کد مطلب: ۶۷۹۷۱۸

طرح جدید دولت برای سرمایه‌گذاری مردم/ نفت خام بخرید

طرح جدید دولت برای سرمایه‌گذاری مردم/ نفت خام بخرید

بر اساس طرح جدید دولت، مردم می‌توانند به جای خرید طلا، ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به سمت خرید نفت خام بیاورند و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت طرح جدیدی در دستور کار خود دارد که بر اساس آن مردم می‌توانند وارد بازار نفت شوند و سرمایه خود را برای خرید نفت خام اختصاص دهند.

تسنیم گزارش داد، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ابتدای خرداد سال جاری اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران یک مدل جدید فروش نفت را پیشنهاد داده است.

فرآیند کارشناسی این طرح آن رو به اتمام است. این طرح انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است. با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهد.

همچنین نقدینگی تملک معادل نفت خام را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌شود، در اختیار این شرکت قرار می‌دهیم و به‌صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی موردنیاز را تامین می‌کنیم. جزئیات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد.

بنابر گفته این مقام مسئول، قرار است با انتشار اوراق به روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خریدوفروش نفت وارد شوند.

جزئیات سپرده کالایی اوراق بهادار نفت

اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداری است که توسط انبارهای موردتایید بورس صادر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد در طرح اوراق نفتی جدید، علاوه بر نفت موجود در مخازن نفتی کشور، قرار است منابع قابل استحصال نفت کشور پشتوانه ارائه گواهی سپرده کالایی باشد.

اینکه گواهی‌های ارائه شده چه تاریخ انقضایی دارد و در چه پلتفرمی قابل دادوستد است و هر برگ، موید چه مقدار نفت است، جزئیاتی است که هنوز از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این جزئیات در جلسات کارشناسی بین شرکت ملی نفت، بورس انرژی و وزارت اقتصاد در حال نهایی‌سازی است و در آینده‌ای نزدیک در مراسمی با حضور وزرای اقتصاد و نفت، از آن رونمایی می‌شود.

این طرح هم می‌تواند در زمینه فروش نفت و تامین منابع مالی برای طرح‌های نفتی مفید باشد و هم بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هنوز خاطره سرمایه گذاری تو بورس از ذهنمون نرفته با چه رویی مردم رو دعوت به سمایه گذاری در نفت می کنید لابد بعد دستوری قیمتش رو پایین میارید چون دست مردممی افته!

  • علی

    بزرگترین شرکتهای نفتی تو بورس هستند شما بورس را حمایت و گسترش بدید مردم خودشان خرید میکنند نیازی به ساخت واژه جدید نیست

  • ناشناس

    حالا باید پول بدیم نفتی که برای خودمون هست رو بخریم. خیلی خوبه. به جای این کارا ارتباط خودتون با دنیا رو درست کنید و بتونید نفت بفروشید و پولش رو وارد کشور کنید.