خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۴۴۸۰

خطر مهاجرت اعضای هیئت علمی و جذب آنان در سایر کشورها

خطر مهاجرت اعضای هیئت علمی و جذب آنان در سایر کشورها

معاون آموزشی سابق دانشگاه آزاد اسلامی خطر مهاجرت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را به خارج از کشور، را از پیامدهای احتمالی تعیین سقف 5 میلیون تومانی افزایش حقوق اعضای هیئت علمی عنوان کرد.

دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درمورد تعیین سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی، گفت: اگر بخواهند مبلغی را به عنوان سقف حقوقی تعیین کنند و یا آن‌که برای افزایش میزان حقوق و یا تخصیص امکانات به اعضای هیئت علمی مانعی بگذارند، ممکن است این خطر به وجود آید که سایر کشورها در صدد جذب متخصصان کشور ما برآیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی تاکید کرد: در صورت مقایسه کشورمان با کشورهای هم‌تراز، مانند همین حدود 25 کشوری که در سند چشم انداز 1404 هدف گذاری کرده‌ایم ، متوجه می‌شویم که تفاوت حقوقی اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور ما با این کشورها چقدر زیاد است.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور آموزشی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در همه کشورها به عنوان نخبگان جامعه مورد توجه هستند، ادامه داد: متاسفانه این خطر می‌تواند به وجود بیاید که متخصصان کشور به سمت برخی کشورهایی که حتی از لحاظ علمی خیلی ضعیف‌تر از ما هستند و در سند چشم‌اندازی که برای سال 1404 تدوین شده رقیب ما هم حساب می‌شوند جذب شوند و متاسفانه قبلا هم در بعضی از زمان‌ها شاهد این موضوع بوده‌ایم

معاون آموزشی سابق دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به هر حال درست است که این کشور برای این اعضای هیئت علمی زحمت کشیده و هزینه کرده تا این اعضای هیئت علمی تحصیل کنند و به درجات بالای علمی برسند اما باید بدانیم که خطر مهاجرت نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

حسین‌زاده لطفی یادآورشد: من نمی‌خواهم این مثال را بزنم اما شبیه این اتفاق برای ورزشکاران هم طی سالیان اخیر رخ می‌دهد و بسیاری از ورزشکاران درآمد و امکانات خود را با ورزشکاران کشورهایی که خیلی از ما ضعیف‌ترند مقایسه می‌کنند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور آموزشی ادامه داد: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند قطر، امارات، عربستان، کویت و یا عراق کشورهایی هستند که ما در ورزش اصلا قبولشان نداریم و در بسیاری از حوزه‌های ورزشی، در حد و اندازه کشور ما نیستند.

وی گفت: اما همین کشورها باعث شده‌اند که رقم‌های پرداختی به ورزشکاران ما تفاوتی با بقیه جاها نداشته باشد و ما الان تقریبا حقوق ورزشکارانمان را هم تراز آن‌‌ها پرداخت می‌کنیم، چون به فرد ورزشکار نیاز داریم زیرا نیاز داریم لیگ‌های ورزشی داشته باشیم.

حسین‌زاده لطفی ادامه داد: به همین خاطر این رقم‌های نجومی به بسیاری از ورزشکاران پرداخت می‌شود. اما اگر این رقم‌ها یک مقدار کاهش یابد ممکن است بسیاری از ورزشکاران حتی جذب لیگ‌های درجه پایین این کشورها شوند.

وی افزود: البته شاید این مقایسه، مقایسه شایسته‌ای نباشد، اما این خطر می‌تواند به وجود بیاید. تصمیم‌گیرانی که در راس امور هستند باید به چنین خطراتی که می‌تواند جامعه آموزش عالی کشور را تهدید کند، توجه داشته باشند.

معاون آموزشی سابق دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به هرحال باید این را پذیرفت که کسی که PH.D دارد، دانشیار یا استاد تمام است سرمایه‌‌گذاری‌های زیای انجام داده تا به این درجه علمی رسیده است.

