کد مطلب: ۶۸۷۲۶۷

درآمد شهرداری تهران از تراکم فروشی می‌آید؟

درآمد شهرداری تهران از تراکم فروشی می‌آید؟

دخل خزانه شهرداری تهران در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به اندازه بودجه مصوب پر نشد. با این حساب میزان درآمد شهرداری در خرداد ماه بیشتر از دو ماه نخست سال بوده است. علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق گزارش درآمد، هزینه خرداد شهرداری تهران می‌توان گفت که موتور فروش تراکم از طریق عرضه مازاد تراکم بر تراکم پایه روشن شده است.

به نقل از اکوایران ، شهرداری در سه ماه نخست سال توانست فقط ۵هزار و ۴۷۱میلیارد تومان منابع جور کند.

چیزی که از رقم ۱۲هزار و ۵۹۲میلیارد تومان تکلیف شده در بودجه مصوب شورای ششم کمتر بود. در این مدت شهرداری توانست تنها ۴۳٫۵درصد تکلیف شورا را محقق کند.

وقتی از همین رقم هم ۶۱درصد منابع سه ماهه نخست سال در خرداد ماه جور شده باشد باید دید شهرداری چطور توانسته است در خرداد ماه ۱۴۰۱ بهتر از دو ماهه نخست دخلش را پر کند؟ این پر کردن دخل با رعایت حق به شهر بوده است یا آنکه از طریق شهر فروشی انجام شده است؟

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم گفت: شهرداری تهران در خرداد سال جاری توانسته است ۳هزار و ۳۸۷میلیارد تومان منابع تحصیل کند.

این رقم نسبت به عملکرد دوماهه نخست سال که شهرداری در آن دو ماه تنها توانسته بود ۲هزار و ۸۳میلیارد تومان منابع کسب کند عملکرد ویژه‌ای است.

در حقیقت شهرداری تهران در خرداد ۱۴۰۱ توانسته است بیش از دو ماه نخست منابع تحصیل کند و رقم منابع کسب شده در خرداد نسبت به دوماهه نخست سال ۱۶۱درصد افزایش داشته است.

شهرداری میزان تحقق بخشی به بودجه را از ۲۴‌درصد در دوماهه نخست به ۸۰درصد برای خرداد ماه رسانده است. البته در عین حال شهرداری با تکلیف تعیین شده توسط شورای ششم در بودجه با کسری عملکرد ۸۰۹میلیارد تومانی مواجه است. زیرا بر اساس بودجه مصوب شهرداری باید بتواند در برش‌های ماهانه رقمی بالغ بر ۴هزار و ۱۹۷میلیارد تومان منابع تحصیل کند.

هرچند عملکرد خرداد ماه چرخ مالیه شهرداری تهران در سه ماهه نخست را از گل درآورده است اما نباید فراموش کرد که شهرداری تهران در سه ماهه نخست با کسری منابع و عدم تحقق ۷هزار و ۱۲۰میلیارد تومان مواجه است.

دخل خرداد پر بارتر از دو ماه اول سال

شیخ‌رودی با بیان اینکه در بررسی وضعیت تحقق منابع بودجه در خرداد ماه پی می‌بریم که شهرداری با مازاد تحقق منابع نسبت به برش ماهانه بودجه مصوب در بخش‌هایی مثل سهم از مالیات بر ارزش افزوده، عوارض مازاد بر تراکم پایه، عوارض قطع اشجار، درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ، فروش اراضی متروکه و وصول مطالبات توانسته است دخل خردادش را نسبت به دو ماهه نخست پربارتر ببند.

شیخ‌رودی با اشاره به تحقق منابع ۱۲۳درصدی خرداد از محل عوارض مازاد بر تراکم پایه (مسکونی) یا همان فروش تراکم گفت: شهرداری در خرداد توانسته است ۸۶۴میلیارد تومان مازاد تراکم بفروشد.

این در حالی است که در دو ماهه نخست تنها توانسته بود ۳۴۴میلیارد تومان تراکم بفروشد و رقم منابع حاصل از محل عوارض مازاد تراکم در خرداد چیزی حدود دو و نیم برابر دو ماهه اول سال است.

در حقیقت شهرداری در خرداد ماه در حالیکه تنها توانسته است ۴۲درصد منابع حاصل از عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی (زیربنا) را محقق کند، برای همین مقدار پروانه صادره توانسته است ۱۲۳درصد مازاد بر تراکم پایه (مسکونی) محقق کند، که این موضوع به روشنی بر رونق پیدا کردن عرضه مازاد تراکم و اتکای شهرداری بر منابع ناپایدار و فروش آینده شهر دلالت می‌کند.

