خبر فوری:

کد مطلب: ۴۴۴۹۲۳

خودروی ژاپنی جایگزین پراید می‌شود / قیمت جایگزین پراید چقدر است؟

خودروی ژاپنی جایگزین پراید می‌شود / قیمت جایگزین پراید چقدر است؟

بازار ایران نیازمند خودرویی با قیمت ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان برای جایگزینی پراید هست که سوزوکی اسپلش اولین گزینه است و حتی نمونه‌هایی از آن به کشور راه یافته است. اما قیمت این خودرو در صورت تولید در ایران چقدر تخمین زده می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به نسخه در حال آزمایش سوزوکی اسپلاش که گفته می‌شود با کمک یک شریک خارجی قرار است در سایپا مونتاژ شود.

با خروج دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از بازار ایران، دست بخش بزرگی از خریدارن خودرو در کشور از یک محصول ارزان و اقتصادی دور می‌ماند. این وضعیت هم می‌تواند تهدیدی بزرگ برای صنعت خودروسازی باشد و هم فرصتی مهم برای اثبات توانایی خودروسازان داخلی جهت تولید محصولی مردمی.

تاریخ صنعت خودرو پر است از مثال‌هایی مشابه که یک شرکت خودروسازی تنها برای پاسخ به نیازی تازه متولد شد. فولکس واگن در دهه ۴۰ میلادی برای تولید خودروهای ارزان مردمی و تسلا در دهه اول قرن ۲۱ برای تولید محصولات پاک.

بازار ایران هم با داشتن یک جمعیت کثیر که نیازمند خودرویی با قیمت ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان هستند، بهترین پتانسیل برای تولید چنین شرکتی است. البته اگر شرایط اقتصادی کشور و دست‌های نامرئی اجازه چنین کاری را بدهد. خب فعلا از این موضوع خبری نیست و تمرکز خودروسازان روی یافتن محصولی برای این بخش از بازار از خارج کشور است.

سوزوکی اسپلش اولین گزینه است که حتی نمونه‌هایی از آن به کشور راه یافته است. البته که این خودرو از سال ۲۰۱۴ دیگر جایی در بازارهای جهانی ندارد. منتهی این خودرو در چین توسط یک سازنده اقماری و کوچک به نام چانگ‌هه مونتاژ می‌شود. از بین تولیدکنندگان ژاپنی دو شرکت سوزوکی و داتسون ظرفیت زیادی برای تولید خودروهای ارزان دارند که این بین محصول سوزوکی عیار بالاتری دارد.

اسپلش، شلاق آب

آن طور که روزنامه هفت صبح گزارش داده، این خودرو که نخستین بار به عنوان کانسپتی مهیج در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در سطح وسیعی از بازارهای آسیایی، اروپایی و حتی آمریکای شمالی به فروش رسید و موفقیتی کم‌نظیر را برای سازنده ژاپنی به ارمغان آورد.

این خودرو که در برخی بازارهای آسیایی با نشان هندی ماروتی، در برخی بازارهای اروپایی با نشان اوپل/واکسهال و در برخی مناطق با نام ریتز تولید شد، محصولی مناسب برای خانواده‌های ۴ نفره است.

اسپلش ارزش مونتاژ دارد؟

قطعا! این خودرو گرچه پنج سال است از خط تولید سازنده ژاپنی جمع شده اما قطعا در مقایسه با محصولات امروز ایران‌خودرو یک مدل روزآمد است که سطح کیفی بهتری را به نسبت خودروهای سه دهه قبل پژو به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند.

در بخش فنی هم در حالی‌که سوزوکی اسپلش دارای رنج پیشرانه‌های متنوعی از سه سیلندر تا چهار سیلندر بوده اما در چین تنها با یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود. پیشرانه ۱.۴ لیتری چانگه-سوزوکی اسپلش قادر به تولید بیشینه قدرت ۹۳ اسب‌بخار و بیشینه گشتاور ۱۱۲ نیوتن‌متر است. بیشینه سرعت قابل پیمایش اسپلش نیز ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در چین اسپلش با یک جعبه دنده پنج سرعته دستی راهی بازار می‌شود که در نسخه‌های مجهزتر یک گیربکس خودکار CVT جای این گیربکس دستی را می‌گیرد. مصرف سوخت این خودرو دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر بوده که بهتر از مدل‌های مونتاژ داخل است. با توجه به حجم صندوق بار ۲۲۰ لیتر اسپلش و گنجایش چهار نفره این خودرو، وزن ۹۶۵ کیلویی و طول ۳.۷۷ متری بدنه اصلا عجیب نیست.

قیمت و ارزش خرید

این خودرو در بازار چین قیمتی بین ۵۵ تا ۶۱ هزار یوآن داشته که چیزی بین ۷۸۰۰ تا ۸۷۰۰ دلار است اما در صورتی که یکی از خودروسازان دولتی یا خصوصی قصد تولید اسپلش را در ایران داشته باشند، این قیمت تا نصف کاهش می‌یابد.

این یعنی با یک شبکه تولیدکننده داخلی و کمک از چینی‌ها می‌توان قیمت فروش اسپلش را در محدوده ۶۰ میلیون تومان یا کمی بیشتر تمام کرد. اما در حال حاضر مشخص نیست که سرنوشت این خودرو چه خواهد شد و آیا به بازار ایران راه پیدا می‌کند یا اینکه مانند بسیاری از خودروها، راهی انبار خودروسازان می‌شود.

در سه سال اخیر فیات تیپو، نسل تازه داچیا ساندرو استپ وی، داتسون گو، چانگان بنی و رنو کویید از جمله خودروها ارزانی بوده‌اند که با هدف جانشینی پراید به کشور آمده‌اند اما کنج عزلت گزیده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اگه رفتم بهشت به خدا میگم ی ماشین درست حسابی بزاره زیر پام چون خو ایران تا وقتی زنده ام باید گاری سوار بشم

  • خسرو بهتاش فریبا

    ما مسافر کشیم بارو کجا بزاریمراستی دوگانه سوزشم هستکپسول گازو باید بزاری روی سقف خخخخخخخخخخخ

  • خسرو حیایی

    ال نود یا ساندرو

  • علی

    خدا کنه بیاد زود

  • علی

    خدا کنه بیاد

  • رضا

    این خودرو قیمتش 50 ملیون تومان خوبه ماکه ویزیت مالیمون خوب نیست بازهم شاید بتونیم با سهام عدالت بفروشیم ماشین بگیرم اگر نزرات مون رو میخونید بفکر ماحم باشید

  • رضا

    ار این خودرو بجای سهام عدالت خودم بچه حام 3بدگ سهام 500 حزارتومانی داریم بجاش ماشین بدین

  • رضا

    قیمت خودرو خیلی عالیه بما ازاین می‌دادند خوب عالی میشه سهام عدالت سنفرمون رومیدیم حتا حمه سددردس سبرگ سهام 500 حزارتومنی داریم میدیم از این خودرو بگیریم اگر مسعولین قبول کنند خوبه من حمین فردا این کارو میکونم

  • رضا

    این خودرو ی جدید قیمش عالیه 50 ملیون تومان خوبه اگر معافقت کونن مسعولین من فعت تلب خوبه

  • رضا

    ازاین خودرو ژاپنی جدید بجای سهام عدالت خانواده ام ستابرگ معادل 60 ملیون تومان است کول صددرصدش رو میدم شماره تلفن 09117……6 تماس بگیرید موافقت کنید ممنون میشم