کد مطلب: ۱۸۸۰۸۹

خودروسازان چینی برنده بازار ایران می‌شوند

خودروسازان چینی برنده بازار ایران می‌شوند

حدود دو سال از برجام می‌گذرد و برخلاف پیش‌بینی‌ها، میزان سرمایه خارجی جذب شده در صنعت خودرو اندک‌تر از آن بوده که بتواند راهگشای توسعه دومین صنعت بزرگ کشور باشد.

براساس تکالیف پیش‌بینی شده در برنامه ششم، جذب سرمایه 65 میلیارد دلاری از جمله وظایف دولت بوده که با توجه به جذابیت صنعت خودرو ایران، پیش‌بینی می‌شد که پس از برجام بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بعد ازحوزه نفت به حوزه خودرو برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اما اکنون با اینکه درباره میزان دقیق جذب سرمایه خارجی در حوزه خودرو شفاف سازی نشده، برآورد کلی کارشناسان می‌گوید که میزان جذب این سرمایه در حوزه خودرو اندک بوده است.

گرچه جذب سرمایه‌گذاری به عواملی به غیر از نبود تحریم‌ها، از جمله مساعد بودن فضای کسب‌و‌کار و فراهم بودن زیرساخت‌ها بستگی دارد اما اکنون پرسش اساسی اینجاست که تبعات جذب نشدن سرمایه خارجی به حوزه خودرو چه خواهد بود؟

در این باره برخی صاحبنظران بر این باورند نبود فضای مناسب کسب‌و‌کار در کشور و سنگ‌اندازی‌های دولتی یکی از دلایل کاهش ورود سرمایه‌گذار به صنعت خودرو کشور است.

البته برخی دیگر از صاحبنظران و کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که تصمیم‌گیری‌های دولتی همچون بسته و باز شدن سایت ثبتارش، افزایش تعرفه‌های وارداتی و تصمیماتی از این دست، یکی از مهمترین عوامل افزایش اعتماد به نفس چینی‌ها برای ورود به بازار ایران است.

در همین رابطه نیز، فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: احتمال دارد چینی‌ها و پس از آن فرانسوی‌ها، از فرصت کاهش سرمایه‌گذاران سو استفاده کنند و بازار خودرو ایران به لطف دیوار تعرفه‌های وارداتی مملو از خودروهای چینی شود.

به گفته او، با کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، این امکان فراهم می‌شود که چینی‌ها از این فرصت استفاده کنند و حتی محصولاتی که خود آن‌ها هم خریداری نکنند، وارد ایران شود.

زاوه می‌افزاید: طی مدت اخیر، حتی سرمایه‌گذاری‌های مطرح شده نیز به جز سه قرارداد به عمل ننشسته است. از این رو حجم سرمایه گذاری همواره با شیب ثابت پیش نمی‌رود؛ چرا که همواره محدودیت‌هایی شامل حال صنعت خودرو است.

با توجه به کاهش تعداد سرمایه‌گذار در مدت اخیر، باید راهی برای پر شدن این خلا ایجاد شود. اما همواره در این میان دولت علاقمند به اداره دستوری بازاراست و اجازه دخالت به کسی نمی‌دهد.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه از آن جایی که یک طرف قرارداد دولت است و قوانین مدام تغییر می‌کند، می‌گوید: از این رو سرمایه‌گذاران خارجی نیز به دلیل تصمیمات صورت گرفته از انعقاد قرارداد با بخش خصوصی ترس دارند چرا که بر این باورند فعالیت‌های خودرویی مدام در حال تغییر است. از این رو قدرت ریسک و حضور آن‌ها را کاهش می‌دهد.

زاوه درپاسخ به اینکه اگر چینی‌ها در ایران خط تولید راه‌اندازی کنند، آیا تولیدات پرسودی خواهند داشت، اظهار کرد: خط مونتاژ خودرو سواری سود آنچنانی ندارد و ذره‌ای ارزش افزوده برای اقتصاد ملی ایجاد نخواهد کرد.

از این رو اگر قرار است اتفاقی برای حضور آن‌ها بیافتد، باید راهی فراهم شود تا هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان همزمان با تیراژ بالای خودروها فعال شوند. باید باید کاری کنیم که نه تنها چینی‌ها، بلکه سرمایه‌گذاران و طرف‌های قرارداد با ایران، پول و سرمایه وارد کشور کنند، چرا که با واردات خودرو هیچ سرمایه‌ای به اقتصاد و صنعت کشور افزوده نمی‌شود.

گرچه این روزها به ظاهر صنعت خودروسازی کشور فعال است، اما در واقع پس از تنها سه قرارداد خارجی، صنعت خودرو سماق کاهش ورود سرمایه‌گذار به این صنعت را می‌مکد و همچنان چشم انتظار ورود سرمایه‌گذار است و حالا باید منتظر ماند و دید که چه زمانی صدای ساز کاهش سرمایه‌گذار به صنعت خودرو در می‌آید؟

منبع: خودروکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.