کد مطلب: ۲۸۲۲۳۱

عضو هیات مدیره انجمن تجدیدپذیر اعلام کرد:

خیز عربستان برای تبدیل‌شدن به بزرگترین صادرکننده‌ برق خورشیدی

خیز عربستان برای تبدیل‌شدن به بزرگترین صادرکننده‌ برق خورشیدی

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، عدم پذیرش قرارداد خرید تضمینی به عنوان ضمانت بازپرداخت اقساط و تاخیر در پرداخت بهای برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را که با سرمایه‌های خارجی ایجاد شده‌اند، از چالش‌های این حوزه دانست و گفت: این در حالی است که کشور عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده برق درصدد است تا سال 2050 به عنوان بزرگترین صادرکننده برق تجدیدپذیر شود.

سید محمدجواد موسوی در میزگرد «گذر از خاموشی‌های تابستان 98 با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر»، استفاده از انرژی‌های پاک را راهکاری برای دسترسی به انرژی پایدار توصیف کرد و افزود: بر این اساس روز به روز تمرکز بر انرژی‌های فسیلی کاسته می‌شود و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک سوق داده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،موسوی با اشاره به پیوستن داوطلبانه ایران به کنوانسیون پاریس در اواخر سال 1395 خاطر نشان کرد: در این کنوانسیون مقرر شد تا سال 2020 برابر 1400 هجری شمسی، کشورها به استاندارد بین‌المللی انرژی برسند و بر این اساس ایران بحث کاهش داوطلبانه 12 درصدی گازهای گلخانه‌ای را مطرح کرد.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشور، اظهار کرد: سیاست خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، حمایت از سرمایه‌های ملی است؛ ولی پایگاه قوی که بخش خصوصی بتواند در این زمینه فعالیت کند، وجود نداشت و با پیگیری‌های صورت گرفته انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در اتاق بازرگانی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این انجمن 5 کارگروه‌ تخصصی شکل گرفته است، یادآور شد: برای مثال با توجه به اهمیت پرداخت بهای برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در سال 96 بارها به تاخیر افتاد، کارگروه «تخصیص بودجه» انجمن شکل گرفته و پیگیر مساله بودجه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر است.

بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر، پیامد اقدام سازمان برنامه و بودجه

به گفته وی این وجوه که از عوارض برق حاصل می‌شود، طبق قوانین مصوب مجلس، باید صرف خرید برق تجدیدپذیر شود، ولی به دلیل آنکه جزو درآمدهای عمومی دولت محسوب می‌شود، سازمان برنامه و بودجه به خود اجازه داده است که خلاف قوانین مصوب مجلس، از این بودجه برای مصارف دیگر استفاده کند که این رویکرد بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و نوعی «خودتحریمی» را به همراه داشته است.

موسوی کارگروه «اقتصادی» را از دیگر بخش‌های این انجمن نام برد و اظهار کرد: این کارگروه در زمینه موضوعاتی چون «تامین مالی توسط بانک‌های داخلی و خارجی»، «نحوه همکاری با شرکت‌های بیمه»، «نرخ تشویقی تولید داخل کار» فعال هستند.

تلاش برای رفع چالش‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه در این کارگروه در تلاش هستیم تا چالش‌های موجود در مسیر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را رفع کنیم، ادامه داد: از آن جمله می‌توان به عدم پذیرش، قرارداد خرید تضمینی به عنوان ضمانت در بانک‌ها اشاره کرد. بانک‌ها قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر را با وجود اینکه توسط دولت و به مدت 20 سال منعقد می‌شود، به عنوان ضمانت بازپرداخت اقساط وام قبول نمی‌کنند.

وی با اشاره به چالش‌های گمرکی و بیمه در این عرصه، یادآور شد: یکی از امتیازات بخش انرژی‌های تجدیدپذیر فعال بودن حضور بخش خصوصی است و این امر مزیتی برای دولت محسوب می‌شود؛ ضمن آنکه این امر توسعه فناوری‌های مرتبط با تجدیدپذیرها را به دنبال دارد.

موسوی تولید پراکنده را از دیگر مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و یادآور شد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر زودبازده است و ما می‌توانیم تعهد دهیم که در صورت حمایت دولت و مجلس نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند تولید 1500 مگاوات از پیک مصرف برق را در تابستان 98 بر عهده گیرند.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، به پتانسیل‌های کشور در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: ایران از نظر تابش، یک کشور پرتابش محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که دارای 300 روز آفتابی است، ضمن آنکه در برخی نقاط کشور پتانسیل باد را داریم؛ از این رو امکان راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیرها در سراسر کشور وجود دارد، همچنین باید توجه کرد مدت زمان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار کوتاه و زودبازده است و اشتغال‌زایی بالایی نیز دارد.

تجدیدپذیرها راهکار جبران کسری نیاز کشور برای تامین برق در پیک تابستان 98

موسوی، تجدیدپذیرها را راهکار جبران کسری نیاز کشور برای تامین برق در پیک تابستان 98 عنوان کرد و گفت: امروزه یک نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی، 2 تا 3 ماه قابل بهره‌برداری است و اگر به تعداد زیاد و به صورت موازی توسط بخش خصوصی احداث شوند، به راحتی می‌توانند گزینه‌ای برای جلوگیری از خاموشی‌های تابستان سال آینده باشند.

وی به تجربیات سایر کشورها در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در سال 2011 کشور شیلی به میزان 11 مگاوات برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرد ولی این میزان در سال 2016 به 13 هزار مگاوات (13 گیگاوات) رسید.

وی به تجربیات کشور عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در دنیا اشاره کرد و گفت: این کشور برنامه‌ریزی کرده که همانطور که تاکنون بزرگترین صادرکننده نفت بوده، تا 2050 نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت 200 گیگاوات را نصب کند و به بزرگترین صادرکننده انرژی خورشیدی تبدیل شود؛ بر این اساس قراردادهایی را هم با ژاپن و آمریکا منعقد کرده است.

باید به تجهیزات خورشیدی نیز ارز مورد نیاز تعلق گیرد

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه نیاز به بسترسازی ویژه داشته و مستلزم حمایت اساسی مسئولین است، اظهار کرد: برق یک کالای اساسی و استراتژیک است و برای تولید برق تجدیدپذیر نیاز به قطعاتی چون پنل‌های خورشیدی و اینورتر است. این تجهیزات در واقع ماشین‌آلات خط تولید در یک کارخانه برق هستند؛ از این رو همانگونه که به واردات تجهیزات و قطعات خودرو ارز تخصیص داده می‌شود، باید به تجهیزات خورشیدی نیز ارز مورد نیاز تعلق گیرد تا برق مورد نیاز صنایعی چون خودروسازی تامین شود و به تعطیلی کشانده نشود.

وی با تاکید بر این نکته که اغلب نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در ایران با سرمایه‌گذاری خارجی بوده است، خاطر نشان کرد: تاخیر در پرداخت بهای برق این نیروگاه‌ها تاثیر بسیار منفی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.