کد مطلب: ۸۰۶۷۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خطر انقراض ۹ تالاب در ایران/ تالاب شادگان با طرح دولت خشک می‌شود؟

خطر انقراض 9 تالاب در ایران/ تالاب شادگان با طرح دولت خشک می‌شود؟

تالاب‌های ایران در صدر لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار دارند. بر این اساس 9 تالاب ایران از جمله شادگان در خطر انقراض هستند. در چنین شرایطی دولت سیزدهم از ضرب‌الاجل طرح گردشگری برای تالاب شادگان رونمایی کرده است؛ طرحی که به گفته محمد درویش، فعال محیط زیست نه برای گردشگری که برای خشک کردن تالاب و احداث پتروشیمی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تالاب‌های ایران در خطر انقراض هستند. در همین حال دولت طرح‌هایی در شمال و جنوب کشور در دست اجرا دارد که به نابودی زودتر این تالاب‌ها سرعت می‌بخشد.

محیط زیست ایران در هفته‌ای که گذشت با اخبار تلخی مواجه بود؛ از خشک شدن بخشی از تالاب میانکاله تا ضرب‌الاجل رئیس دولت سیزدهم برای طرح گردشگری تالاب شادگان.

صحبت از یک تالاب و 2 تالاب نیست. آنطور که عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد و عمران دانشگاه شیراز گفته در حال حاضر 9 تالاب ایران در خطر انقراض قرار دارند. اخیرا نیز رسانه‌ها از خشک شدن 30 درصد تالاب میانکاله خبر دادند.

ناصر طالب بیدختی با اشاره به انعقاد کنوانسیون رامسر در سال 1971 به ایسنا گفت: «طی این کنوانسیون 156 کشور تعهد دادند که خصوصیات اکولوژیکی تالاب‌ها را حفظ کنند. همچنین وضعیت تالاب‌های ثبت‌شده را به صورت دوره‌ای گزارش کنند.»

تالاب‌های ایران در لیست سیاه کنوانسیون رامسر

به گفته عضو وابسته گروه مهندسی علوم، در کنوانسیون رامسر لیستی وجود دارد که شامل اسامی تالاب‌های در معرض خطر انقراض است. (لیست مونترو) نکته مهم در میان گفته‌های طالب بیدختی جایگاه ایران در لیست است.

آنطور که که طالب بیدختی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد و عمران دانشگاه شیراز گفت ایران با پنج سایت تالابی در خطر انقراض به همراه یونان در صدر این لیست قرار دارند.

اما کدام تالاب‌های ایران در خطر انقراض هستند؟ بر اساس لیستی که طالب بیدختی ارائه کرده تالاب انزلی استان گیلان از سال ۱۹۹۳ و انتهای جنوبی هامون پوزک استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۹۹۰ در خطر انقراض هستند.

همچنین در ادامه این لیست نیز آمده که هامون صابری و هامون هیرمند استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۹۹۰، نی‌ریز و کمیجان استان فارس از سال ۱۹۹۰ و شادگان، خورالامیه و خورموسی استان خوزستان نیز از سال ۱۹۹۳ در خطر انقراض هستند.

طرح دولت برای نابودی تالاب شادگان

در حالی‌که ایران در صدر لیست تالاب‌های در خطر انقراض است، دولت سیزدهم از برنامه جدی خود برای طرح‌های گردشگری می‌گوید. هفته گذشته ابراهیم رئیسی در سفر به خوزستان برای طرح گردشگری تالاب شادگان ضرب‌الاجل دو ماهه تعیین کرد.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست نیز اعلام کرد طی دو ماه برنامه این طرح آماده می‌شود. طرحی که فعالان محیط زیست می‌گویند نتیجه‌ای جز نابودی تالاب شادگان به دنبال ندارد.

در حال حاضر و بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استان خوزستان تمام حقابه تالاب شادگان را می‌بلعد. در چنین شرایطی، چگونه قرار است طرح گردشگری اجرا شود؟ تالاب ظرفیت اجرای هر طرح جدید با هر متر و معیاری را دارد؟ پاسخ این سوال منفی است.

تالاب شادگان در ابتدا نیاز به گرفتن حقابه دارد. همین حالا هم به محمد درویش، کارشناس محیط زیست آبزیان این منطقه در حال نابودی هستند. او درباره تبعات اجرای طرح گردشگری تالاب شادگان به تجارت‌نیوز گفت: «به دنبال این هستند که در شادگان، واحدهای پتروشیمی احداث و چاه نفت استخراخ کنند. بسیار هم مایل هستند که تالاب کاملا خشک شود.»

درویش با اشاره به اینکه حقابه تالاب شادگان را کشت و صنعت نیشکر ربوده، ادامه داد: «سدسازی‌هایی هم در بالادست تالاب شادگان اتفاق افتاده است. همین حالا حیات اکولوژیکی تالاب به شدت در خطر است.»

تالاب شادگان به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود؟

در چنین شرایطی که تالاب شادگان در خطر انقراض است و نامش در لیست سیاه مونترو هم آمده، رئیس سازمان محیط زیست از ارائه برنامه طرح گردشگری تالاب شادگان تا 2 ماه آینده می‌گوید. به نظر می‌رسد محیط زیست ایران جایی میان اولویت‌های دولت ندارد.

ندادن حقابه تالاب، سدسازی در کنار خشکسالی می‌تواند منجر به نابودی تالاب‌ها شود. این در حالی‌ست که امسال، سومین سال آبی‌ست که ایران با خشکسالی مواجه است.

گفتنی‌ است اخیرا خبر احداث سد مارون 2 در کهگیلویه ‌و بویراحمد نیز موجب نگرانی برخی از فعالان محیط زیست شده است. سدی در بالادست تالاب شادگان که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با اجرای آن تالاب شادگان به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.