهران از عرضه زودهنگام ۳۳ درصد از سهام شرکت نفت سپاهان (با نماد شسپا) با قیمت پایه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد؛ قیمتی که در همان زمان نیز مورد انتقاد قرار گرفت و گفته می‌شد بسیار بالاتر از قیمت تابلوی سهام شسپاست. بر همین اساس این احتمال مطرح شد که این معامله به سرانجام نمی‌رسد.

خرید گران به حساب سهامدران خرد؟

بر اساس آگهی عرضه، قرار بود امروز دوشنبه 13 شهریورماه، 18 میلیارد و 700 میلیون برگه سهم معادل 33.4 درصد از کل سهام شسپا با قیمت پایه 1260 تومان به صورت بلوکی فروخته شود. این در حالی است که قیمت تابلوی شسپا امروز 529 تومان بوده است! وضعیت سهام شسپا در همان زمان درج آگهی عرضه هم بهتر از این نبود و فاصله زیادی تا قیمت آگهی داشت به حدی که در آن زمان گفته می‌شد قیمت عرضه دست کم سه برابر قیمت تابلوی سهم است! همین تفاوت قیمتی سوالات زیادی را در ذهن اهالی بازار سرمایه ایجاد کرد.

نکته جالب‌تر اینکه در زمان انتشار آگهی عرضه، ارزش خالص دارایی‌های شرکت از ۱۵ هزار میلیارد تومان هم فراتر نمی‌رفت! بر همین اساس در ابتدای انتشار آگهی گمانه‌زنی‌ها بر فروش نرفتن سهام شسپا تاکید داشت و به نظر می‌رسد بلوک سهام این شرکت بدون مشتری بماند. با این حال اما اندک‌اندک روشن شد که شرکت نفت سپاهان اصفهان با نماد شپنا، خریدار این عرضه با رقم علامی خواهد بود.

اگرچه خرید 33 درصد از سهام شسپا، شپنا را به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت معرفی می‌کرد و شسپا را در قبضه شپنا قرار می‌داد اما با این حال خرید گران و بالاتر از قیمت تابلو، سوال وانتقاد زیادی به دنبال داشت. مدیران شپنا عنوان می‌کردند که این خرید برای تکمیل زنجیره ارزش شرکت، مناسب است اما همین دلیل و منطق هم برای این خرید گران، توجیه‌کننده نبود. به ویژه اینکه سهامداران اصلی شپنا، بانک رفاه کارگران، سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی هستند و در این معامله نه تنها حقوق سهامداران خرد مستقیم قابل اهمیت و توجه بود بلکه حقوق سهامداران غیرمستقیم شپنا نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.

بر همین اساس شایعات زیادی مبنی بر تلاش مدیران شرکت‌ها برای حفظ صندلی ریاست مطرح شد که البته قابل رد یا تایید نیست اما موجب اعتراض سهامداران و اهالی بازار سرمایه شد. به این ترتیب گروهی از اهالی بازار سرمایه در نامه‌ای به محسن قدیری مدیرعامل پالایشگاه اصفهان، نسبت به این معامله ابراز نگرانی و اعتراض کردند. بیداربورس گزارش کرده است که این فعالان بازار سرمایه ضمن درخواست رعایت منافع سهامداران خرد توسط آن مجموعه، تاکید کرده‌اند که اگر این مهم اجرایی نشده یعنی اگر منافع سهامدار خرد رعایت نشود، نزد سازمان بورس طرح شکایت خواهند کرد.

استقرار سازمان بازرسی کل کشور در نفت سپاهان

امروز خبر رسید که نه تنها شپنا از خرید سهام شسپا عقب‌نشینی کرده است که پس از انتشار خبرهای ضد و نقیض در خصوص فروش بلوک مدیریتی شسپا به شپنا با قیمت بالا و اعتراض سهامداران شپنا، سازمان بازرسی کل کشور نماینده خود را در شرکت نفت سپاهان مستقر کرده است.

گفتنی است صاحب ارجمند، معاون مالی پالایشگاه اصفهان درباره آخرین وضعیت خرید سهام شسپا به شاخص بورس گفته بود: در مورد خرید شسپا توافقات اولیه‌ای صورت گرفته است و گزارش کارشناس هم پس از توافقات ارائه و نهایی شد. او گفته بود که اگر شرایط انجام معامله تغییر کند، برای خرید سهام این شرکت که به نوعی جزو پالایشگاه محسوب می‌شود، اقدام خواهد شد.

باید اشاره داشت تا این لحظه خبر رسمی درباره انجام این معامله و یا جزئیات بر هم خوردن آن اعلام نشده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.