درآمد عدم تامین پارکینگ

وی در ادامه با اشاره به تحقق منابع ۲۰۳‌درصدی خردادماه نسبت به برش یک دوازدهم بودجه از محل درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ افزود: در خرداد ۱۳۹میلیارد تومان از محل حذف پارکینگ و عدم تامین پارکینگ در ساختمان‌ها درآمد کسب شده است. این رقم در دوماهه نخست امسال تنها ۵۴میلیارد تومان بوده است.

شهرداری تهران در کسب درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ در خرداد نه تنها دوبرابر تکلیف ماهانه بودجه مصوب عمل کرده است بلکه می‌بینیم این عملکرد در کسب درآمد از حذف پارکینگ و عدم تامین آن در ساختمان‌ها هم جهت با روند رشد عرضه مازاد تراکم نسبت به دو ماهه نخست سال نیز هست.

شهرداری در خرداد چیزی حدود دو و نیم برابر دو ماهه نخست سال همانطور که توانسته مازاد تراکم بفروشد از کسری پارکینگ و عدم امکان تامین پارکینگ برای مازاد تراکم عرضه شده کسب درآمد کرده است.

بعد از تکمیل این ساختمان‌ها ساکنانشان و شهروندان تهرانی باید تاوان این عارضه‌ها را که شهرداری عوارضش را گرفته تا چرخ مالیه‌اش را بچرخاند بدهند.

این کارشناس بودجه و مالیه شهری تحقق ۱۷۲درصدی منابع حاصل از سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری در خرداد ماه را نیز جالب توجه می داند و می‌گوید: هر چند این پرداخت خرداد ماه سازمان امور مالیاتی نسبت به برش ماهانه بودجه شهرداری بیشتر بوده است اما نباید از یاد برد که در دو ماهه نخست تنها ۴۲درصد از رقم پیش‌بینی شده در بودجه از محل سهم مالیات بر ارزش افزوده محقق شده بود.

با وجود این مازاد تحقق در خرداد ماه شهرداری همچنان نتوانسته است سهم خودش را تمام و کمال و آن‌طور که مورد ادعای شهردار و معاون مالی و اقتصادی‌شان است از مالیات بر ارزش افزوده وصول کنند.

تراکم فروشی نداریم!

بهروز شیخ‌رودی با اشاره به اینکه زاکانی چندی پیش در برنامه تلویزیونی صف اول اذعان کرده بود که به هیچ وجه تراکم فروشی در شهر تهران وجود ندارد، گفت: ظاهرا بر خلاف گفته آقای شهردار که گفتند در تهران تراکم فروشی وجود ندارد و بر اساس گزارش درآمد، هزینه خرداد ماه شهرداری تهران می‌توان گفت که موتور فروش تراکم از طریق عرضه مازاد تراکم بر تراکم پایه روشن شده است.

این را اعداد و ارقام تایید می‌کنند و جای انکاری باقی نمی‌گذارند. وقتی در خرداد در سبد درآمدهای شهرسازی شهرداری تنها ۴۲درصد منابع تکلیفی از محل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی (زیربنا) وجود دارد و در کنار آن ما تحقق ۱۲۳درصدی عوارض مازاد بر تراکم پایه (مسکونی) را همراه با تحصیل ۲۰۳درصدی درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ می‌بینیم دیگر نمی‌توانیم بپذیریم که بگویند به هیچ وجه تراکم فروشی نداریم و شهر فروشی خط قرمز ماست! چرا که اعداد واقعیت‌ها را عیان و آشکار می‌کنند.

شیخ رودی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها شهروندان از اطلاعات درآمد، هزینه ماهانه شهرداری‌ها باخبر می‌شوند تا بدانند که شهرداری با تکیه بر مدیریت و ظرفیت‌های اقتصادی توانسته شهر را اداره کند یا آنکه با تراکم فروشی ،کسری پارکینگ و عوارض دیگری که ناشی از عارضه‌های مدیریت غیرموثر و غیرمولد بر دارایی‌های شهر است بابت این عارضه‌ها پولی را گرفته و خرج هزینه‌های شهرداری می‌کند و شهروندان باید با عارضه‌ها و مشکلات پسینی آن دست و پنجه نرم کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.