کد مطلب: ۱۹۲۱۶۲

درآمد دولت از واردات خودرو افت کرد

درآمد دولت از واردات خودرو افت کرد

در هشت‌ ماه سال جاری درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو 21 هزار و 700 میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود اما گزارش بانک مرکزی در این زمینه نشان می‌دهد پیش‌بینی دولت از این محل محقق نشده است.

این در حالی است که رقم مصوب تا پایان سال جاری 32 هزار و 200 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، رقمی که به نظر می‌رسد دولت نمی‌تواند آن را محقق کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از میزان درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در هشت ماه امسال نشان می‌دهد دولت توانسته تنها 5 هزار و 500 میلیارد ریال درآمد از این محل کسب کند.

بر این اساس درآمدهای دولت از این بخش در هشت ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 2/ 40 درصدی داشته است.

نکته مهم دیگر اینکه درآمدهای حاصل از مالیات واردات خودرو در هشت ماه سال‌جاری 9/ 0 درصد از کل درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل داده است.

بر این اساس سهم درآمدهای دولت از محل واردات خودرو نسبت به سال گذشته نیز کاهش جدی داشته است؛ چراکه سهم دولت از درآمدهای حاصل از مالیات واردات خودرو در هشت ماه سال گذشته به‌میزان 6/ 1 درصد از کل درآمدهای مالیاتی بوده است.

در این بین بررسی درآمدهای دولت از مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو نشان می‌دهد دولت در این بخش نیز نتوانسته رقم پیش‌بینی شده را محقق کند؛ در حالی که دولت در هشت ماه سال‌جاری باید چهار هزار و 900 میلیارد ریال از نقل‌وانتقال خودرو درآمد کسب می‌کرد، تنها توانسته 3 هزار و 700 میلیارد ریال از این بخش درآمد حاصل کند.

از سوی دیگر گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد درآمد دولت از این محل نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز کاهش 6/ 2 درصدی داشته است.

اما بررسی درآمدها از مالیات شماره‌گذاری خودرو نشان می‌دهد که دولت توانسته درآمدهای مصوب خود از این محل را محقق کند؛ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در بودجه مصوب امسال دولت در هشت ماه امسال باید درآمد 7 هزار و 500 میلیارد ریالی از محل شماره‌گذاری خودرو کسب می‌کرد که 8/ 3 درصد بیش از آنچه در لایحه بودجه برای این مدت مدنظر بود، محقق شده است.

در این بین مقایسه درآمدهای مالیاتی شماره‌گذاری خودرو در هشت ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش بیش از 9/ 21 درصدی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.