وی گفت: همچنین باید به این نکته توجه کرد که این فرد سال‌های زیادی از جیب خود هزینه کرده است و منظور از جیب فقط هزینه ریالی نیست، بلکه هزینه زمانی و صرف عمر را نیز شامل می‌شود زیرا فرد یکی از بهترین زمان‌های عمر خود را صرف تحصیل کرده است.

حسین‌زاده لطفی با بیان اهمیت زمانی که استادان دانشگاه در جوانی صرف تحصیل و کسب دانش کرده‌اند، ادامه داد: دوران جوانی دورانی است که فرد می‌تواند کارهای دیگری را هم شروع کند اما یک عضو هیئت علمی دانشگاه‌، وقتش را صرف تحصیل کرده و به همین خاطر باید بتواند از ثمره این تحصیل استفاده کند.

وی با اشاره به ارزش و اهمیت سرمایه‌گذاری‌های خود فرد و جامعه برای تربیت یک فرد با درجه علمی بالا، خاطرنشان کرد: ما با حقوق‌های نجومی صددرصد مخالفیم اما باید درباره این موضوع حداقل‌هایی را در نظر گرفت تا اعضای هیئت علمی نیز برای ادامه فعالیت‌هایشان رغبت داشته باشند.

تعیین سقف،می‌تواند عواقب خطرناکی برای آموزش عالی باشد

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور آموزشی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از نسل‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، افزود: دسته‌ای از اعضای هیئت علمی از نسل قدیم هستند که به هرحال تفکر خاص خود را دارند و با هر میزان حقوقی در کشور می‌مانند و به وطن عرق خاصی دارند، آن‌ها ممکن است از شرایط ناراضی باشند اما هیچوقت از کشور بیرون نمی‌روند.

وی ادامه داد: اما نسل‌های دوم و سوم استادان و اعضای هیئت علمی به هرحال انتظاراتی دارند و خطر مهاجرت بیشتر برای این گروه وجود دارد و از این رو به نظر من این تصمیم خوبی نیست و می‌تواند عواقب خطرناکی برای آموزش عالی و جامعه متخصصین کشور داشته باشد.

معاون آموزشی سابق دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تاثیر این تصمیم بر روی عملکرد استادان در دانشگاه گفت: قطع به یقین نمی‌توان گفت که این مسئله تاثیری روی عملکرد آن‌ها نخواهد داشت و هرکس این حرف را بزند من فکر می‌کنم نظر غیر کارشناسی داده است.

حسین‌زاده لطفی تاکید کرد: بالاخره فردی که در این جامعه زندگی می‌کند، زندگی‌اش را بر مبنای حقوق دریافتی‌اش طراحی می‌کند، برای مثال وام می‌گیرد و یا برای آینده فرزندانش برنامه‌ریزی می‌کند، اگر این حقوق دریافتی متناسب با سایر اعضای جامعه و تورمی که در جامعه وجود دارد افزایش نیابد قطعا آثار و پیامدهای منفی بر روی زندگی فرد خواهد داشت و در این صورت فرد باید به فکر این باشد که این نقیصه را به نحوی جبران کند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور آموزشی ادامه داد: جبران این نقیصه می‌تواند در محیط آموزش عالی اتفاق بیفتد و منجر به افزایش ساعت‌های آموزشی شود، مثلا استادی که قرار است در هفته 15 ساعت تدریس کند، در این صورت ناگزیر است 20 یا 25 ساعت تدریس کند.

وی گفت: این خود یک افت علمی را به دنبال خواهد داشت و یا اینکه اگر در محیط علمی و آموزشی نتواند این کمبود را جبران کند این احتمال هم وجود دارد که به سمت کارهایی خارج از دانشگاه هم برود که این مسئله هم قطع به یقین روی کار علمی فرد تاثیر خواهد داشت.

معاون آموزشی سابق دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: قطعا اعضای هیئت علمی که در دانشگاه ها فعال هستند نسبت به کشور تعهد دارند اما این تعهد باید دو طرفه باشد و نمی‌توان یک طرفه تعهد ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.