کد مطلب: ۷۵۸۲۳

خودروهای ساخت آمریکا وارد ایران شد

علی‌رغم بیانات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، برخی خودروهای تولید شده در این کشور وارد ایران شده است.چندی پیش مقام معظم رهبری در بیاناتی از دستگاه‌های مسوول خواستند مانع از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا شوند. به دنبال این بیانات بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز

علی‌رغم بیانات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، برخی خودروهای تولید شده در این کشور وارد ایران شده است.
چندی پیش مقام معظم رهبری در بیاناتی از دستگاه‌های مسوول خواستند مانع از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا شوند. به دنبال این بیانات بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات خودروهای آمریکایی شورلت به ایران را لغو کرد.

در این زمینه مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرده بود:" یک تاجر ایرانی از طریق نمایندگی شورلت کره در عمان اقدام به ثبت سفارش برای واردات ۷۰۰ دستگاه خودرو از این برند آمریکایی کرده بود که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، به این واردکننده ابلاغ شد که بر اساس سیاست‌های کلان کشور اجازه واردات این خودرو را ندارد و مجوز آن باطل می‌شود".

در این شرایط براساس اسناد به دست آمده مشخص شده که علی‌رغم لغو مجوز واردات خودروهای شورلت، برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در خودروهای وارد شده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت "MADE IN U.S.A." (ساخت آمریکا) درج شده و نشان می‌دهد که این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولید شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت واردکننده این خودروها در پاسخ به اینکه در شرایطی که واردات خودروهای تولید شده در آمریکا ممنوع است چگونه این خودروها وارد ایران شده است؟ اظهار کرد: خودروی آمریکایی یعنی فورد، شورلت و بیوک اما خودروهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی که در آمریکا تولید می‌شوند آمریکایی محسوب نمی‌شود زیرا خودروسازان بزرگ دنیا در کشورهای مختلف از جمله آمریکا سایت تولیدی دارند.

وی در پاسخ به اینکه به هر حال واردات خودروی تولید شده در آمریکا با هر برندی به معنای خروج ارز از ایران برای ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی است، گفت: فقط ما نیستیم که خودروی تولید شده در آمریکا را وارد می‌کنیم، بلکه برخی از خودروهای وارداتی به ایران که حجم وارداتشان نیز بسیار بیشتر از ما است در آمریکا تولید شده و از این کشور وارد ایران می‌شوند.

این واردکننده خودرو مدعی شد: بیشتر برندهای خودرویی مطرح دنیا که در بازار ایران فعال هستند خودروهایشان در آمریکا تولید می‌شود. بسیاری از خودروهایی که در حال حاضر وارد ایران می‌شوند مونتاژ آمریکا هستند.

در این شرایط مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.