کد مطلب: ۵۴۵۶۱۸

آیا قرص‌های ضد کرونا در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند؟

آیا قرص‌های ضد کرونا در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند؟

آیا به زودی داروخانه‌ها جعبه‌های داروهای ضد کووید-۱۹ را در قفسه‌های خود جای خواهند داد؟ پس از واکسن، شرکت‌های دارویی در صدد پیگیری درمانی هستند که در صورت ظاهر شدن علائم بیماری، با یک لیوان آب در خانه بتوان آن را درمان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، باید توجه داشت حتی اگر پیشگیری بهتر از درمان باشد اما دانستن چگونگی بهبود همچنان حیاتی است.

چندین سال طول می‌کشد تا واکسن در همه جا در دسترس باشد و حتی اگر توزیع واکسن به‌طور گسترده انجام شود برخی از افراد همچنان از تزریق خودداری می‌کنند یا تعدادی از افراد واکسینه شده حتی اندک، باز هم بیمار می‌شوند.

داروهای آنتی‌ویروس پیش از این، برای مقابله با ویروس‌های دیگر از جمله اچ‌آی‌وی و یا ویروس آنفلوآنزا وجود داشته‌اند.

در ابتدای همه‌گیری کرونا، بودجه و تحقیقات بر روی تولید واکسن متمرکز شد که همین موضوع تاحدی تاخیر در تولید داروهای ضدویروس علیه کرونا را توضیح می‌دهد.

اما داروهای ضد ویروس چگونه کار می‌کنند؟ داریا هازودا، معاون بخش پژوهش‌ بیماری‌های واگیردار شرکت مرک به خبرگزاری فرانسه گفت: «ویروس‌ها ماشین‌های کوچکی هستند که برای تکثیر به اجزای خاصی احتیاج دارند.»

وی افزود: «ضد ویروس‌ها به طور کلی موکول‌ها‌ی شیمیایی کوچکی هستند که برای تداخل در این ماشین‌ها تولید شده‌اند.»

داریا هازودا، به طور خلاصه گفت: «آن‌ها [آنتی‌ویروس‌ها] جهشی را به ویروس وارد می‌کنند و هنگامی‌که این اتفاق چندین بار رخ می‌دهد، این جهش‌ها توانایی تکثیر ویروس را کاهش می‌دهد.»

بنابراین روند بیماری کندتر می‌شود، می‌توان از شدت بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری کرد.

غیر از ضدویروس‌ها، روش درمانی از طریق داروهایی که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و پادتن‌هایی که می‌توانند ویروس را هدف قرار دهند پیگیری می‌شود. اما طبق گفته محققان داروهای ضدویروس باید در آغاز درمان و داروهای ایمنی، در مرحله آخر تجویز شوند.

طرح‌‌های مختلف برای داروهای ضد ویروس

دولت بریتانیا در ماه گذشته اعلام کرد که در حال ایجاد یک گروه ویژه برای بررسی درمان‌های ضد ویروسی علیه بیماری کووید-۱۹ است. آن‌ها درصدد هستند دست کم دو روش درمانی موثر به صورت قرص را در سال جاری برای کمک به افراد با بروز علائم اولیه بیماری به سرانجام برسانند.

در حال حاضر چند طرح تقریبا پیشرفته روی بیش از هزاران نفر آزمایش شده‌اند که دو پروژه در مرحله سوم آزمایش بالینی هستند. چندین پروژه نیز در مراحل ابتدایی آزمایش‌های بالینی قرار دارند که مهمترین آن‌ها طرح فایزر است.

پاییز سال گذشته در ایران نیز اعلام شد که دانشگاه تربیت مدرس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال آزمایش یک داروی ضدویروسی علیه کووید-۱۹ هستند.

طبق گزارش رسانه‌های ایران فاز مطالعاتی این دارو ابتدا با یک تیم ۴۰ نفره آغاز شد و سپس وارد فاز آزمایشگاهی شد. جزئیات زیادی از این دارو در رسانه‌ها منتشر نشده است و آخرین وضعیت آن نیز اعلام نشده است.

منبع: یورونیوز فارسی

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.