کد مطلب: ۲۸۳۸۵۷

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

خطر جدید برای بازار کار

خطر جدید برای بازار کار

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد سامانه جدید وزارت کار با عنوان سامانه روابط کار می‌گوید: این اتفاق باعث می‌شود اشتغال‌زایی تحت شعاع قرار گیرد و کارفرمایان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در چنین شرایط اقتصادی بیشتر دست به عصا شوند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طراحی سامانه‌ای اقدام کرده که ثبت‌نام در آن برای همه کارگران و کارفرمایان اجباری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشیریان، معاون وزیر کار در این خصوص گفته است که این سامانه برای کارگران و کارفرمایان اجباری است و همه باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا بتوانند از مزایا و خدمات آن بهره‌مند شوند.کارگران و کارفرمایان فقط با یکبار مراجعه به دفاتر پیشخوان و تشکیل پرونده، می‌توانند وارد سامانه شوند. پس از استان تهران، ثبت نام از کارگران در استان های البرز، سمنان، قزوین و اردبیل و پس از آن، در سراسر کشور آغاز می‌شود.

اما این سامانه به چه منظور است و نظر کارفرمایان در این مورد چیست؟

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد این سامانه می‌گوید: واقعیت آن است که وزارت کار سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه جامع روابط کار راه‌اندازی کرده است. هدف این سامانه این است که کارفرمایان باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و نسبت به ثبت جزئیات قراردادهای کارگران خود اقدام کنند. این کار مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی با توجه به تاثیر منفی چنین سامانه‌ای بر روی رتبه ایران در شاخص‌های کسب‌و‌کار، ادامه می‌دهد: از جمله این مشکلات این است که در گزارش‌های آتی سهولت فضای کسب‌و‌کار و گزارش رقابت‌پذیری تاثیر منفی بر روی جایگاه ایران در این گزارش‌ها خواهد داشت. چرا که مقرره جدید و هزینه جدیدی را به کارفرما تحمیل می‌کند.

سلاح‌ورزی می‌افزاید: علاوه بر این باید توجه کرد در سیاست‌گذاری اشتغال که دولت اعلام کرده برای سال 1397، یک میلیون و 33 هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد، تاکنون گزارش‌ها نشان می‌دهند خالص اشتغال در چند ماهه اول سال نه تنها در راستای هدف‌گذاری اعلام شده نیست، بلکه با آن اختلاف قابل‌توجهی دارد.

وی تصریح می‌کند:پیگیری این امر باعث می‌شود که اشتغال‌زایی تحت شعاع قرار گیرد و کارفرمایان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در چنین شرایط اقتصادی بیشتر دست به عصا شوند. نکته آخر اینکه کارفرماها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی با انواع و اقسام مشکلات مختلف روبرو هستند. مشکلات و عوامل محیطی که خارج از اختیار آنها نیز است، باعث شده تا افزایش هزینه‌های تولید و بحران قیمت تمام شده مواجه شوند. چنین اقداماتی جزء افزایش ناامیدی، بدبینی و نارضایتی نسبت به دولت ثمر دیگری ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.