کد مطلب: ۷۴۴۳۲۱

محموله بعدی خودروهای وارداتی در راه ایران؟/ چه تعداد خودرو وارد می‌شود؟

محموله بعدی خودروهای وارداتی در راه ایران؟/ چه تعداد خودرو وارد می‌شود؟

وزارت صمت اعلام کرد که 3 محموله خودروهای وارداتی تا پایان هفته وارد کشور می‌شود. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد تاکنون هیچ محموله‌ای به بنادر کشور فرستاده نشده است. اما گفته می‌شود تعداد محموله دوم به 47 دستگاه محدود شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «واردات خودرو با قدرت ادامه دارد.» این صحبت امیدقالیباف، سخنگوی وزارت صمت پس از ورود اولین محموله خودروهای وارداتی به کشور بود. اما این «قدرت» تنها محدود واردات 22 دستگاه خودرو بود و قرار است با واردات 47 دستگاه دیگر ادامه پیدا کند.

پس از گذشت یک هفته از ورود اولین محموله، وزارت صمت خبر از ورود سه محموله خودروهای وارداتی دیگر به کشور می‌دهد. قالیباف مجدد اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته سه محموله خودرویی دیگر به کشور برسد و جریان واردات تا پایان سال با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

با توجه به اینکه نخستین محموله خودروهای وارداتی از بندرلنگه وارد کشور شد، انتظار می‌رفت که سایر محموله‌ها نیز از این بندر به کشور بیایند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از روابط عمومی این بندر نشان می‌دهد که خودرویی در راه این بندر نیست.

طبق استعلام تجارت‌نیوز، به این بندر اعلام نشده است که چه زمانی قرار است این سه محموله به کشور بیایند. اما گفته شده است که بجز 22 دستگاه خودرویی که از برند کیا وارد شد، 47 خودرو دیگر نیز از طرف شرکت واردکننده کوشا خودرو در آینده به کشور وارد می‌شود.

نکته قابل توجه در اجرای طرح واردات و ورود خودروهای خارجی به کشور تعداد آن‌هاست. سری اول خودروهای وارداتی به 22 دستگاه محدود شد و این بار نیز خبر از واردات تنها 47 دستگاه خودرو به گوش می‌رسد. گفته می‌شود فعلا واردات خودرو به صورت قطره‌چکانی در حال انجام است.

در این میان، بندر شهید باهنر نیز به تجارت‌نیوز اعلام کرد که واردات خودرو از این بندر نیز امکان‌پذیر است. روابط عمومی این بندر گفت: تاکنون خبری از ورود محموله خودروهای خارجی به این بندر اعلام نشده است. اما گمرک برای پذیرش این خودروها اعلام آمادگی کرده است.

چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود؟

به‌رغم اینکه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگویی اعلام کرد که در سه ماه پایانی سال جاری، 100 هزار خودرو وارد کشور می‌شود، اما با نگاهی به محموله‌ خودروهای وارداتی می‌توان پی برد که اجرای این وعده برای شرکت‌های واردکننده و وزارت صمت مشکل خواهد بود.

با توجه به تعداد خودروهایی در محموله اول به ایران رسیدند، به نظر می‌رسد تعداد خودروهای خارجی در محموله‌های بعدی نیز بیشتر از 50 دستگاه نباشد.

به نظر می‌رسد واردات این تعداد خودرو به کشور به نوعی عمل به وعده آزادسازی واردات خودرو تا پایان سال 1401 است و اجرای کامل این طرح سال آینده صورت گیرد.

قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟

با ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی این مساله مطرح می‌شود که این خودروها با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده نهایی، یعنی مردم می‌رسد؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودروهای وارداتی به ایران مشخص نیست. چراکه دولت هنوز تعرفه درستی را به مردم اعلام نکرده است. نکته مهم در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی این است که شرکت‌های واردکننده پس از واردکردن خودروها، سود 15 درصد را کسب کرده و آن‌ها را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

او تاکید کرد: خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و 20 هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار 40 هزار تومانی نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمی‌رسد.

برای مطالعه بیشتر، خبر قیمت خودرو وارداتی کیا اعلام شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.