کد مطلب: ۶۴۶۲۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دامنه نوسان برای بورس خوب است؟

دامنه نوسان برای بورس خوب است؟

از امروز دامنه نوسان بورس و فرابورس تغییر کرد و به محدوده شش درصد رسید. به گفته کارشناسان این افزایش دامنه نوسان به نقدشوندگی بازار سرمایه کمک می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دامنه نوسان قیمتی تاثیر بسزایی در روند معاملات بازار سرمایه دارد. این دامنه را می‌توان یک سد محکم در برابر تصمیمات هیجانی بارار دانست.

دامنه مجاز نوسان، محدوده قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد. همچنین قیمت تنها می‌تواند در این محدوده حرکت کند. در واقع این دامنه محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهم است.

بخش عمده‌ای از کارشناسان عقیده دارند که افزایش دامنه نوسان می‌تواند تاثیر مثبتی روی معاملات بورس داشته باشد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که دامنه نوسان باید یکباره حذف شود و این دامنه تاثیر منفی روی معاملات بورسی دارد.

دامنه نوسان چه تاثیری روی معاملات بورس دارد؟

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص دامنه نوسان می‌گوید: تغییر دامنه نوسان دو مزیت دارد. نخست نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهد و در وهله دوم نیز صف‌های خرید و فروش را متعادل می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: با تغییر شش درصدی دامنه نوسان، تغییرات چندانی در بازار رخ نمی‌دهد. اما آرام آرام به صورت متعادل نقدشوندگی بورس افزایش پیدا می‌کند.

الیاس‌کردی با اشاره به دومین مزیت دامنه نوسان توضیح می‌دهد: صف‌های خرید و فروش مردم را فریب می‌دهد. این صف‌ها موجب شد که برخی از سهام که ارزش چندانی خوب جلوه داده شوند یا اینکه برخی از سهام که ارزش بالایی دارند بد جلوه داده شوند.

تغییرات دامنه نوسان

دامنه نوسان در دو سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. برای مثال ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ این دامنه از مثبت و منفی پنج به مثبت و منفی دو تغییر کرد. این تغییر آن زمان برای تعادل بازار گرفته شد؛ اما کارشناسان می‌گویند که تاثیر منفی روی روند معاملات داشت.

پس از آن دامنه نوسان از ابتدای اردبیهشت پارسال به مثبت به مثبت شش و منفی سه افزایش یافت. در نهایت ۲۵ اردبیشهت سال ۱۴۰۰ دامنه نوسان مثبت و منفی پنج درصد تعیین شد.

وعده افزایش دامنه نوسان

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود گفت: تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است، اما این موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و ریسک‌های سیاسی است.

پیش از این اعلام کرده بودم که اصلاح دامنه ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز می‌شود و اکنون برنامه این است که از یک تاریخی به بعد اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد آغاز خواهد شد. این روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار بازبینی خواهد شد.

به نظر می‌رسد که با افزایش دامنه نوسان وضعیت معاملات بازار سرمایه نیز تغییر کند. شاهد ورود نقدینگی جدید به بورس و فرابورس باشیم.

دامنه نوسان بورس چیست؟

دامنه نوسان عاملی است که از ابتدای شروع فعالیت بازار بورس و معاملات سهام، بر قیمت سهم تعریف شده است.

در بازارهای بورس به‌منظور جلوگیری از تقابل عرضه و تقاضا، قوانین و مقرراتی وجود دارد که به طور مثال میتوان به دامنه مجاز نوسان، توقف معاملاتی و دیگر روش‌ها ازاین‌دست قوانین اشاره کرد.

دامنه مجاز نوسان سهام به‌عنوان یکی از قوانین و اصول مهم در این بازار است که در جهت کنترل نوسان قیمت سهم و برای کاهش تلاطم بازار و جلوگیری از تصمیمات هیجانی سهامداران در نظر گرفته‌شده است. هر سهم در هر روز کاری دارای یک‌میزان دامنه مجاز نوسان سقف و کف قیمتی است که می‌تواند داشته باشد و بدیهی که قیمت سهم فقط در بازه تعریف‌شده می‌تواند نوسان داشته باشد.

بر اساس آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس تهران، دامنه نوسان قیمت، پایین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که در آن دامنه طی یک یا چند جلسه رسمی معاملات بورس، قیمت می‌تواند نوسان کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو بورسی که سواد معامله گرها بسیار پایین هست و با یک خبر یک سهم تا ۲۰ درصد بالا پایین میشه دامنه خیلی خوبه تا هیجان بیسوادی کنترل بشه

  • مصطفی کارگر

    بنظر من افزایش دامنه نوسان سرعت بورس را افزایش می دهد، و ریسک بورس را افزایش می‌دهد. و نیاز بیشتر به دقت در معاملات دارد