کد مطلب: ۶۰۶۷۴۸

درآمد دولت از مالیات خانه‌های لوکس چقدر است؟

درآمد دولت از مالیات خانه‌های لوکس چقدر است؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات بر دارایی خواهد گرفت و درآمدی که از این محل برای خود پیش‌بینی کرده، ۷۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در لایحه بودجه سال آینده سهم مالیات‌ها از درآمدهای دولت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که مالیات از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان یکی از آنهاست و به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی سالانه می‌شوند:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار
۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار
۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار
۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار
۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بررسی نحوه محاسبه املاک لوکس بیانگر این است که املاک با ارزش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باید سالانه مالیاتی معادل ۱۰ تا ۱۴.۹ میلیون تومان بپردازند. همچنین صاحبان املاکی با ارزش ۱۵ تا ۲۵، ۲۵ تا ۴۰ و ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به ترتیب باید سالانه ۳۰ تا ۴۹.۹، ۷۵ تا ۱۱۹.۹ و ۱۶۰ تا ۲۳۹ میلیون تومان مالیات بدهند.

علاوه براین، صاحبان املاکی که ارزش آن‌ها بالای ۶۰ میلیارد تومان است نیز مکلف به پرداخت سالانه ۳۰۰ میلیون تومان مالیات هستند. به عنوان مثال، اگر قیمت یک خانه ۲۶۰ متری معادل ۲۶ میلیارد تومان باشد، صاحب آن باید سالانه ۷۸ میلیون تومان مالیات بپردازد.

البته واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت و در حال تملک از این مالیات معاف هستند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکلف را حداکثر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خرداد سال ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. همچنین ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

طبق این گزارش، درحالیکه مالیات خانه‌های لوکس و گران‌قیمت در بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز وجود داشت اما تاکنون عزم جدی برای اخذ این مالیات به دلایل همچون تاخیر در تصویب آیین‌نامه اجرایی آن در هیئت دولت وجود نداشته است اما روز یکشنبه دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کرد و در آن، پیش‌بینی خود از درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی گران‌قیمت را مشخص کرده که رقم آن معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است که باید منتظر ماند و دید عملکرد دولت در این زمینه چگونه خواهد بود و می‌تواند این رقم را دریافت کند؟

منبع: ایسنا

اخرین اخبار مسکن را صفحه مسکن دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.