کد مطلب: ۲۰۹۳۸۰

درآمد خودرویی دولت کاهش یافت

درآمد خودرویی دولت کاهش یافت

در بودجه سال آینده درآمد دولت از محل واردات خودرو هزار میلیارد تومان کاهش یافته اما درآمد حاصل از شماره‌گذاری و انتقال ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که درآمدهای خودرویی دولت در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند.

درحالی‌که در هفته گذشته صحن مجلس بررسی بودجه سال آینده را به‌ اتمام رساند، بررسی جزئیات این بودجه خصوصا در بخش درآمدهای دولت گویای نکات مهمی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین زمینه دولت با توجه به اتفاقاتی که در سال جاری در بحث واردات خودرو روی داد، تصمیم گرفت حدود ۱۰۰۰ میلیاردتومان از درآمدهای خودرویی خود از محل واردات خودرو را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، در سال ۹۷ بابت حقوق ورودی خودرو رقمی بالغ‌ بر ۲ هزارو ۲۰۵ میلیاردتومان پیش‌بینی شده است، در حالی که رقم فوق در لایحه بودجه سال ۹۶ معادل ۳ هزارو ۲۰۰ میلیون‌ تومان برآورد شده بود.

از سویی درآمد حاصل از مالیات بر نقل و انتقال خودرو معادل ۷۶۴ میلیارد تومان در بودجه سال آینده پیشنهاد شده است.

همچنین دولت در بودجه سال ۹۷، میزان مالیات شماره‌گذاری خودرو را بالغ‌ بر هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان پیشنهاد کرده است.

این در حالی است که دولت برای مالیات نقل و انتقال خودرو در بودجه سال جاری درآمد ۷۴۱ میلیاردتومانی در نظر گرفت.

همچنین مالیات شماره‌گذاری خودرو در بودجه امسال بالغ‌ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

نکته قابل توجه در این باره آن است که در زمینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو، دولت درآمد خود در سال آینده را ۲۳ میلیاردتومان از سال جاری بیشتر در نظرگرفته و در زمینه نقل و انتقال شماره‌گذاری خودرو نیز درآمد خود را در سال آینده نسبت‌به سال جاری بیش‌از ۵۸۳ میلیارد تومان افزایش داده است.

به این ترتیب دولت درآمد ۴ هزارو ۶۵۰ میلیاردتومانی را از محل حقوق ورودی خودرو، شماره‌گذاری و نقل و انتقال خودرو برای سال آینده پیش‌بینی کرده است.

این در حالی است که این رقم در بودجه سال جاری بالغ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این امر نشان دهنده آن است در مجموع درآمد خودرویی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری ۳۵۰ میلیاردتومان با کاهش همراه شده است.

بر مبنای این گزارش، در بودجه سال آینده دولت موظف است شصت درصد از سود خالص از واردات خودرو در ۲ سال گذشته را به‌عنوان مالیات مازاد بر حقوق ورودی از واردکنندگان خودرو دریافت کند.

همچنین در مورد صدور گواهی اسقاط خودرو نیز در بودجه سال آینده تصمیم‌گیری شده، در بند الحاقی ۴ تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده آمده است: به‌منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم‌از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت، به‌ازای هر بیست‌هزاردلار ارزش قطعات وارد شده با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف)، یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کند.

با این حال خبر خوش برای خودروسازان این است که واردات قطعات خودرو به منظور تولید خودروهای صادراتی از پرداخت تعرفه معاف شده است، این قانون همچنین شامل قطعه‌سازانی می‌شود که در تولید این خودروهای صادراتی سهیم باشند.

منبع: فصل تجارت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.